Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Een gesprek waar is dat goed voor?

12 december 2021, gepubliceerd door Dirk Boersma

Effectief zijn in relaties
De afgelopen dagen was ik weer actief met de training Excellent leiderschap. Ik schreef daar al eens eerder over. Deelnemers zijn meestal mensen, die een leidinggevende positie hebben.
Ditmaal waren de twee dagen gericht op het effectief zijn in relaties. Vragen stellen, luisteren, samenvatten, afspraken maken en aanspreken stonden op het programma. Net als altijd was het weer erg leuk om met elkaar te werken.

Rust en inzicht
Voor mijzelf merkte ik ook nog eens hoe fijn het was een eigen complexe casus als oefening te gebruiken. De vragen die de deelnemers erover stelden brachten mij veel rust en inzicht en ik ervoer weer aan den lijve hoe open vragen je kunnen helpen met het vergroten van dat  inzicht.

Een gesprek
Ook de deelnemers deden waardevolle inzichten op . Het werd mij heel duidelijk hoe gesprekken een essentieel onderdeel zijn van leiderschap. Belangrijk om verbinding met anderen te maken om te ontdekken waar de essentie zit. Hoe iemand erbij zit, wat gedrag betekent. Maar  een gesprek is  ook belangrijk om je zelf van zaken bewust te worden.
Een gesprek helpt om belemmerende overtuigingen te ontmaskeren zowel bij jezelf als bij de ander. Gedurende de training werden we ons daar, zo nu en dan, erg bewust van.
Hoe het vooral belangrijk is de ander te begrijpen en dat daartoe luisteren en vragen stellen essentiële vaardigheden zijn.
We ontdekten dat we daar nog veel in te leren hebben.

Noodklok
Op NU.NL was op de ochtend van de tweede training dag een opmerkelijk bericht te lezen over werkgevers die de noodklok luiden: ‘Personeelstekorten bereiken recordhoogte’ zo lezen we. Het probleem doet zich in alle sectoren voor. Er wordt over de hele linie een te hoge werkdruk ( nb De Sitter schreef daar al waardevolle dingen over, die uitgebreid genegeerd worden)  ervaren, mensen werken over en de kwaliteit staat onder druk, zegt AWVN coördinator Anne Megens en dat leidt vervolgens weer tot hoge werkdruk en werkstress. Ze noemt dat een groot gevaar. Als grootste boosdoeners noemt ze  de vergrijzing  en de ontgroening.

Leiderschap
Daar wil ik uit eigen waarnemingen , die ik de afgelopen 50 jaar dat ik nu op de arbeidsmarkt actief  ben één aan toe  voegen en dat is de manier waarop leiding wordt gegeven, de manier waarop managers zich gedragen.

De praktijk
Deze week werd ik in mijn privé leven geconfronteerd met het verhaal van twee uitzendkrachten, die op het moment dat ze vroeg in de ochtend, met hun afgesproken werk wilden beginnen,  van de leidinggevende hoorden dat er geen werk meer was en dat ze weer konden vertrekken. Later op de dag hoorden ze van een  medewerkers van hun uitzendbureau dat het werk er voor hen op zat bij dit bedrijf. Ze kregen iets anders aangeboden. Geen uitleg, geen verontschuldigen, en ook privé eigendommen, die zich nog in een kluisje bij het bedrijf bevonden konden niet opgehaald. Het gaat hierbij om een gerenommeerd uitzendbureau en een gerenommeerde werkgever. Dat is een geweldige bron voor werkstress.

50 jaar geleden
Helaas is het na 50 jaar nog steeds zo dat de bedrijfsleiding de beste monteur tot werkplaats chef  aanstelt en niet begrijpt dat je zo je beste monteur kwijt raakt en een slechte chef  krijgt.
In 1975 begon ik met het verzorgen van trainingen sociale vaardigheden  voor het management met aandacht vragen voor het nut van een goed gesprek en als ik daar in de training van vorige week weer over begin is het eerste wat ik hoor dat het vooral aan de werknemers ligt. Die doen het niet goed. Die reageren verkeerd op feed-back. Het is niet eerlijk daar de werkgevers op aan te spreken hoor ik dan.

Coachend leiderschap
Coachend leiderschap is: ‘ het beste uit mensen halen’. Dat betekent mensen helpen ontdekken wat hun kwaliteiten zijn en hoe die kwaliteiten in een organisatie kunnen worden ingezet. Hoe ze ontwikkeld kunnen worden. Ontdekken  hoe  je met die kwaliteiten kunt bijdrage aan het realiseren van organisatiedoelen en hoe je parallel daaraan ook je eigen doelen kunt realiseren.
het zijn allemaal zaken waarvoor je als leiding gevende goede gesprekken moet kunnen voeren. En tegen alle leidinggevenden die zeggen: ’Dan kom ik niet aan mijn werk toe’, zeg ik: ‘Dat is je werk’.

Aan de poten van je stoel zagen
Mijn voormalige baas en latere hoogleraar logistiek aan Tias en de KMA zei altijd tegen mij: “Dirk je moet zorgen dat ze aan de poten van je stoel zagen’. Hij bedoelde dat je het meeste had aan medewerkers die veel konden. Je moet ze uitdagen om zich te bekwamen in jouw werk en daar had je gesprekken voor nodig. Stel vragen en luister naar je medewerkers. Weet hoe ze erbij zitten. Kijk samen naar wat ontwikkeld en verbeterd kan worden. Heb aandacht! Ik heb het heel erg getroffen met leidinggevenden die altijd veel aandacht voor mij hadden. . Maar ik heb ook al die anderen gezien die dat niet deden. Die mij vroegen hun medewerkers te trainen in het omgaan met feedback, of die hun secretaresse  het slechte nieuws lieten brengen of die niet eens wisten dat de partner van een werknemer zwanger was.

Luisteren
In onze training ontdekten de deelnemers tijdens de tweede dag hoeveel inzicht in gesprekken kan ontstaan. Niet door te spreken of een pitch te houden maar door te vragen,  te luisteren en samen te vatten. Ze ervoeren ook hoe relaties veranderen als je naar elkaar luistert.
Uit de onderzoeken van Gallup komt naar voren dat de relatie met leidinggevenden de belangrijkste oorzaak is dat mensen hun bedrijf verlaten. Dat betekent voor bedrijven, ‘werk aan de winkel’ Leidinggevenden moeten voor verbinding zorgen en daarmee voor betrokkenheid. Gesprekken spelen daar een essentiële rol in. Dat begint aan de top van het bedrijf.

Doe de kraan dicht
Uit de metingen van Gallup komt naar voren dat het met de betrokkenheid van medewerkers erg slecht gesteld is. Slechts 12 % van de werknemers is betrokken. Zolang organisaties en met name de leidinggevenden daarbinnen dat laten liggen is het dweilen met de kraan open. Het wordt tijd dat de werkgevers de hand in eigen boezem steken als ze willen dat er iets veranderd

Wil je hier verder ver praten bel me dan 0622995926 of mail dirkboersma@excellentleiderschap.nl of één van mijn collega’s

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063