Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Niet voor de voeten lopen

13 april 2024, gepubliceerd door Dirk Boersma

Een volgende fase
Enige tijd geleden raakte ik betrokken bij een organisatie die in een sterke groeifase terecht gekomen was. Die groei was voor de leiding van het bedrijf aanleiding mij te vragen om ondersteuning te bieden  bij de ontwikkeling van leiderschap in het bedrijf. Een belangrijk argument daarbij was dat ze het idee hadden dat wij niet komen vertellen hoe het moet maar dat we samen met de mensen in het bedrijf de aanpak ontwikkelen, die helpt de gewenste bedrijfsresultaten te bereiken.

Evenwaardigheid
Het was een boeiende vraag  en na een goed gesprek besloten we samen aan de slag te gaan . We spraken met elkaar over evenwaardigheid , een essentiële voorwaarde in ons idee over leiderschap en over hoe je daar door middel van coaching vorm aan geeft.

Bijeenkomsten

Om geen extra druk te leggen op het productieproces hielden we onze bijeenkomsten in de avonduren. Die bijeenkomsten waren er aanleiding toe mij ook te betrekken  bij activiteiten in de productie en de logistiek. Er werden bijeenkomsten georganiseerd  waarbij mijn aandacht  vooral gericht was  ervoor te zorgen dat er naar iedereen geluisterd werd ook naar mensen, die erg stil waren.

De manager operations
Het waren bijeenkomsten waarin problemen in het productieproces en in het logistieke proces besproken werden. In die bijeenkomsten werd regelmatig verwachtingsvol naar de nieuwe manager operations gekeken, hij zou veel verstand hebben van operationele en logistieke processen en hij zou de processen in het bedrijf in kaart brengen, zodat het uiteindelijk voor iedereen duidelijk zou zijn wat hij of zij moest doen. Maar op de één of andere manier schoot hij niet op met zijn werk. Ook bleken elke keer weer dat er variabelen over het hoofd gezien waren. Er bleken toch weer dingen fout te zijn gegaan. Zendingen waren blijven staan of op de verkeerde plaats terecht gekomen. Onderdelen waren niet besteld en ga zo maar door.

Welk type?
Uiteindelijk werd er afscheid gekomen van de manager operations die teleurgesteld vertrok. Nadat hij mij nog wel een keer had toegevoegd dat ik een test  van de leidinggevenden moest afnemen zodat we meer zich kregen met welke typen we te maken hadden.

Weer een nieuwe manager
Er kwam een nieuwe manager operations, opnieuw iemand, die elders zijn sporen al verdiend had. De verwachtingen waren hoog gespannen. Hij pakte voortvarend van alles op in het bedrijf.  Er bleven echter zaken fout gaan . Sommige oudgedienden mopperden over de nieuwe manager, ze waren van menig dat hij in de weg liep.  Ze raakten gefrustreerd, mensen begonnen elkaar te beschuldigen.

Naar elkaar luisteren
Op een gegeven moment werd ook bij de bedrijfsleiding duidelijk dat er teveel fout ging en er werd afscheid genomen van deze manager operations. Vanaf dat moment nam het aantal gemaakte fouten zienderogen af. Mensen zochten elkaar weer op , ze namen verantwoordelijkheid en luisterden naar elkaar  en stelden vragen om elkaar beter te begrijpen. Spanning tussen afdelingen werd minder en de kwaliteit van de producten nam toe.  Mensen gingen elkaar helpen. Er was niemand om de baas te spelen .

Niet voor de voeten  lopen
Ik moet denken aan mijn oude vriend die twee jaar geleden bij een noodlottig ongeval om het leven kwam. Hij had daarvoor in tal van situaties leiding gegeven aan operationele activiteiten in de logistiek en in de zorg.  Hij zei mij  veertig jaar geleden al dat je als manager ervoor moest zorgen je medewerkers niet voor de voeten te lopen. Helaas zijn er nog veel managers die dat wel doen. De grote kunst van managen is niet ‘het beter weten’ maar ervoor zorgen dat de interactie in je team of je organisatie open is en dat medewerkers er niet bang hoeven  te zijn dat ze  afgeserveerd worden .

Evenwaardigheid
Daarmee kom ik nog een keer terug op onze relatiemiddag van 3 april jl.  Het was bijzonder om te horen dat men de interactie zo positief ervaren had. Dat er open met elkaar gecommuniceerd kon worden dat de evenwaardigheid echt ervaren werd. Ik merk dat ook bij sommige andere klanten waar we betrokken zijn bij de ontwikkeling van leiderschap of van de organisatie. Het was goed om bij deze klant en bij onze relatiemiddag te ervaren wat deze benadering kan opleveren.

Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/”

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063