Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Sterke leiders

07 maart 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Sterke leiders verliezen regelmatig snel hun glans en aureool en worden vervangen door nieuwe sterke leiders. In een korte periode veranderen ze van sterke leider in zondebok. Om resultaten te behalen hebben ze een sterke organisatie nodig, een organisatie die tegen een stootje kan. Het zijn de relaties tussen de mensen, die in een organisatie werken, waarmee stoten worden opgevangen. Een resultaatgerichte leider zorgt ervoor dat die relaties zich kunnen ontwikkelen door er ruimte aan te geven en aandacht voor te hebben, niet door alle blikken op zichzelf te richten

Alles weten
Als je leiding geeft dan weet je hoe de wereld in elkaar zit. Dan weet je wat er moet gebeuren en hoe het werk moet worden uitgevoerd. Je aarzelt niet en neemt op het juiste moment de juiste beslissing. Je komt, je ziet en je overwint. Het komt nog wel eens voor dat wij graag zo’n leider zien. Zeker als het ergens lastig is, als er onzekerheid is over de te nemen stappen. Dan is het fijn als er iemand opduikt, die ons een paar stappen verder brengt.
In de praktijk valt het nog wel eens tegen, CEO’s hebben een steeds snellere doorlooptijd  en in de politiek blijkt bijvoorbeeld dat wethouders steeds vaker er al tussentijds mee ophouden. Zowel bij de persoon in kwestie als bij de omgeving waren er hoge verwachtingen, die blijken echter niet uit te komen. Onze analyse is meestal dat de persoon niet deugde. Alle fouten komen op diens conto terecht en worden samen met de mislukte leider de woestijn in gestuurd. We kunnen daarbij nog eens extra boos worden als de persoon in kwestie ook nog met een gouden handdruk aan de haal gaat. Dan blijkt hij of zij ook nog moreel niet te deugen.

Excecutive search
Er start vervolgens een zoekproces naar degene die wel in staat is om de zaak op de rails te krijgen en op de rails te houden.
Ik spreek nog wel eens mensen die bij een headhunter geweest zijn en vaak hoor ik dat ze vooral zijn doorgezaagd op het thema zakelijk zijn, harde beslissingen kunnen nemen, knopen kunnen doorhakken. Aan mensen die vriendelijk zijn, mensen die zacht zijn, hebben we niets op die posities. Zelf maakte ik ook een keer mee dat ik de baan niet kreeg omdat ik te vriendelijk was. Die vriendelijkheid zou misschien wel toepasbaar zijn in de zachte sector maar in het echte bedrijfsleven kwam je er niet ver mee. Mijn gesprekspartner was een man, die er inderdaad verstand van had. Hij was zelfs gepromoveerd in operationeel management en hij trachtte vanuit en met zijn kennis een grote logistieke operatie aan te sturen. Iedereen wist inmiddels dat hij het meeste wist en men wachtte daarom altijd maar op de oplossingen waar hij mee kwam. Zo kon iets wel eens wat langer blijven liggen. Hij had per slot van rekening ook nog tijd nodig om te slapen. Hij was nu op zoek naar mensen net als hij, met kennis van zaken, een scherpe blik en snel in het nemen van uitvoeringsbeslissingen.

Alles  is anders
De werkelijkheid in onze samenleving is dat het altijd anders is. De schilder die mijn huis komt schilderen treft de situatie toch net even anders aan dan hij gedacht had. Ook is z’n verlengsnoer te kort, maar gelukkig vraagt hij mij of ik een verlengsnoer heb zodat hij toch verder kan met zijn werk. Zijn baas laat hem de ruimte, dat vind hij ook leuk en hij vindt het ook leuk om zo nu en dan aan mij te vertellen hoe hij een onverwacht probleem heeft opgelost. Dat zit natuurlijk in de man zelf, maar ook in de manier waarop zijn zeer zakelijke baas hem ruimte geeft.
Gisteren werd ik gebeld door een mevrouw van de Kamer van Koophandel. Mijn adres stond niet goed in haar systeem. Ze had me een brief gestuurd en die was als onbestelbaar terug gekomen. Haar veronderstelling was dat ik het adres verkeerd had doorgegeven. Nu ben ik recent verhuisd en ik was al weer twee keer naar het gemeentehuis geweest om de adreswijziging door te geven. Alle papieren erbij en inmiddels is er een bekeuring op het nieuwe adres binnen gekomen, dus mijn adres staat goed in het systeem van de gemeente. Toch bleef de mevrouw van de kamer van koophandel nog even doorgaan met mij ervan overtuigen dat ik de fout dan misschien wel niet gemaakt had maar dat het dan de fout van de gemeente was. Zij hadden geen fout gemaakt. Zo blij als ik was met de schilder, zo somber werd ik van deze mevrouw. Hoe komt het dat ze zoveel energie steekt in het mij ervan overtuigen dat de fout niet bij de Kamer van Koophandel is gemaakt. Het kan mij helemaal niet schelen waar de fout gemaakt is. Voor mij is herstellen van de fout voldoende. Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik vermoed dat de mevrouw van de Kamer van Koophandel wordt aangestuurd door iemand die de regels en de procedures erg belangrijk vindt. Iemand die denkt dat het hebben van regels en goed ingerichte processen en het daar gedisciplineerd mee omgaan voldoende is om ervoor te zorgen dat de dingen goed gaan En als het om zaken gaat, dat je ook je resultaten verbetert door daar goed in te zijn.

Schokbrekers en veren
Het is altijd anders, de enige constante is deze wereld is verandering. Wagenmakers en tegenwoordig autoproducenten hebben goed begrepen dat je niet altijd over hetzelfde wegdek rijdt. Soms is de weg mooi glad maar in Antwerpen moet je nog altijd over kinderkopjes. En het traject van de Hel van het Noorden (Parijs – Roubaix), gaat over het meest oneffen plaveisel wat je je maar kunt voorstellen. Bij zo’n wielerwedstrijd komt het aan op stuurmanskunst en sterke armen, die helpen je om over dat steeds veranderende wegdek vooruit te komen. Automakers hebben veren en schokbrekers uitgevonden, die maken het mogelijk om veilig en soepel over de diversiteit aan plaveisels vooruit te komen.

Aandacht en dialoog
Bij mensen en in organisaties gaat het om het omgaan met elkaar. In de meest praktische zin van het woord, even de deur voor iemand open houden, zeker al je ziet dat de ander z’n handen vol heeft. Misschien moet je daarvoor je eigen spullen even neerzetten. Maar als je in staat bent om te anticiperen op waar anderen mee bezig zijn, als je waarneemt hoe zij het doen, dan kun jij helpen om ervoor te zorgen dat hun proces vlot verloopt. Dat kun je niet regelen in regels en procedures, dat kun je niet voor elkaar krijgen door mensen ertoe te dwingen. Dat kun je alleen doen, door mensen in een dialoog te laten merken dat je het belangrijk vindt en door ook zelf het goede voorbeeld te geven.  Er is niemand die alles beter weet, er zijn wel mensen die ons kunnen stimuleren om naar de dingen te kijken die echt belangrijk zijn. Naar de relaties tussen mensen. Mensen die ons stimuleren daar zelf verantwoordelijkheid in te nemen. Begrijpen komt voor begrepen worden, vertrouwen komt voor vertrouwd worden. Zo krijg je echt kracht in een organisatie, Kracht die de kracht van een sterke leider ver te boven gaat. Hij of zij laat de mensen in de organisatie allemaal zelf hun stappen vooruitzetten en ontwikkelt daarmee een enorme kracht. Een kracht die de kracht van een sterke leider ver te boven gaat.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063