08 december 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma
Er zijn allerlei zaken die ervoor zorgen dat we geen resultaten bereiken. Het is daarbij gemakkelijk om anderen of de omstandigheden als oorzaak aan te wijzen. Maar er zijn ook belemmeringen in ons zelf. Slechte gewoonten noemt columniste en coach Lolly Daskal ze
Een doodgewone school
In de Correspondent staat vanmorgen een artikel over een doodgewone school, die al jaren een aanpak heeft om haar leerlingen uit te dagen. Het artikel van Johannes Visser is geschreven als een reactie op het feit dat staatssecretaris Sander Dekker recent de plannen voor een maatwerkdiploma in het voortgezet onderwijs verwierp. Hij volgde daarmee overigens het advies van de Onderwijsraad. In het artikel van Johannes Visser wordt duidelijk dat je als school ook zonder maatwerkdiploma al van alles doen kunt om het onderwijs te laten aansluiten op dat waar de leerlingen behoefte aan hebben. Ook zonder maatwerkdiploma kun je dus uitvoering geven aan wat je bij onderwijskunde leert over het zoeken naar de zone van de naaste ontwikkeling, door ontwikkelingspsycholoog Lev Vygotsky zo belangrijk gevonden als het gaat om onderwijs. Toch vrees ik dat er ook veel scholleiders en leerkrachten zijn, die teleurgesteld waren toen ze kennis namen van het besluit van de staatssecretaris. Door het uitblijven van het maatwerkdiploma voelen ze zich beperkt en geremd in hun mogelijkheden om op een passende manier met al die leerlingen om te gaan die niet gemiddeld zijn. Ze voelen zich geremd en beperkt door een schoolsysteem dat geen mogelijkheden biedt om zich te richten op de individuele kwaliteiten van de leerlingen. Johannes Visser laat in zijn artikel echter zien dat je ook in de bestaande systemen en structuren al allerlei mogelijkheden hebt om aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van de leerlingen. In het artikel lees je hoe dat gaat en wat de leerlingen ervan vinden.
Een excellente school
Je zou misschien kunnen zeggen wat mijn ouders altijd tegen mij zeiden: “Waar een wil is is een weg”. Dat is wat mij betreft ook zichtbaar geworden bij één van de scholen, die van de minister het predicaat excellente school kreeg en dat een aantal malen achter elkaar. Ik kom daar wel eens. Die school was enkele jaren daarvoor nog door de inspecteur als zwakke school beoordeeld. Het was bovendien een school met veel kinderen, die niet uit Nederland kwamen. Niet alle kinderen waren daarom de Nederlandse taal al machtig. En wat deed de directeur? Ging die bij de pakken neerzitten? Nee, ze schakelde iedereen in. Ze zorgde ervoor dat de leerkrachten de koppen bij elkaar staken en de ouders ook, ze betrok de ouders bij de school en ook de lokale ondernemers, zelfs de buurtbewoners kwamen helpen en toen trok ze de stoute schoenen en ze meldde haar school aan als kandidaat voor het predicaat excellente school. En de school slaagde glansrijk voor de toetsing vanuit het ministerie van onderwijs. De cito-scores van haar school waren zelfs de hoogste van de hele stad. En dat hadden ze allemaal zelf met elkaar gedaan.
Slechte gewoonten
In juli van dit jaar verscheen er een artikel van de hand van Lolly Daskal, coach en columniste. In dat artikel behandelt ze zeven slechte gewoonten, die ervoor zorgen dat je geen resultaten bereikt. Hieronder noem ik ze alle zeven.
Daskal nodigt haar lezers uit vandaag afscheid te nemen van die slechte gewoonten zodat je voor resultaten kunt gaan zorgen. Waar kies jij voor?
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063