Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Psychologische veiligheid

31 mei 2021, gepubliceerd door dirk boersma

Fatale fout
Het was vrijdag aan het eind van de middag. Ik werd gebeld met een vraag, die ik wel vaker krijg en die mij toch elke keer weer verrast. De vraag was: ‘Zien Nederlanders dit als een fatale fout’? De vraag werd gesteld door iemand die oorspronkelijk niet uit Nederland komt, maar die er al decennia woont. Iemand die uitstekend is opgeleid  in haar geboorteland  maar die in Nederland op uitzendbasis in de schoonmaakbranche of in de logistiek terecht komt.

Gelukkige ontwikkeling
Ik schrijf wel eens  stukjes over deze persoon en andere personen in soortgelijke omstandigheden.
In dit geval gaat het om iemand , die na een aantal maanden met fysieke voorraden slepen  in het zoveelste warehouse, min of meer toevallig in de administratieve verwerking van de fysieke stroom terecht was gekomen. Dat bleek heel goed te gaan . De productiviteit was omhoog gegaan en er was ongemerkt  ander werk bij gekomen. De beller was heel gelukkig met deze ontwikkeling. Eindelijk werk wat een beetje aansloot bij haar opleidingsachtergrond en ervaring.

Erkenning
Sollicitaties op dat soort werk waren in de afgelopen jaren steeds  op niets uitgelopen en nu was het min of meer toevallig toch gelukt om hier terecht te komen. Eindelijk iets van erkenning, eindelijk het gevoel de moeite waard te zijn.

Te laat gezien
Maar die dag was er iets verkeerd gegaan. Ze had een aantal orders verkeerd afgehandeld  en dat pas ontdekt toen het tegen het  einde van de werktijd liep Op het computerscherm was iets te zien geweest maar doordat ze in een flow zat had ze er onvoldoende acht op geslagen. Ze bedacht zich nu dat ze het had moeten vragen. Maar dat had ze niet gedaan. Aan het einde van de dag had ze het ineens ontdekt.

Ingestort
Haar hele wereld stortte in. Ze was ervan overtuigd dat dit als een fatale fout gezien zou worden. Dat zou betekenen terug naar het fysiek orders verzamelen. Ja, een opleiding gehad ze niet gehad. Maar ze was zo in haar werk opgegaan , dat het totaal niet in haar opgekomen was even te stoppen om het te vragen. Met  nu dus die fatale fout als gevolg. Ze was weer terug bij  ‘Af’ .

Stressen
Ik probeerde haar uit te leggen dat ik vermoedde dat er niet zo snel tot de conclusie fataal gekomen zou worden. Maar mijn woorden maakten weinig indruk.
Dit zou weer een weekend stressen worden. Slecht slapen en daardoor maandag moeite hebben met geconcentreerd werken en dan dus nieuwe fouten en zo zou dat incident toch nog fataal aflopen.

Blinde vlek
Ik bedacht hoe jammer het was dat er maar zo weinig leidinggevenden zijn , die dit soort signalen oppakken en er aandacht aan geven met als gevolg dat mensen rustiger zijn en zich veilig voelen en meer ontspannen werken.
Ik moet ook denken aan de directeur van de middelbare school waarmee ik enige tijd geleden sprak en die bij mij klaagde over haar docenten, die bij haar kwamen om bevestiging te vragen voor hun handelen. Dat vond ze erg onvolwassen. Daar was zij niet van. Dat had op de kleuterschool al geregeld moeten zijn.
Helaas had deze directeur het bij het verkeerde eind.

Wetenschappelijke inzichten
Op allerlei plaatsen worden we er elke keer weer opnieuw op gewezen. Erkenning en waardering zijn heel erg belangrijk. Dat schrijven Fisher en Ury, Amy Edmonson, Mathew Liebermann , Anita Wooly en vele anderen. Elke keer weer komen ze tot de conclusie dat het voor mensen belangrijk is zich de moeite waard te weten.

Leiderschap
Leiderschap is daar de sleutel toe. Het is de leider die de voorwaarden schept, waardoor mensen zich gezien voelen, zich de moeite waard voelen. Een leidinggevende die dat doet geeft de medewerkers energie , inspiratie en motivatie. Mensen werken graag  voor zo’n leidinggevende.
Het is bijzonder om te zien  dat er nog zoveel leidinggevenden zijn , die daar geen of weinig aandacht voor hebben.

Gebakken visje
Toen ik pas begon met werken  was ik met een aantal collega’s regelmatig voor de handel in gebruikte spoorbiels , waar mijn baas in zat. We haalden dan ergens op een rangeerterrein gebruikte bielzen uit een treinwagon  en laden die op vrachtwagens. Dat was zwaar en vuil werk. Het ging grotendeels met de hand. En de baas kwam altijd even kijken. Hij kwam dan in zijn mooie Mercedes. Riep ons en gaf ons een gebakken visje, gevulde koeken en koffie. Als het regende moesten we in de Mercedes zitten, met onze vuile overalls aan. Wat voelde ik mij erkent door die baas. De zichtbare moeite die hij deed om het ons naar de zin te maken , het proviand dat hij voor ons meenam. Dat was toen en daar voor mij genoeg om er enthousiast tegen aan te gaan. Ingewikkelder was het niet.

Jammer
En is het niet jammer dat de baas van degene die mij belde niet in de gaten had  met hoeveel stress deze medewerker aan het weekend begon. Wat zou er gebeurt zijn als hij even aandacht had besteed aan hoe het met de mensen was zo aan het einde van een drukke werkweek. Dat zou zoveel opleveren. Dat is en kleine investering, die haar resultaat dubbel en dwars oplevert.

Onze trainingen
In onze trainingen besteden we hier serieus aandacht aan. Leiding geven is ervoor zorgen dat mensen het beste uit zich zelf kunnen halen en de vraag is steeds weer in welke situatie kun je dan wat doen. Dat begint met goed waarnemen en aandacht hebben voor de medewerkers. Hoe zitten je collega’s erbij?
Op onze website staan meerdere blogs over dit onderwerp. Die zijn vrij toegankelijk.
Het verhaal van degene die mij belde is maar één van de verhalen, die ik hoor.
Na een slecht weekend, bleek er niets aan de hand, toch had haar zelfvertrouwen een knauw gekregen en ook dat komt haar prestaties niet ten goede

 

Wil je hierover verder praten bel me dan 0622995926 of mail me dirkboersma@excellentleiderschap.nl of één van mijn collega’s

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063