Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Verbinding verbroken

02 juli 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Er wprden in de samenleving heel wat lijstjes geproduceerd.Lijstjes en overzichten met cijfers. Het zijn instrumenten, die ons moeten helpen in controle te blijven. “Meten is weten”Maar wat doen we met wat we meten en welke andere mogelijkheden zijn er om te meten. Er is verbinding nodig om iets te doen met wat je weet. En, door die verbinding kun je ook veel te weten komen

Summit
Deze dagen verblijf ik in Keulen. Samen met ongeveer 100 andere coaches uit alle delen van de wereld werken we aan onze ontwikkeling, onze vaardigheden en inzichten als coach, in de Consumer Experience Movement, kortweg CEM genoemd, van Ford. Kort samengevat gaat het bij CEM om het op gang brengen van een beweging, waardoor klanten echt centraal komen te staan bij de Ford dealers. Dat kan alleen maar als de medewerkers een sterke betrokkenheid hebben en daarvoor is vervolgens de noodzakelijke voorwaarde dat er op een goede manier leiding wordt gegeven. Een manier waarbij medewerkers het gevoel hebben dat ze ertoe doen, dat ze serieus genomen worden en dat ze zich uitgedaagd voelen goed met klanten om te gaan.

In controle
Gisteren stond het gebruiken van een business planning review centraal. Een instrument om de dealer maar ook jou als coach in staat te stellen richting te geven aan wat je doet en om ook te kunnen waarnemen of er sprake is van voortgang.Volgens degene, die ons er in inwijdde een instrument wat ervoor zorgt dat je in controle bent.In de loop van de dag werden we door één van de coaches meegenomen in een mindfullness oefening. Die oefening startte met de vraag, “wie heeft er vanmorgen niet alleen gedouchd?” En warempel, een uur geleden, bleek het dat ik niet alleen onder de douche stond. Ik had de kraan nog maar net open gedraaid of mijn vroegere directeur van het postdistrict, stond al bij me en even later voegde de voormalig CEO van PTT Post , TNT en later nog KPN zich er ook nog bij.De gedachte aan iets wat zo’n 30 jaar geleden gebeurde liet me niet meer los.Wat gebeurde er dsan zul je je afvragen. Wel, in die periode raakte mijn directeur zijn functie kwijt en dat kwam omdat hij een loketambtenaar, die een greep uit de kas had gedaan, na afloop van disciplinaire maartregelen,opnieuw met de kas had laten werken. Die ambtenaar wqas opnieuw in de fout gegaan en de top van Post vond dat er een daad gesteld moest worden. Niet alleen de loket ambtenaar in kwestie moest eraan geloven. Ook de directeur, die de man een tweede kans gegeven had was de pineut. Hij had die tweede kans nooit mogen geven. Dat was wat je noemt de “kat op het spek binden” geweest.

Gesprekken
Nu kende ik mijn directeur als een prettige kordate maar ook sociale man en het deed me pijn te zien hoe hij voor zijn sociale gedrag gestraft werd. Hoe had hij nou in controle kunnen blijven? Zou zoiets als een Business Plan Review geholpen hebben? Wat had hij kunnen doen om ervoor te zorgen dat de bewuste loketambtenaar niet opnieuw een greep in de kas deed? Hoe het precies gegaan was weet ik niet. Ik werkte al elders. Maar ik vermoed dat er gesprekken geweest waren met de bewuste directeur, het bedrijfsmaatschappelijk werk en de personeelsdienst met als resultaat dat de man in kwestie weer naar zijn oorspronkelijke functie terug kon. Ook zullen er wel gesprekken met de man gevoerd zijn door de maatschappelijk werker. En op basis van de informatie uit die gesprekken werd toen het rehabilitatiebesluit  genomen. De directeur zal wel niet zelf de begeleiding van de man in kwestie op zich genomen hebben.
Toch zou dat laatste vermoedelijk de beste oplossing zijn geweest om herhaling te voorkomen. Je kunt alleen maar “in controle “zijn als er verbinding is. En voor verbinding is interactie een noodzakelijke voorwaarde, zonder interactie is er geen verbinding en kun je ook niet in controle zijn. Een spreadsheet met cijfers, heeft alleen maar zin als er verbinding is, zodat je er in die verbinding iets mee kunt doen. Daarvoor is het nodig dat je kunt luisteren en dat je lastige vragen durft te stellen. Dat je kunt luisteren naar je eigen gevoelens en daar iets mee kunt doen. Dat je de bereidheid hebt om de non verbale signalen van de ander waar te nemen en dat je ook bereid bent, iets met die waarnemingen te doen. Iemand zijn oude functie terug geven zonder voor die interactie te zorgen is een goede garantie voor problemen. Als je bezoek krijgt van anderen als je onder de douche staat is dat vaak een signaal dat er ergens iets met zo’n verbinding niet in orde is. Dan is er werk aan de winkel. Dat werk is niet het verzamelen van data om de ander mee om de oren te slaan. Nee dat werk is het herstellen van verbindingen, zodat interactie weer op gang kan komen en aan beide kanten het gevoel kan groeien in

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063