Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Sturen op resultaat

13 maart 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Gisteren was ik aan het werk met een aantal mensen uit het onderwijs.

Het onderwerp was sturen op resultaat, een ontwikkeling die ook in het onderwijs ingang heeft gevonden. Dat blijkt telkens weer toch nog knap lastig te zijn. Het is zo verleidelijk om lekker uitgebreid over het probleem te gaan zitten praten. En zoals een aanwezige zei: “Als je niet weet waar je heen wilt doet de weg er ook niet toe” en “Als alle bestemmingen goed zijn kom je altijd aan.” Ware woorden. Toch blijkt het lastig om een goed beeld te vormen van doelen. In algemene termen lukt dat nog wel, maar wanneer is het nu echt precies goed. We gisteren hebben geoefend met het dat heel precies laten vertellen. Ik noem dat filmisch vertellen: zo vertellen dat de luisteraar de film in het hoofd van de ander kan meekijken. Zoals een voetbalverslaggever op de radio dat moet kunnen. Ik zie niets van wat hij ziet, maar hij vertelt zodanig dat ik daar een kloppend beeld van kan vormen.

Dat heldere doel is echt nodig. Zonder een duidelijke voorstelling daarvan kom je er vroeg of laat achter dat je eigenlijk toch iets anders bedoelde dan wat er nu tot stand komt. En zonder een duidelijke voorstelling van dat doel is het ook echt lastig om in de goede richting te blijven sturen, om regie te houden.

Als vragensteller loop je dan ook nog eens aan tegen je eigen ideeën en inzichten. Toen iemand vertelde over mogelijkheden om naast de eigen baan nog werkzaamheden voor een andere werkgever te verrichten nam de vragensteller voetstoots aan dat de huidige werkgever dat niet goed zou vinden en dus kwam de vraag of de betreffende persoon misschien bij de tweede werkgever in dienst zou kunnen treden. Okay, dat is creatief gedacht, maar het was voor de persoon in kwestie niet aan de orde. De huidige werkgever had er geen enkel probleem mee.

Sturen op resultaat lukt eigenlijk alleen maar als er ook een duidelijke resultaatvoorstelling is. Daar aandacht, tijd, moeite aan besteden valt niet altijd mee. Maar het loont wel. Het bespaar heel wat tijd, geld en moeite aan gecorrigeer achteraf. En het levert een hoop tevredenheid op als je zonder omwegen naar je doel toe kunt werken.

En jij, heb jij duidelijk wat je precies wilt bereiken? En hebben jouw medewerkers ook een glashelder doel voor ogen?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063