Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Feedback na Sinterklaas

07 december 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Het is de gewoonte om bij het sinterklaasfeest elkaar in gedichten feedback te geven. Nu Sinterklaas weer vertrokken is missen we de gedichten als mogelijkheid, maar er zijn ook andere mogelijkheden om feedback te ontvangen.

Na Sinterklaas
Vandaag is het 7 december en Sinterklaas is weer vertrokken. Wat overblijft zijn de herinneringen aan een gezellige avond, de cadeaus die je kreeg, de gedichten en misschien de restanten van surprises. De gedichten en de restanten van de surprises zijn de zichtbare tekenen van de aandacht die anderen aan jou besteed hebben. Je was belangrijk genoeg voor iemand om zich het hoofd te breken over een mooi gedicht of het in elkaar knutselen van een surprise. Ik heb in de loop der jaren al heel wat gedichten gekregen. Van mijn vader en moeder, van mijn vrouw, van mijn kinderen en veel van die gedichten heb ik bewaard. Soms kom ik ze weer tegen en lees ik ze nog eens. Het is bijzonder om te ontdekken hoe goed de mensen in mijn omgeving mij kenden, hoe raak hun gedichten soms waren. Hoe ze met de kritische noten die er in stonden de spijker op de kop sloegen. Het is ook bijzonder om te ontdekken dat ik er maar zo weinig mee gedaan heb. Wat in het gedicht van vijftig jaar geleden stond is nog steeds van toepassing. Ik heb mijn gedrag niet of onvoldoende veranderd.

Negatieve feedback
Het valt niet mee om iets te doen met kritiek of met negatieve feedback. We gebruiken het sinterklaasfeest ervoor om de negatieve feedback mooi verpakt bij de ander te bezorgen. Je kunt dan zeggen wat je altijd al wilde zeggen en als je het met Sinterklaas doet komt er geen narigheid van. Narigheid die er wel kan komen als je die feedback zomaar geeft op een gewone dag tussen de normale bedrijven door. Feedback ontvangen is moeilijk en als je in een hoge positie zit is het een klein kunstje om ervoor te zorgen dat er geen negatieve feedback meer bij je terecht komt. Als de mensen bang voor je zijn komt de negatieve feedback niet meer rechtstreeks bij je terecht. Dan geven mensen om je heen de hele dag applaus en zeggen je hoe goed je het doet. Dat geldt ook als mensen bewondering voor je hebben, als ze tegen je op kijken. Er ontstaat dan makkelijk een situatie die heel mooi beschreven wordt in het sprookje van de kleren van de keizer. Uiteindelijk paradeert de keizer zonder kleren maar iedereen spreekt bewonderend over het mooie kostuum wat hij aanheeft. Uiteindelijk wordt die ban gebroken door een klein jongetje, die durft te roepen dat de keizer in z’n nakie loopt. Hoe zorg jij ervoor dat je niet in je nakie loopt? Wie zegt tegen jou dat je geen kleren of de verkeerde kleren aanhebt of dat je de verkeerde kant oploopt?  In het ergste geval zo in de richting van de afgrond?

Moeilijk
We besteden in trainingen voor leidinggevenden veel aandacht aan het geven van feedback, We leren ze dat je de bal en niet de man moet spelen. We oefenen met leidinggevenden in het voeren van slecht nieuws gesprekken. En vaak hoor ik leidinggevenden dan de opmerking maken dat het probleem juist is dat hun medewerkers niet in staat zijn om feedback op een goede effectieve manier te ontvangen. De medewerkers worden boos op de baas als de baas feedback geeft en dat is toch niet de bedoeling? Maar helaas zijn het vaak de leidinggevenden, die niet goed en effectief met feedback om kunnen gaan. Dat blijkt uit peilingen waaruit naar voren komt hoe weinig betrokkenheid medewerkers bij hun werk hebben. Uit het feit dat mensen niet hun baan maar hun baas verlaten en uit wat Manfred Ketz de Vries en Michael Maccoby over narcistische trekjes bij leidinggevenden schrijven.

Belangrijk
Het is voor leiders van het grootste belang om effectief met kritiek om te kunnen gaan. Herminia Ibarra schrijft erover in haar nieuwe boek  “ Act like a leader, think like a leader”. Als je niet tegen feedback en kritiek kunt, dan kun je je niet ontwikkelen. Dan blijf je steken in je ontwikkeling en dan mis je de kans om echt beter te worden. Melody Wilding, therapeut en hoogleraar human resources aan de The City University of New York, heeft een paar tips voor leidinggevenden om effectief met feedback om te gaan, ook als die niet volgens de regels wordt gegeven.

  1. Ga niet in de verdediging. Het is natuurlijk om die reactie in je te voelen, maar het is beter om die reactie onder controle te houden. Geef ook de schuld niet aan een ander maar neem de verantwoordelijkheid.
  2. Overdrijf niet in je verontschuldigingen. Als je ergens spijt van hebt beperk je dan tot het uitspreken van die spijt, maar overdrijf niet en doe het wel oprecht en gemeend.
  3. Zorg dat je niet impulsief reageert. De verleiding om dat wel te doen is vaak groot. Maar oefen je in het onder controle krijgen en houden van die impuls. Zeg liever dat je het op prijs stelt dat de ander zijn of haar mening met je wilt delen en dat je tijd nodig hebt om er op te reageren. Ga even naar buiten toe, maak een ommetje, haal diep adem. Gun jezelf de tijd om rustig te worden.
  4. Ontzeg je niet de kans om meer duidelijkheid te vragen. Probeer de belangrijkste punten uit de kritiek te halen en deel je conclusies met degene van wie je de feedback kreeg. De feedbackgever zal het op prijs stellen dat je de feedback serieus neemt.
  5. En tenslotte: laat het ook weer los, wees je ervan bewust dat de feedback niet over jou als persoon gaat maar over iets in je gedrag. Deel je boosheid over de feedback niet met collega’s maar doe iets anders om weer tot rust te komen. Luister naar muziek, praat met een coach, ga joggen of zoek iets anders waardoor je los kunt laten.

Nu Sinterklaas weer weg is, zul je nog een jaar moeten wachten op het volgende gedicht. Maar je collega’s zijn er altijd en een coach of een training zijn niet ver weg. Je kunt daar actief gebruik van maken om feedback op je gedrag op te zoeken. Als je het zoekt is het geen verrassing en is het waarschijnlijk makkelijker er mee om te gaan.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063