Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Consistente communicatie

11 augustus 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Consistente communicatie in woord en gedrag is hard werken maar het is een sterke stimulans voor de prestaties

Paradox
Er was een tijd dat ik tweemaal in de week ’s avond met een vriend op de racefiets stapte om een rondje hard te fietsen. Meestal haalde ik mijn vriend op. Als ik arriveerde ging hij zijn fiets pakken en werd daarbij standaard in de weg gelopen door zijn zwarte hondje en standaard riep hij dan: “Kom Tom, ga weg!” Een paradoxale boodschap die nooit het gewenste effect had en vaak tot wat struikelende stappen leidde alvorens we echt op de fiets zaten voor onze noodzakelijke lichaamsbeweging. Ik moest altijd stiekem een beetje lachen om die uitspraak en ook al is het al lang geleden, ik heb de situatie nog helder op het netvlies staan.
Communicatie
In veel organisaties, kan je soortgelijke situaties waarnemen. Zo hoor ik managers zeggen dat er meer initiatief genomen moet worden om vervolgens bij het eerste de beste initiatief te roepen: “Hoe kom je daar nu bij!” Of ik hoor een directeur voortdurend kostenbeheersing centraal stellen maar tegen één van zijn managers zeggen: “Waarom focus je je alleen maar op de kosten?” Of een andere directeur, die zegt “Je kunt hier alles zeggen”, maar die nog diezelfde dag mensen die kritisch hun mond open doen bestempelt als rotte appels.
Eigen uitleg
De hond van mijn vriend luisterde allang niet meer naar zijn baas. Die had al zoveel tegenstrijdige signalen ontvangen dat hij meestal volledig zijn eigen gang ging. Bij mensen werkt het ongeveer net zo. Die gaan ook handelen op basis van hun eigen uitleg van de tegenstrijdige informatie die ze op hun plaats in de organisatie ontvangen. Het zal je niet verbazen dat het in zo’n organisatie soms wat minder goed gaat.
Teamprestatie
In mijn trainingen merk ik dat het goed luisteren naar elkaar, het feedback kunnen geven aan elkaar, het goed waarnemen van de processen tussen mensen, het bevragen van elkaar leidt tot superieure teamprestaties. Het is van het grootste belang dat iemand die leiding geeft daar actief aan werkt, daar de voorwaarden voor schept en die ook nog eens in stand houdt. Dat betekent ook stimuleren dat er tussen teamleden onderling goed gecommuniceerd wordt. Je praat dan over houding en vaardigheden van de leidinggevende.
Gericht op de relatie
Als je daarover praat met een leidinggevende herkennen ze het meestal wel. Ze hebben er echter in de dagelijkse drukte niet veel aandacht voor. Het komt dan zelfs regelmatig voor dat ze het werk van een collega maar overnemen. Dat gaat sneller dan eerst iets uitleggen of eerst de relatie tussen collega’s te verbeteren. Dat is echter te vergelijken met een coach van een sportteam, die even het veld in gaat om zelf een voorzet te geven of een goal te scoren. In de sport is de coach zeer betrokken maar de coach blijft aan de kant staan. De coach werkt bovendien niet alleen aan en met het team gedurende de wedstrijd, de coach doet dat over een lange periode.
Hard werken
In die periode is het een kwestie van hard werken, kijken, luisteren, toelichten, vragen stellen, feedback geven, aanspreken, vergeven, voordoen, maar vooral het de mensen zelf laten doen, terugkijken en het ze nog een keer maar dan beter laten doen en dat vele keren achter elkaar. Als je zo met je team werkt zul je de prestaties zien verbeteren.
Geen kunstje
Voor leidinggevenden betekent dat niet even een kunstje leren en toepassen in de organisatie. Het is geen model of methode die je na een conferentie van een dag onder de knie hebt. Nee, het is een kwestie van hard werken, je bewust zijn van je manier van communiceren, dat beter doen en weer beter doen, alert blijven en ga zo maar door. Dat is lang niet altijd leuk. Vaak is het frustrerend om jezelf elke keer weer dezelfde stomme fout te zien maken. Op een dag ontdek je echter ineens dat je niet langer zegt, “Kom Tom, ga weg”. Maar: “Kom Tom, blijf”.

Nico de Haan heeft zijn leiderschap beter kunnen ontwikkelen met excellent leiderschap. Wil je weten hoe hij dit heeft gedaan? Lees dan nu de case study!

 Case study lezen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063