Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat is het belangrijkste?

28 augustus 2019, gepubliceerd door Dirk Boersma

Vakantie
Deze vakantie heb ik gefietst, samen met mijn jongste dochter ben ik in een aantal etappes van Tiel naar Duinkerken gefietst. Op de weg naar Duinkerken hadden we de wind flink tegen en we werden ook regelmatig door een stevige bui overvallen. Eén van de zaken die ertoe leidde dat we het ondanks het weer een mooie tocht vonden waren de vele prettige ontmoetingen die we hadden met mensen onderweg. Met wandelaars, andere fietsers, campingbazen, een fietsenmaker en nog vele anderen. Het viel ons op hoeveel meer contact je hebt met andere mensen als je fietsend langs ’s Heren wegen trekt.

Mijmeren
Fietsen biedt je ook nog eens veel gelegenheid om te mijmeren of te reflecteren en zoals gebruikelijk dacht ik veel over leiderschap en over wat nu eigenlijk goed leiderschap is. In dat perspectief kwam er een herinnering boven aan de tijd dat ik nog niet zo lang bij PTT Post werkte bij de afdeling Vorming en Training van een postdistrict.

Stagiair
Er kwam een jonge man bij onze afdeling stage lopen. Hij was opleider bij de Post en leidde loketambtenaren op. Hij werd gezien als een goede opleider en hij had de gelegenheid gekregen op aan de sociale academie Personeelswerk te gaan studeren. Het was zijn ambitie om trainer te worden en hij was daar erg ongeduldig in.

Het belangrijkste
Als opleider wist hij precies hoe het zat en nu was hij op zoek naar wat het belangrijkste was wat je als trainer moest weten of kunnen. Mijn antwoord was toe, het belangrijkste is dat mensen je aardig vinden. Het was mijn eigen ervaring, die mij tot die reactie bracht. Ik kreeg veel voor elkaar omdat mensen mij aardig vonden.  De stagiar werd boos toen hij mijn reactie hoorde,’daar kon het niet om gaan’, zei hij. Het was belangrijk om dingen beter te weten.

Sympathiek
In dit verband is het erg interessant om te lezen wat professor Jonathan Haidt ontdekte in zijn onderzoeken. Hij schrijft daarover in zijn boek: ‘The righteous mind’. Je kunt daar over lezen in een blog, die ik op 27 februari 2017, schreef. We luisteren veel makkelijker naar iemand die we aardig of sympathiek vinden en we nemen ook veel makkelijker iets van zo iemand aan.

Rekening houden
Het is belangrijk voor mensen in een leiderschapspositie om daar serieus rekening mee te houden. Je kan honderd keer gelijk hebben maar als mensen je niet mogen is het erg moeilijk om ze in beweging te krijgen.

Niet pleasen
Nu lees je aan de andere kant ook vaak dat je er als leider voor op moet passen om het niet iedereen naar de zin te willen maken en wordt het als een valkuil voor leidinggevenden gezien als je iedereen een plezier wilt doen of als je de Sinterklaas gaat uithangen. Daar zit de volgende belemmerende overtuiging in; namelijk dat mensen je aardig zullen vinden als je ze cadeautjes geeft, financieel beloont of overal hun zin in geeft. Dat is echter niet waar het om draait als je sympathiek gevonden wilt worden

14 gewoonten
In Business Insider van 4 maart jl worden 14 gewoonten benoemt, die je helpen als sympathiek gezien te worden. Het zijn ook gewoonten, die zorgen dat mensen zich makkelijker met je verbinden.Yu Han en Richard Feloni ontlenen hun informatie aan een essay van Napoleon Hill, die scheef over het gedrag van staalmagnaat Andrew Carnegie,medefinancier van Het Vredespaleis in Den Haag. Hieronder neem ik die veertien belangrijke gewoonten over:
1. Carnegie had een positieve instelling, hij zag licht aan het eind van de tunnel en de zonneschijn die op de regen volgt. Hij was niet cynisch in z’n uitlatingen.
2.Hij sprak weloverwogen, gedisciplineerd en  op een vriendelijke toon.
3. Hij besteedde gericht aandacht aan anderen en luisterde als iemand tegen hem sprak. Hij maakte er geen gewoonte van mensen de les te lezen.
4. Hij bleef altijd rustig en liet zich nooit gaan niet in negatieve zin maar ook niet in positieve zin. Hij had  z’n emoties onder controle.
5. Hij was geduldig, gaf tijd en ruimte
6.Hij stond open voor nieuwe dingen en zei niet op voorhand dat het toch niets was.Hij gaf ruimte aan mensen die er anders over dachten dan hijzelf.
7.Hij had een glimlach op z’n gezicht als hij met mensen communiceerde
8.Hij was terughoudend in het overal wat van vinden. Hij vond het absoluut onnodig om mensen te schofferen
9. Hij stelde besluiten niet uit, hij probeerde zeker waar anderen op zijn beslissing wachten zo snel mogelijk een besluit te nemen.
10.Hij deed elke dag minimaal één goede daad (hielp iemand oversteken, hield een deur open, bood een zitplaats aan ed.) zonder daarvoor iets terug te verwachten.
11.Hij zag falen als leren, hij probeerde zo goed mogelijk te analyseren welke dingen hij anders had kunnen doen. Hij gaf anderen niet de schuld. Hij deed een volgende keer een nieuwe poging.
12.HIj zag zijn gesprekspartner als de belangrijkste persoon ter wereld. Hij gaf alle aandacht, luisterde goed en probeerde te leren van elke gesprekspartner.
13.HIj gaf complimenten gericht op het gedrag van anderen, niet overdreven maar hij zag heel goed wat anderen deden.
14.Hij zorgde altijd voor een vriend een adviseur, die alles tegen hem durfde zeggen en die hem zo behoede voor het maken van fouten. Die  vriend of adviseur hielp hem met feed-back ontvangen en verwerken.
Deze 14 gewoonten zijn niet bedoeld als een vinklijstje wat je als een robot moet toepassen maar het is belangrijk om naar de geest die onder deze 14 punten zit om te gaan met de mensen om je heen. Het wordt dan makkelijker om je met mensen te verbinden.

Geen windvaan
En het zal duidelijk zijn dat het hier niet gaat om Sinterklaas spelen,met alle winden meedraaien of iedereen gelijk geven. Integendeel, om dat te doen moet  je jezelf goed kennen, je vooroordelen, je belemmerende overtuigingen, je emoties en hoe je daar mee omgaat en ga zo maar door. Je moet leiding kunnen geven aan jezelf.

Leiding geven aan jezelf
Dat is de basis voor effectief leiderschap. In onze training excellentleiderschap hebben we er bewust voor gekozen ons in het hele eerste blok daarop te richten.
Mijn stagiaire kon ik dat nog niet zo goed uitleggen. Ik hoop ook dat hij er later in zijn loopbaan zelf achter gekomen is. De fietstocht, die ik met mijn dochter mocht maken heeft in alle ontmoetingen die wij gedurende deze tocht hadden nogmaals bevestigt, hoe fijn het is om je verbonden te voelen met andere mensen. Op de fiets is dat een stuk gemakkelijker dat in een auto.

Wil je hierover of over iets anders verder praten bel dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl of één van mijn collega’s

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063