Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Vertrouwen en legitimatie

06 maart 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Aan alle kanten worden we geconfronteerd met een reductie van het vertrouwen in onze leiders. In de politiek maar ook in het bedrijfsleven staat dit vertrouwen sterk onder druk. Door regelmatig in de knoop te raken met integriteitsvragen, slagen leiders erin de zaak slechter te maken.cees Kools, hoogleraar corporate governance zei vorig jaar bij zijn aantreden in Tiburg al dat meer controle niet de weg is. Het gaat om gedrag zegt Kools. In een recent interview benadrukt Gianpietro Petriglieri hetzelfde . Hij geeft aan waar iemand die leiding geeft zich op moet richten

Leiderschapscrisis
Het debat van lijsttrekkers, dat gisteravond te volgen was op de TV is slechts door een kleine 400.000 mensen bekeken. Een duidelijker signaal aan het gebrek aan vertrouwen in het politieke leiderschap is er nauwelijks te bedenken. Natuurlijk dragen daar de kamikaze achtige acties van politieke kopstukken van de laatste weken aan bij. Manier waarop de top van sommige partijen zich uit lastige situaties probeert te redden draagt absoluut niet bij aan het ontstaan van  vertrouwen. Integendeel, het kleine beetje vertrouwen wat er nog was wordt zo effectief een kopje kleiner gemaakt.
het studenten protest, waar docenten zich inmiddels bij aansluiten en het uitblijven van resultaten in het overleg met het universiteit  bestuur  zijn ook een teken dat het met het vertrouwen in mensen topfuncties, mensen, die  de leiding hebben in onze samenleving slecht gesteld is. De top van de banken en de woningbouwverenigingen hadden al op overtuigende wijze zichtbaar gemaakt dat het niet makkelijk was om vertrouwen in hen te hebben.

Verdekt opstellen
Dat gebrek aan vertrouwen in niet goed voor onze samenleving en ook niet goed voor de organisaties waarvan wij deel uit maken. Als er geen vertrouwen is in de leiding dan worden mensen voorzichtig, dan laten ze niet langer het achterste van hun tong zien. Mensen gaan zich verdekt opstellen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een bekende uitspraak.Als vertrouwen ontbreekt is het een stuk lastiger om te innoveren en te ontwikkelen
Hoe vertrouwen verdwijnt is niet zo moeilijk te ontdekken. Veel lastiger te beantwoorden is de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat vertrouwen ontstaat. Wat moet een leider doen om ervoor te zorgen dat de mensen met wie je werkt vertrouwen in je hebben.

Legitimatie
In een recente video van De HBR Business Review spreekt  Sarah Green met Gianpietro Petrigieri  van Insead over de vraag hoe leiders  hun legitimatie en vertrouwen kunnen verdienen. Hij begint zijn verhaal met zeggen dat het een legitimatie vraagstuk is. Het beter om het geen vertrouwenscrisis te noemen, want als we het een vertrouwenscrisis noemen wordt het een probleem van volgers en het is geen probleem van volgers. Het is een probleem van leiders, hoe zorgen zij ervoor dat ze als leider dat ze  gelegitimeerd zijn. Het is vervolgens, die vraag, die Petriglieri in de video probeert te beantwoorden. De grote uitdagingen waar leiders in onze tijd voor staan zijn het omgaan met de kritische vragen, die op hen afgevuurd worden. Kan je die als leider onder ogen zien en kun je daar op een open manier mee omgaan, zonder verhaaltjes te vertellen of boos te worden omdat je er bang voor bent. De tweede uitdaging is de grote verscheidenheid aan verwachtingen waarmee je geconfronteerd wordt als leider. Die verscheidenheid aan verwachtingen is toegenomen in onze tijd en ze neemt nog steeds toe.

Attitude en gedrag
Petriglieri benadrukt dat leiders aan twee zaken veel aandacht moeten geven. Het is nodig om vanuit de juiste attitude te werken  en het is eveneens nodig  passend gedrag te laten zien.

  • Het is belangrijk om leiderschap niet te zien als iets wat je verdient of waar je recht op hebt. Maar zie leiderschap als een privilege wat je gegund is. Wees dankbaar voor dat privilege wat mensen je gunnen en laat die dankbaarheid zien. Dankbaarheid toon je niet door het geven van materiele voorrechten, dan wordt het gemakkelijk corruptie. Maar, dankbaarheid toon je door je dankbaarheid naar mensen uit te spreken. Het is van groot belang om vanuit deze attitude te leiden deze attitude is een goede voedingsbodem voor legitimatie.
  • Het is naast een juiste attitude ook van groot belang om passend gedrag te tonen. Het is gedrag wat goed past bij de zojuist beschreven kanten van de juiste attitude.Wees je bewust van de verschillende kanten van jezelf zegt Petriglieri, hij sluit daarmee aan op wat Herminia Ibarra over het zelf van de leider zegt. Wees je bewust van alle identiteiten, die er in je verstopt zijn en gebruik ze om aan te sluiten bij de mensen met wie je in je als leider te maken hebt. Zoek naar overeenkomsten tussen jouzelf en anderen en geniet van die overeenkomsten. Voel je mens met de mensen om je heen. Realiseer je ook dat er dingen zijn  die verborgen  blijven. Bij jezelf maar zeker ook bij de mensen met wie je te maken hebt. Zie die zaken, die verborgen zijn als aanleiding om nieuwsgierig te blijven. Gepassioneerd nieuwsgierig naar  de mensen om je heen.

Door zo te  werken vanuit een houding waarbij je je leiderschap ziet als privilege en er je dankbaarheid voro laat merken. En, je zoekt naar en geniet van de overeenkomsten, die je hebt met de mensen om je heen en je blijft nieuwsgierig  naar het verborgene bij jezelf en anderen. Dan  ontwikkel je een mooie basis voor je leiderschap. En, dat geldt niet alleen voor leiders aan de top maar ook voor  teamleiders en supervisors, zegt Petriglieri

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063