Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Kom achter je bureau vandaan

18 februari 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Ook als je gemeenschap belangrijk vindt is leiderschap nodig. Alleen het leiderschap was nodig is is leiderschap dat aandacht geeft, luistert, vragen stelt en ruimte geeft. Ga naar de mensen toe geef aandacht aan de mensen, exploreer de kwaliteiten van mensen. Leiding geven is dan ervoor zorgen dat mensen met elkaar in gesprek zijn, dat ze daar de kans voor krijgen. Leiderschap is faciliteren

Een conlusie
Roxanne Gay, hoogleraar en auteur, sluit een recent artikel in de Fortune af met: “In plaats vrouwen te vertellen hoe ze de top kunnen bereiken en in plaats van bescheiden mensen aan te moedigen hun mond open te doen, moeten we managers wakker schudden en hun ogen en geest open te doen. Die managers moeten leren aandacht te besteden aan hen, die de weg naar boven niet opzoeken en de mensen, die zich bevinden aan de randen van de bestuurskamer, om hen het  te gevoel geven dat ze er ook bij horen dat ze van waarde zijn om hun bijdrage voor de organisatie. Een dergelijke inspanning zal niet alleen helpen medewerkers effectiever te zijn in hun werk . het zal die managers ook weg laten zien naar bronnen vol ongebruikt en niet aangesproken talent”.
Uit onderzoeken komt elke keer weer naar voren hoeveel mensen zich niet thuis voelen op hun werk. Soms is het zomaar een kwestie van je niet thuis voelen maar helaas zijn er ook veel menen, die zich niet gewaardeerd voel, die zich bedreigd voelen of die gepest worden. Iedereen kent daar voorbeelden van.

Gemeenschap
MIntzberg benadrukt in zijn laatste artikelen de obsessie voor leiderschap en hoe die obsessie ten koste gaat van aandacht voor de gemeenschap, die we als organisatie vormen. Die aandacht voor leiderschap gaat gemakkelijk ten koste van die gemeenschap. Een gemeenschap, waarin n iedereen zijn plaats heeft en kan vinden, waarin iedereen gewaardeerd wordt om de bijdrage, die hij of zij levert aan die gemeenschap. De aandacht voor leiderschap lijkt ten koste te gaan van aandacht voor die gemeenschap. Het gaat daarbij volgens mij niet in algemene zin om de aandacht voor leiderschap maar wel om de manier waarop er aandacht aan leiderschap besteedt wordt. Ook als je gemeenschap belangrijk vindt is leiderschap noodzakelijk. Hat gaat dan echter niet om leiderschap, gericht op persoonlijk succes maar om leiderschap wat initiatieven neemt om ervoor te zorgen dat de relaties tussen mensen beter worden, leiderschap wat initiatieven neemt om een gemeenschap vitaal te maken en vitaal te houden.

Rotte appels
In het dorp waar ik woon  was tot nog niet zo lang geleden een baron de belangrijkste man. Ouder mensen vertellen me dat ze naar de baron en de baronesse moesten om toestemming te vragen voor hun voorgenomen huwelijk. En als de baron geen toestemming gaf werd de niet getrouwd. Nu is die tijd allang voorbij maar nog steeds zijn er mensen, die pas in actie komen als ze daar opdracht toe krijgen en als die opdracht niet komt gaan ze zitten wachten. Zeer recent zat ik bij een afdelingsoverleg, waar onder andere de samenwerking op de agenda stond. Enkel medewerkers bleven naar de manager kijken ook als het om samenwerking ging. Nou had die manager het er ook naar gemaakt, Hij bestuurde alle losse medewerkers vanachter zijn bureau. Hij hield alles nauwkeurig in de gaten en intervenieerde als hij merkte of vermoede dat er iets niet goed ging. De stemming op de afdeling was niet goed er werd veel over elkaar gesproken en iedereen, inclusief de manager had etiketten geplakt. Iedereen had ideeën over wie de rotte appels in de mand waren. Als die nou maar verwijderd waren dan zou het wel goed komen. Ze hadden er zelfs een filmpje uit een training bij gezocht waarin zichtbaar werd, welke typen je tegenkomt in een team en welke je moet zien kwijt te raken als je een goed team wilt hebben.

Relaties verbeteren
Shawn Murphy schrijft in een recent artikel over wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de relaties tussen mensen beter worden en iedereen daar zijn of haar plaats in kan vinden. Hij stelt dat het ontbreken van goede relaties haar oorsprong vindt in de wijze waarop leiding wordt gegeven. Managers zijn veel te druk met de eigen resultaten en hebben daardoor geen aandacht voor wat er om hen heen gebeurt. Ze hebben alleen last van hen die niet bijdragen aan het resultaat van de manager Murphy benadrukt het belang van aandacht besteden aan mensen in plaats van aan taken. Managers doen er goed aan medewerkers te steunen in de ontwikkeling van hun competenties en organisaties moeten daar de middelen voor bieden. En het gaat niet alleen om de mens als functie in de organisatie maar het gaat om de hele mens.
En de manager moet ruimte scheppen zodat mensen met elkaar kunnen communiceren. In een organisatie, die ik ken, waar in ploegen wordt gewerkt, wordt er aan het begin van elke dienst een zogenaamd “ochtendgebed” gehouden, mensen  delen dan met elkaar wat belangrijk is, zodat iedereen weer op de hoogte is van wat anderen doen.
En een laatste aanbeveling van Murphy is dat je als manager achter je bureau vandaan moet komen, zorg dat je tijd hebt voor de mensen in  de organisatie, heb belangstelling voor wat ze doen, loop eens langs, stel vragen, luister, geef aandacht.

Kwaliteiten, die belemmeren
Dat is niet het leiderschap waar we traditioneel over praten. Gay begint haar artikel met de aanleiding die is gelegen in het lezen van het door Sheryl Sandberg geschreven  boek “Lean-in”. Haar artikel in Fortune heeft als titel dat vrouwen niet hoeven te leiden als mannen om succes te hebben. Het is een kritiek op het boek Lean in  van Sheryl  Sandberg, de CEO van Facebook. Het boek van Sandberg roept bij gay Gay het beeld op dat het vooral gaat om aan mannen toegeschreven kwaliteiten zoals “zelfvertrouwen””risico nemen”en “agressie”. Dat zijn inderdaad de kwaliteiten, die wij nog graag zien bij iemand in en leiding gevende positie. Kwaliteiten waaraan men graag het succes toeschrijft. Het zijn de kwaliteiten waarvan Mintzberg vindt dat de aandacht ervoor te obsessief is en de kwaliteiten, die leiden tot het kapot maken van een gemeenschap.
Wat vind jij het bealngrijkste?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063