Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Bouwen aan vertrouwen

05 maart 2014, gepubliceerd door Alwin Nieuwenstein

Het woord vertrouwen wordt veel genoemd in de bouwsector. Aan de competenties om vertrouwen te wekken en te geven is te werken.

Vorige week kwam ik mijn overbuurman tegen. Hij had zijn woning laten verbouwen. De woning zag er zo op het eerste gezicht goed uit, toch had mijn overbuurman er de balen van. De balen van de aannemer: de slechte communicatie, afspraken die niet worden nagekomen, onderaannemers die te pas en te onpas over de vloer kwamen, teveel opleverpunten. Zijn vertrouwen in de bouwsector was tot een dieptepunt gedaald.

Ketensamenwerking in de bouw
Op een recent interessante bijeenkomst over samenwerking in de bouw (bouwketens.nl) stond bovenaan de lijst met do’s in ketensamenwerking: ‘vertrouwen in elkaar hebben.’ Het was de bouwsector zelf die vertrouwen het belangrijkste vond voor de samenwerking met elkaar en met de klant. Die wens lijkt nog steeds haaks te staan op de praktijk, waarin nog zoveel wantrouwen heerst. De bouwwereld draait nog steeds op het realiseren van woonproducten (vaak niet de gewenste) voor de laagste prijs, zo slim mogelijk incalculeren van risico’s, binnenhalen van opdrachten zonder rendement en het realiseren van inkoopvoordelen. En niet onbelangrijk, de opdrachtgever, of het nu een particulier is of een professional, doet nog steeds hard aan mee om het schrale klimaat in stand te houden. Door niet om de beste prijs-kwaliteit te vragen, maar om de economisch laagste prijs.

Herstel in vertrouwen
Het schrale klimaat leidt tot wantrouwen. Wantrouwen tussen bouwpartijen onderling, tussen collega’s, tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Maar ook tot weinig zelfvertrouwen en vertrouwen in de toekomst. En dat is jammer, want er ontstaan tegelijkertijd nieuwe kansen en uitdagingen voor de bouwsector. Nieuwe vormen van samenwerking in de bouw, gestimuleerd door programma’s als de Stroomversnelling of Resultaatgericht Samenwerken (RGS), verdienen aanmoediging en navolging. De opgave in en van de bouwsector is het vertrouwen weer terug te krijgen: het vertrouwen van de klant en opdrachtgever, het vertrouwen in eigen kunnen, het vertrouwen van partners of van werknemers (na reorganisatie of ontslagrondes).

Vertrouwen is hard
Vertrouwen wordt in de bouwsector vaak aangeduid als de zachte kant van de bouw. De competenties of gedrag die nodig zijn om dat vertrouwen te herstellen worden aangeduid als ‘soft skills’. Echter, niets is zo hard als vertrouwen. Stephen M.R. Covey (zoon van de beroemde Stephen R. Covey) geeft in zijn boek Speed of Trust aan dat vertrouwen een keihard economisch meetbaar managementinstrument is. Hij legt uit waarom vertrouwen de kritische succesfactor is van de nieuwe economie. Door vertrouwen te wekken en te geven aan klanten, medewerkers en andere belanghebbenden, maken organisaties meer omzet, meer snelheid en minder kosten. Covey onderscheidt in zijn boek dertien gedragen die bijdragen tot vertrouwen in de relatie. Zo heeft hij het onder meer over het gedrag ‘Eerst luisteren’, ‘Toezeggingen nakomen’, ‘Jezelf verbeteren’ en ‘Duidelijkheid scheppen over verwachtingen’.

Vertrouwen is hard werken
Aan de competenties die leiden tot vertrouwen is te werken. Door medewerkers en leidinggeven te trainen of coachen in samenwerking. Door te laten oefenen en ervaren hoe je naar een ander luistert, hoe je goede vragen stelt, hoe je helder met elkaar afspraken maakt, elkaar feedback geeft en aanspreekt op resultaten. Dat vraagt ook om leiderschap dat inspireert tot dat vertrouwen. Leiderschap die op een niet directieve wijze (dat is iets anders dan niet duidelijk zijn) de werkvloer leidt, een heldere visie heeft en het beste uit mensen naar bovenhaalt. Door vaklieden met respect te behandelen en met ze in gesprek te gaan. Vaklieden op de bouwplaats weten maar al te goed hoe dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat.

Wil je meer weten over hoe je verantwoordelijkheid neemt en wat je ermee doet? Lees dan nu het blog ‘Verantwoordelijkheid, wat doe je ermee?’

Artikel lezen

Het Centrum voor Excellent Leiderschap heeft ervaring in het begeleiden van trajecten die leiden tot vertrouwen, zowel in-company als in één of meerdaagse trainingen. Geïnteresseerd? We vertellen je er graag meer over.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063