Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Winnen of verliezen

23 april 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Probeer winnen of verliezen te voorkomen en als er toch verloren wordt besteedt dan voldoende aandacht aan de verliezers om ze er zo bij te houden.

Ik kan niet tegen mijn verlies
Ik kan niet tegen mijn verlies, tenminste niet altijd. Er zijn situaties waarin ik daar moeite mee heb. Als ik mij in mijn eigenwaarde geraakt voel, als ik me niet serieus genomen voel, als het gaat om zaken die een flinke impact op mijn leven hebben. Misschien wel als het gaat om zaken, die echt belangrijk voor mij zijn. Een spelletje verliezen, vind ik niet zo moeilijk, ten ondergaan in een voetbalwedstrijd of op de racefiets, ach dat ben ik gauw vergeten. Maar als mijn zorgvuldig opgebouwde argumentatie met één veeg van de tafel gaat en helemaal als de draak wordt gestoken met mijn drijfveren dan wortelt zich een flinke boosheid binnen in mij. Eens deed ik als directeur HR stevig mijn best om balans te houden in beloningen. Mijn argumenten werden afgedaan met de opmerking: “Het zijn toch jouw centen niet”. Ik heb nog altijd moeite als ik op TV degene zie die mij dat toevoegde, dan kan ik niet tegen mijn verlies.

Alle schouders
Het is jammer dat het in organisaties zo vaak over winnen en verliezen gaat. Het betekent bijna per definitie dat één van de partijen na het verlies genomen te hebben niet voor de volle honderd procent ergens aan meewerkt. In organisaties is het echter uiteindelijk erg belangrijk dat een ieder die er werkt gezamenlijk de schouders zet onder het bereiken van resultaten. Resultaten, die uiteindelijk ook meestal voor alle partijen iets opleveren. Soms wint een partij tijdelijk ten koste van een andere partij maar vaak luidt zo’n eenzijdige overwinning het begin van het einde in. Je onoverwinnelijk voelen bergt het gevaar van arrogantie in zich en arrogantie vergroot je blinde vlek (Johari window).

Verliezers horen erbij
Het is daarom in twee opzichten belangrijk om rekening te houden met de verliezers, om verliezers serieus te nemen en om de verliezers erbij te houden. In de eerste plaats is het belangrijk om de verliezers uit te nodigen mede hun schouders te zetten onder het bereiken van een gezamenlijk resultaat. En, in de tweede plaats laten de verliezers je vaak een kant zien, die je beter niet uit het oog kunt verliezen, de verliezer behoedt je voor valkuilen.
Een paar maanden geleden werden in mijn dorp de vrijwilligers, werkzaam bij de openbare bibliotheek bedankt. De bezuinigingen bij de bibliotheken leiden tot een andere organisatievorm, waarin het werken met vrijwilligers niet meer paste. Sommige vrijwilligers waren al decennia bij de bibliotheek betrokken. Ze kenden de klanten van haver tot gort en van de ene dag op de andere was het afgelopen. Boos en verdrietig zijn ze nu. Wat had iets meer aandacht hier veel goeds kunnen doen. Dan waren deze mensen behouden gebleven voor vrijwilligers werk in ons dorp. Er is echter niet gezocht naar een win-win oplossing maar alleen aan een eigen korte termijn resultaat.

Coachend leidinggeven
Coachend leidinggeven leidt niet zo snel tot winnen of verliezen, bij coachend leiding geven werk je steeds samen vanuit een gezamenlijk toekomstbeeld aan het ontstaan van win-win situaties. Dat betekent dat je als leidinggevende helder voor de geest hebt wat je wilt bereiken en daar goed over kunt communiceren. Het betekent dat je ook goed kunt ophalen bij anderen wat zij willen bereiken en wat voor hun goede resultaten zijn. Je probeert dan vragend en luisterend te komen tot win-win oplossingen. Als leidinggevende kom je dan niet als overwinnaar uit de strijd, je bent samen tot het resultaat gekomen. Ooit las ik de uitspraak dat er nog nooit een klant verslagen is. Datzelfde geldt voor medewerkers. Als je een medewerker of een collega verslaat, dan ben je ze kwijt en heb je een tegenwerker en een concurrent gekregen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063