Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Geen sirenen wat dan?

31 juli 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Kennismaking
Een paar jaar geleden kwam ik op het internet Johan Roels tegen. Ir Johan Roels moet ik eigenlijk schrijven. Roels is een man die zich op wetenschappelijk niveau verdiept heeft in de productietechniek en in de veiligheidskunde. Hij is bij farmaciegigant Rhone Poulenc op hoog niveau verantwoordelijk geweest op dat terrein. In die hoedanigheid leerde ik hem echter niet kennen.

Herminia Ibarra
Ik kwam hem tegen in een discussie over het toen nieuwe boek van Herminia Ibarra, Act like a leader, think like a leader. Hij bleek zelf  een boek geschreven te hebben met de titel Cruciale dialogen. Hij had gedurende zijn loopbaan ontdekt dat de basis voor resultaten de dialoog tussen mensen is. Om elkaar en elkaars opvattingen beter te leren kennen ruilde ik dat boek met hem voor het boek De herwaardering van het doen van mijn collega Willem Verhoeven .

Overeenkomst
We ontdekten een overeenkomst tussen het werk van Ibarra, Roels en Verhoeven.  Die overeenkomst is dat je leert door iets te doen. Door te doen ontwikkel je concepten  over hoe dingen werken en hoe ze in elkaar zitten. Door te doen  vernieuw je je denken. Dat is wat anders dan handelen op basis van je oude denken. Dat betekent stilstaan en gevangen zitten in je belemmerende overtuigingen.

Verschil
Het verschil tussen de boeken van Ibarra, Verhoeven en Roels is dat Roels erg uitgebreid en minutieus het proces beschrijft , wat je kunt volgen om te groeien in je ideeën en in je denken. Dat is de dialoog. In die dialoog ben je aan de slag met je eigen overtuigingen, maar ook met wat anderen je te vertellen hebben. In dat proces probeer je de goede delen van je eigen overtuigingen en ideeën naast die van een ander te zetten. Samen zoek je dan naar een combinatie van al die gedachten en ideeën om er iets sterkers van te maken. Dat probeer je uit, je evalueert, past aan, verbetert en probeert het volgende. Het is een aanpak die doet denken aan Theorie U van Otto Scharmer of aan Appreciative Inquiry van David Cooperrider.

Samenwerking
Al deze benaderingen zijn benaderingen waarbij je in nauwe samenwerking met anderen, stap voor stap, een weg ontdekt om een doel te bereiken. De cruciale dialoog speelt een centrale rol in dat proces.  Nou ziet die cruciale dialoog er op het eerste gezicht best ingewikkeld uit en misschien is dat de reden dat het voor sommige mensen niet makkelijk is om er mee te beginnen. Sommige mensen schrijven ook dat ze het te moeilijk vinden. Die zijn kennelijk op zoek naar iets wat eenvoudiger is.

Sirenen
Zij laten zich verleiden door de Sirenen, schrijft London Business hoogleraar  Freek Vermeulen. Vermeulen moedigt mensen in organisaties echter  aan te doen wat Odysseus deed: zorgen dat je niet verleid wordt door al die aantrekkelijke theorieën die aangeprezen worden door tal van management goeroes. Vermeulen noemt er een paar: Six Sigma, Lean, Total Quality management en ISO 9000. Ze zijn goed bedoeld zegt Vermeulen, de schrijvers geloven echt in wat ze opschrijven, maar dat garandeert geen aanpak die werkt.

Versimpeld
Uit onderzoek blijkt ook dat het toepassen van het concept in vrijwel geen enkele situatie lang werkt. Meestal is de werking binnen een jaar afgelopen. De originele aanpak is teveel vereenvoudigd: niet passend in een andere dan de oorspronkelijke context of teveel aangepast, waardoor het effect nihil is. Overigens blijkt dat ook uit een recente Meta studie naar de houdbaarheid van de conclusies van de nu populaire onderzoeksresultaten van Angela Duckworth, die ontdekte dat het in business vooral om volhouden en doorzettingsvermogen gaat. Ook dat blijkt niet altijd te kloppen.

Observeren
Je ontkomt er dus niet aan als je succesvol wilt zijn: in elke situatie, in elke context, vooral goed te kijken waar je voor staat met je organisatie. Daarna vind je met elkaar uit wat de beste aanpak is gegeven die situatie. Dat betekent met een open mind te observeren, maar niet te kopiëren wat anderen doen. Je observeert om te zien wat jouw uitdagingen zijn en welke capaciteiten je tot je beschikking hebt om die uitdagingen aan te gaan. Cruciale dialogen zijn daarbij zeer verhelderend. Het is echter wel belangrijk je er echt in te verdiepen en je te oefenen in het gebruik ervan. Hetzelfde geldt voor een coachende leiderschapsstijl: ook die kan je helpen om goede resultaten te bereiken. Niet alleen jij, maar ook de mensen met wie je samen in zo’n proces aan het werk bent leren en worden er beter van als je voor zo’n aanpak kiest. Zo wordt je organisatie er ook nog eens beter van.

 

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063