Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Het nut van training

18 april 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Training is nuttig als de training mensen helpt zich zo te ontwikkelen en te veranderen dat ze beter hun resultaten kunnen behalen

Het nut
De vraag naar het nut van een training wordt regelmatig gesteld. Het is ook wel logisch om die vraag te stellen omdat er aan trainingen vaak wel een paar centen wordt uitgegeven. Jezelf een boek aanschaffen of filmpjes kijken op youtube is een voordeliger manier om erachter te komen wat er in de wereld te koop is. Wat kan dan de reden zijn om toch een training te gaan volgen? Een goede reden om een training te gaan volgen is de wil om te veranderen en de wil om vaardigheden onder de knie te krijgen die je voor die tijd nog niet of maar beperkt beheerste.
Wij houden ons vooral bezig met het geven van training aan mensen die beter willen leren leiding geven. Dat is nog niet zo raar als je om je heen kijkt. Veel mensen zijn ontevreden over hun leidinggevende en over hoe ze leiding krijgen. En, veel leidinggevenden zijn ontevreden over het feit dat het zoveel moeite kost om de resultaten te bereiken die ze willen bereiken.
Kortom redenen genoeg daar verder in te ontwikkelen.

Beter handelen
Een training, die als resultaat heeft dat vaardigheden zijn ontwikkeld en die de persoon, die de training volgde, in staat stelt succesvoller te zijn in het leiding geven, is een training die nuttig kan worden genoemd.
Onderzoeken laten vaak niet zulke geweldige scores zien als het om die resultaten gaat. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat training zin heeft en onderzoeken waaruit blijkt dat je er niet zoveel aan hebt.
De moeilijkheid bij training is dat het belangrijk is om de training te kiezen, die bij je past. Welke training heb je nodig? Wat wil je bereiken en welke vormen van leren en welke begeleiding daarbij kunnen je helpen dat doel te bereiken. Veel trainingen bieden één recept aan, een model om de werkelijkheid mee te analyseren. Je kunt dan na de training je medewerkers in categorieën indelen. Of je weet dat er typen mensen bestaan of je kent de verschillende dynamieken, die kenmerkend zijn voor verschillende vormen van leiderschap. Zoiets weten, of in staat zijn een indeling te maken is zeker een resultaat, maar de vraag is wat je ermee doet in je dagelijkse praktijk.

Weten is nog geen doen
Al ruim 30 jaar train ik mensen, als onderdeel van een leiderschapstraining, in het geven van feedback. In de jaren 80 van de vorige eeuw was dat nog vrij nieuw. Je moest dan altijd eerst uitleggen wat feedback was en aan welke eisen feedback moest voldoen. In diezelfde jaren 80 werd feedback geven ook opgenomen in het lesprogramma van de meeste hbo opleidingen en ik dacht dat het trainen van mensen in het geven van feedback geen lang leven meer beschoren was. Iedereen zou het immers kunnen met het hbo diploma op zak. Tegenwoordig merk ik inderdaad dat de meeste mensen wel weten wat het is. Ze kunnen zelfs de stappen beschrijven maar ik kom zelden iemand tegen, die er ook in geslaagd is het in een vaardigheid om te zetten, die het ook echt praktisch toepast. Daar blijkt elke keer weer nog heel wat training voor nodig. Het is vervolgens altijd heel leuk om te merken hoe blij mensen zijn als ze het wel onder de knie krijgen en als je ze later spreekt is het goed te horen dat ze er zoveel profijt van hebben in hun werk als leidinggevende. Datzelfde geldt ook voor de andere vaardigheden en inzichten, die je nodig hebt als leidinggevende. In onze trainingen sluiten wij altijd direct aan bij de werkelijkheid van de deelnemer, daardoor leren ze om de vaardigheden ook direct in de eigen situatie toe te passen. Een training, die dat biedt aan de deelnemer is een nuttige training. Eigenlijk lijkt het wel een beetje op voetbaltraining.

Vragen stellen
Mijn dochter kocht een boek over schijnbewegingen bij voetbal maar ze heeft toch meer aan de trainingen op het veld met een trainer, die er bij staat, die kijkt en feedback geeft. Een goede trainer vraagt zelfs om zo de ander in staat te stellen zelf bewust te worden en zelf te kiezen voor ander gedrag, dan slijt het nog veel beter in. Een en ander betekent niet dat het onbelangrijk is om iets te weten want er is niets zo praktisch als een goede theorie, dat zei de bekende psycholoog Kurt Lewin. Je hebt echter alleen maar iets aan een goede theorie als je die ook leert gebruiken kunt.

Door middel van een opleiding heeft Nico de Haan een ontwikkeling doorgemaakt betreft leiderschap. Wil je weten hoe dit is verlopen? Lees dan nu de case study!

Case study lezen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063