Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Verbinding

07 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Niet over elkaar maar met elkaar praten leidt tot verbindng

Klagen
Er wordt veel geklaagd in organisaties. Managers en leidinggevenden klagen over medewerkers en medewerkers klagen over hun managers. Heel vaak, als ik een MT vergadering bijwoon, wordt er geklaagd over medewerkers die het niet goed begrepen hebben. Die zich verzetten tegen veranderingen, die een negen tot vijf mentaliteit hebben en ga zo maar door. Aan de andere kant mopperen medewerkers graag over het ontbreken van beleid en inzicht bij leidinggevenden.
Elke keer ook weer kom ik tot de ontdekking dat managers en medewerkers dat graag over elkaar zeggen maar dat ze zelden met elkaar in gesprek zijn.

Na en voorpraten
In mijn periode als HR baas bij een Telecomoperator in Indonesië heb iets ervaren wat ik in Nederland nog nooit had meegemaakt. Als het kantoor officieel sloot, als het 17.00 uur was geweest, bleven er heel wat mensen gewoon op kantoor. Ik was er één van. We werkten nog wat, aten wat van een stalletje voor het kantoor, dronken koffie, rookten kretek sigaretten en….. we praten met elkaar. Over de toekomst van het bedrijf, over de plannen van morgen, over uitbreiding en inkrimping, kortom over alles wat nodig was voor het bedrijf. Dat waren geen gesprekken van vijf minuten maar we brachten zo uren met elkaar door. De directeur, de financiële directeur, een medewerker van logistiek, een medewerker van sales, een installatiemonteur het was een soort dwarsdoorsnede van het bedrijf. De groep wisselde trouwens van samenstelling. Er was ook geen afspraak. Het ging gewoon zo. Het leek de omgekeerde variant van het nieuwe werken. Niet meer thuis maar juist langer bij elkaar.
Het gevolg was dat betrokkenen steeds erg goed op de hoogte waren en ook dat de afstemming tussen disciplines erg goed was. Ik werd automatisch HR businesspartner (Ulrich) zonder dat er iets formeel geregeld werd.

Pioniersfase
Waarschijnlijk had deze ongedwongen en niet formele manier van met elkaar communiceren te maken met de pioniersfase waarin het bedrijf verkeerde. Het had ook iets te maken met de gedeelde drive iets moois van het bedrijf te maken. Dat is ook gelukt. Nu, zo’n 15 jaar later, is het bedrijf verreweg de grootste mobiele operator in Indonesië. Meer dan 100 miljoen klanten.
Ik wil er hier niet voor pleiten dat iedereen voortaan twee uur langer op kantoor blijft. Ik wil er wel voor pleiten dat mensen in een organisatie meer tijd aan elkaar, aan hun plannen en aan de verwerkelijking ervan besteden.

Initiatief leiding
Leidinggevenden kunnen daar initiatief in nemen, momenten zoeken om hun visie te delen. Mensen te bevragen op hun visie en hoe ze die aan het operationaliseren zijn. Dat is iets heel anders dan vergaderen tot je een uitgewerkt plan hebt waarin de OR echt geen gat meer kan schieten. Om dat plan dan in de organisatie te verkopen of te verdedigen tegen aanvallen elders uit de organisatie. Dat is ook wat anders dan “strategische” vragen stellen in een OR om daarmee het falen van de directie aan te tonen.

Verbinding
Je met elkaar verbinden op een visie en op de uitwerking daarvan geeft kracht en inspiratie aan een bedrijf. Je bereikt dat door als leiding ervoor te zorgen dat het gesprek daarover op gang komt en op gang blijft. Het heeft iets te maken met wat “management by wandering around” (Peters and Waterman, Hewlett Packard) genoemd wordt. Het gaat daarbij niet om het wandelen maar om het met elkaar praten en naar elkaar luisteren. In een bedrijf in Nederland waar ik regelmatig kom heeft men de “kantine” nieuw leven in geblazen. Niet met kroketten en hamburgers. Maar door gewoon bruine boterhammen met kaas, hagelslag en worst met elkaar te eten. De managers komen er ook, die eten ook mee. Het staat niet in een richtlijn en er is geen mededeling over geweest. Een paar managers en medewerkers zijn er gewoon mee begonnen en hebben anderen gevraagd om ook mee te eten. Het heeft de energie in het bedrijf veranderd. Er wordt minder geklaagd, minder over elkaar en meer met elkaar gepraat.
Wat kan jij in je stijl van leidinggeven veranderen om daar in jouw bedrijf ook ruimte voor te maken?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063