31 mei 2021, gepubliceerd door dirk boersma
Fatale fout
Het was vrijdag aan het eind van de middag. Ik werd gebeld met een vraag die ik wel vaker krijg, maar die mij toch elke keer weer verrast. De vraag was: “Zien Nederlanders dit als een fatale fout?”
De vraag werd gesteld door iemand die oorspronkelijk niet uit Nederland komt, maar hier al decennialang woont. Iemand die uitstekend is opgeleid in haar geboorteland, maar die in Nederland op uitzendbasis in de schoonmaakbranche of de logistiek terechtkomt.
Gelukkige ontwikkeling
Ik schrijf weleens stukjes over deze persoon en anderen in soortgelijke omstandigheden.
In dit geval gaat het om iemand die, na een aantal maanden fysiek met voorraden te hebben gesleept in het zoveelste warehouse, min of meer toevallig in de administratieve verwerking van de goederenstroom terecht was gekomen. Dat bleek heel goed te gaan. De productiviteit was omhooggegaan en er was ongemerkt ander werk bijgekomen.
De beller was heel gelukkig met deze ontwikkeling. Eindelijk werk dat een beetje aansloot bij haar opleidingsachtergrond en ervaring.
Erkenning
Sollicitaties op dat soort werk waren in de afgelopen jaren steeds op niets uitgelopen. Nu was het min of meer toevallig toch gelukt om in zo’n functie terecht te komen. Eindelijk iets van erkenning, eindelijk het gevoel de moeite waard te zijn.
Te laat gezien
Maar die dag was er iets verkeerd gegaan. Ze had een aantal orders verkeerd afgehandeld en dat pas ontdekt toen het tegen het einde van de werktijd liep.
Op het computerscherm was iets te zien geweest, maar doordat ze in een flow zat had ze er onvoldoende acht op geslagen. Ze bedacht zich nu dat ze het had moeten vragen. Maar dat had ze niet gedaan. Aan het einde van de dag had ze het ineens ontdekt.
Ingestort
Haar hele wereld stortte in. Ze was ervan overtuigd dat dit als een fatale fout gezien zou worden. Dat zou betekenen: terug naar het fysiek orders verzamelen. Ja, een opleiding had ze niet gehad. Maar ze was zo in haar werk opgegaan, dat het totaal niet in haar opgekomen was even te stoppen om het te vragen.
Met nu dus die fatale fout als gevolg. Ze was weer terug bij “af”.
Stressen
Ik probeerde haar uit te leggen dat ik vermoedde dat er niet zo snel tot de conclusie ‘fataal’ gekomen zou worden. Maar mijn woorden maakten weinig indruk.
Dit zou weer een weekend stressen worden. Slecht slapen, en daardoor maandag moeite hebben met geconcentreerd werken — en dan dus nieuwe fouten. En zo zou dat incident toch nog fataal aflopen.
Blinde vlek
Ik bedacht hoe jammer het was dat er maar zo weinig leidinggevenden zijn die dit soort signalen oppakken en er aandacht aan geven.
Met als gevolg dat mensen rustiger zijn, zich veilig voelen en meer ontspannen werken.
Ik moest ook denken aan de directeur van een middelbare school met wie ik enige tijd geleden sprak. Ze klaagde over haar docenten die bij haar bevestiging kwamen vragen voor hun handelen. Dat vond ze erg onvolwassen. “Dat had op de kleuterschool al geregeld moeten zijn,” zei ze.
Helaas had deze directeur het bij het verkeerde eind.
Wetenschappelijke inzichten
Op allerlei plekken worden we er telkens opnieuw op gewezen: erkenning en waardering zijn ontzettend belangrijk.
Dat schrijven onder andere Fisher en Ury, Amy Edmonson, Mathew Liebermann , Anita Wooly Elke keer weer komen zij tot de conclusie dat het voor mensen belangrijk is zich de moeite waard te weten.
Leiderschap
Leiderschap is daarin de sleutel. Het is de leider die de voorwaarden schept waardoor mensen zich gezien voelen, zich gewaardeerd voelen.
Een leidinggevende die dat doet, geeft medewerkers energie, inspiratie en motivatie. Mensen werken graag voor zo’n leidinggevende.
Het is bijzonder om te zien dat er nog zoveel leidinggevenden zijn die daar geen of weinig aandacht voor hebben.
Gebakken visje
Toen ik pas begon met werken, was ik met een aantal collega’s regelmatig op pad voor de handel in gebruikte spoorbielzen, waar mijn baas in zat.
We haalden dan ergens op een rangeerterrein gebruikte bielzen uit een treinwagon en laadden die op vrachtwagens.
Dat was zwaar en vuil werk. Het ging grotendeels met de hand. En de baas kwam altijd even kijken. Hij kwam dan in zijn mooie Mercedes, riep ons en gaf ons een gebakken visje, gevulde koeken en koffie. Als het regende, moesten we in de Mercedes zitten, met onze vuile overalls aan. Wat voelde ik mij erkend door die baas.
De zichtbare moeite die hij deed om het ons naar de zin te maken, het proviand dat hij voor ons meenam, dat was, toen en daar, voor mij genoeg om er enthousiast tegenaan te gaan. Ingewikkelder was het niet.
Jammer
En is het niet jammer dat de baas van degene die mij belde niet in de gaten had met hoeveel stress deze medewerker aan het weekend begon?
Wat zou er gebeurd zijn als hij even aandacht had besteed aan hoe het met de mensen ging aan het einde van een drukke werkweek?
Dat zou zoveel hebben opgeleverd. Dat is een kleine investering, die haar resultaat dubbel en dwars oplevert.
Onze trainingen
In onze trainingen besteden we hier serieus aandacht aan. Leidinggeven is ervoor zorgen dat mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.
En de vraag is steeds weer: in welke situatie kun je dan wat doen? Dat begint met goed waarnemen en aandacht hebben voor de medewerkers. Hoe zitten je collega’s erbij?
Op onze website staan meerdere blogs over dit onderwerp. Die zijn vrij toegankelijk. Het verhaal van degene die mij belde is maar één van de verhalen die ik hoor. Na een slecht weekend bleek er uiteindelijk niets aan de hand, maar haar zelfvertrouwen had wel een knauw gekregen, en ook dat komt haar prestaties niet ten goede.
Als medewerkers zich veilig voelen, kan iedereen verantwoordelijkheid nemen en leiderschap tonen. Lees hoe dit binnen en tussen organisaties kan in het blog: ‘Leiderschap is verantwoordelijkheid nemen’.
Wil je hierover verder praten?
Bel me dan op 06 22 99 59 26 of mail naar dirkboersma@excellentleiderschap.nl, of neem contact op met een van mijn collega’s.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 0263895340