06 november 2013 , door Dirk Boersma
De privatisering, die sinds het begon van de jaren '80 van de vorige eeuw als oplossing voor veel kwalen werd gezien wordt inmiddels tot schuldige in veel mislukte ontwikkelingen gezien. De marktwerking zit in de beklaagdenbank en een regie voerende…
05 november 2013 , door Dirk Boersma
Uitgebreide controlesystemen kunnen, waar ze worden toegepast, voorkomen dat dingen uit de hand lopen. Veel effectiever is het als waarden echt sturend zijn en mensen vanuit een bewustzijn van die waarden de goede dingen doen. Dat kun je bereiken door…
04 november 2013 , door Dirk Boersma
Het libor schandaal met handelaren van de Rabobank en het recente proces tegen 7 Amsterdamse marktmeesters laten zien dat sturen op gedrag en waarden ook in grote organisaties niet altijd succesvol is. Goede regels zijn belangrijk maar als je niet…
01 november 2013 , door Dirk Boersma
Het onderzoek naar de invoering van de sociale werkorganisatie in Hoogezand, waar ik gisteren over schreef, laat nog iets bijzonders zien. Mensen zijn positief over de uitgangspunten ervan. Ze kijken ook positief aan tegen de werking ervan in de praktijk.…
31 oktober 2013 , door Dirk Boersma
In 1985 deed ik onderzoek naar de effecten van een wijziging van de arbeidsorganisatie bij een onderdeel van de Nederlandse Post. Uit het onderzoek blijkt dat kleine, vaste groepen met een participatieve leiderschapsstijl een positief effect hebben op de zelfstandigheid,…
30 oktober 2013 , door Dirk Boersma
Als het enige cement in een organisatie bestaat uit schema's, processen en protocollen op papier wordt de organisatie bijzonder kwetsbaar. Hora en Tempus Herbert Simon, econoom, psycholoog, politicus, Nobelprijswinnaar en nog veel meer, heeft ons een mooie metafoor nagelaten. Het…
28 oktober 2013 , door Dirk Boersma
Bij excellent leiderschap wordt al gauw gedacht aan sturen vanuit alles weten, alles overzien en superieure keuzes maken. Voor ons is excellent leiderschap: vanuit evenwaardigheid en bescheidenheid een visie delen, tot afspraken komen, aanspreken en je laten aanspreken. Het kunnen…
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 0263895340