Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Afspreken een kunst

16 mei 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Een goede afspraak doet mensen verantwoordelijkheid nemen

Simpel
De training Afspreken en Aanspreken was een succes. Een dag lang met elkaar scherp krijgen waar het nu om gaat bij afspraken maken en bij het aanspreken van mensen. Helder krijgen hoe beide vaardigheden een centrale rol spelen in het op een coachende manier leiding geven. De deelnemers gingen tevreden naar huis en gaven aan dat er zowel op het vlak van inzicht als op het vlak van vaardigheden vorderingen waren gemaakt.
Het klinkt zo simpel afspraken maken. Elke keer als we deze training geven wordt al snel duidelijk dat de deelnemers van mening zijn dat ze dat wel kunnen. Ze maken per slot van rekening voortdurend afspraken zowel thuis als op het werk en zijn er dus heel ervaren in. Ja, er is natuurlijk wel eens een afspraak die de soep in loopt maar ach, een kniesoor die daar op let. Aanspreken, ja dat lijkt een stuk lastiger en dat is dan ook de belangrijkste reden geweest om deze training te gaan volgen.

Een wereld te winnen
Als we echter eens goed gaan kijken naar de afspraak. Als we ons ervan bewust worden hoe centraal de afspraak staat in het coachend leiding geven. Dan wordt ineens heel helder dat daar nog een wereld te winnen is. Het is altijd aardig om het burgerlijk wetboek er even bij te pakken. In het burgerlijk wetboek is vastgelegd dat beide partijen moeten instemmen met een afspraak (zie ook: Afspreken en Aanspreken van Willem Verhoeven). Daarmee komen we al direct in de buurt van het coachend leiding geven. Bij coachend leiding geven wil je dat mensen het beste uit zichzelf naar boven halen. Dit in tegenstelling tot al die andere stijlen waarbij je juiste het beste van jezelf in mensen stopt. Eén van de belangrijkste manieren om mensen zelf met het beste uit henzelf aan de slag te laten gaan is hen zelf verantwoordelijkheid laten nemen. Dat is niet met als afspraken geformuleerde opdrachten.Als je mensen een opdracht geeft ligt de verantwoordelijkheid bij jou en niet bij degene die de opdracht uitvoert. Als je mensen alleen bevraagt en ruimte geeft moet je soms lang wachten voor ze verantwoordelijkheid nemen. Een echte afspraak laat echter geen ruimte bij een echte afspraak nemen beide partijen verantwoordelijkheid voor hun deel van de afspraak. Bij een echte afspraak gaan partijen bewust hun deel van de afspraak aan.Dat kan even tijd kosten maar dan heb je ook wat.

Eigen praktijk
Met die wetenschap keken de deelnemers van de training nog eens naar hun eigen praktijk en toen bleek dat de meeste afspraken eigenlijk wel afspraak heten maar geen afspraak zijn. Het zijn verkapte opdrachten. Vage toezeggingen vaak in een groep gemaakt. “zullen we dat dan afspreken? “ vragen we en als er geen ontkenning komt denken we dat er een afspraak is. Maar er is helemaal geen afspraak. Niemand voelt zich ergens verantwoordelijk voor.
Coachend leidinggeven staat of valt met zelfsturing en zelfsturing is verantwoordelijkheid nemen. Als we in ons leidinggeven mensen daar niet toe uitdagen komt er van de zelfsturing niet zoveel terecht. Dus afspraken maken maar dan wel echte afspraken.
Goede afspraken maken geeft ook nog eens een prachtig kader om aan te spreken. Je weet dan goed waarop je aanspreken baseert. Je hebt grond onder de voeten als je ergens boos, of teleurgesteld of blij over bent.

We hebben tijdens de training ook nog eens voortreffelijk gegeten in De Couwenbergh. Het is daar een plezier, te ervaren hoe coachend leidinggeven in de horeca tot smaakvolle resultaten leidt.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063