Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Wat zijn jouw argumenten?

03 september 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

We zijn optimistisch over het vermogen van jonge mensen om zelfsturend te zijn. Toch schrijft de afdelingsleider van een school over de slechte resultaten van het afgelopen jaar dat de leerlingen teveel vrijheid kregen. Ze waren dus niet zelfsturend genoeg. Ook in bedrijven denken we vaak dat mensen teveel vrijheid krijgen. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen zelfsturend worden. Ga coachend leiding geven!

Teveel vrijheid
Wij ontvingen een brief van de afdelingsleider van de school van mijn dochter. In die brief geeft zij aan wat de school ziet als de oorzaak van de tegenvallende resultaten van de school. De afdelingsleider schrijft dat de leerlingen teveel vrijheid hebben gekregen, ze geeft aan dat de schoolleiding te hoge verwachtingen had en ze kondigt het voornemen aan dat leraren het komend jaar dichter bij het leerproces gaan staan. Mijn eerste reactie toen ik de brief las, hoezo teveel vrijheid en hoe zit het dan met zelfsturing?  Want dat is waar wij ons bij het Centrum voor Excellent Leiderschap mee bezig houden. Wij zijn warme pleitbezorgers van coachend leiderschap en daar is zelfsturing volgens ons onlosmakelijk mee verbonden. Nu ik echter de brief van de afdelingsleider nog eens goed tot mij door heb laten dringen ben ik wel gelukkig met de door haar voorgestelde aanpak. Dichterbij het leerproces gaan staan kan, als je dat goed doet, de zelfsturing juist vergroten.

Te veel keuzes
In een TED talk van hoogleraar Barry Schwartz, dezelfde die ook in de New York Times schreef over het opnieuw uitvinden van hoe wij het werk organiseren, legt hij uit hoe de veelheid aan keuzes verlammend werkt op de moderne mens. Het is moeilijk om niet de hele dag met die keuzes bezig te zijn. Zelfs als je met je hobby’s bezig bent is je hoofd druk met de andere dingen die je nog moet doen. Met middelbare scholieren en studenten is dat niet anders . Schwartz zegt dat hij tegenwoordig 20% minder huiswerk opgeeft, niet omdat z’n studenten zoveel dommer zijn geworden maar omdat ze in hun hoofd zo druk zijn met alle keuzes waar ze voor staan. Ze denken na over hun toekomst of hebben spijt van de verkeerde keuze die ze gisteren maakten en piekeren over wat ze daardoor zijn misgelopen. Een manier om daarmee om te gaan is mindfullness. Een benadering waardoor je in staat bent je te concentreren op jezelf in het hier en nu. Er is echter nog een andere aanpak die helpt en dat is coachend leidinggeven of coachend begeleiden als je die term liever gebruikt.

Coachend leidinggeven
Coachend leidinggeven is bij mensen staan, zoals de afdelingsleider van de school van mijn dochter schrijft, en ondersteunen in de keuze- en besluitvormingsprocessen waar die mensen mee bezig zijn. Je kunt mensen coachen in die processen door ze te helpen helder te krijgen wat ze willen bereiken. Wat is hun toekomstbeeld? Door er vragen over te stellen kan het toekomstbeeld scherper worden. Hoe scherper het toekomstbeeld, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken. Het blijft echter belangrijk om mensen zelf die keuzes te laten maken. Het helpt daarbij niet om alle voordelen en nadelen van de beschikbare opties op een rij te zetten. Dat kunnen mensen zelf wel doen als ze maar weten waar ze naar toe willen. Ook kinderen kunnen dat. Maar net als volwassenen zijn zij vaak gevangen in de afweging tussen  alternatieven.

Wat zijn jouw argumenten?
Over hoe je die moeilijke keuzes maakt zegt filosofe Ruth Chang behartenswaardige dingen. In een TED talk over dat onderwerp laat ze zien dat het bij moeilijke keuzes niet gaat over lijstjes met voor en nadelen. Net als Schwartz laat ze zien hoe het niet kunnen kiezen leidt tot het vooruitschuiven van de keuze en uiteindelijk leidt niet kiezen tot een situatie waarin er voor je gekozen wordt. Chang zegt dat het er bij moeilijke keuzes niet om gaat de alternatieven scherper te krijgen. Daar vindt je de argumenten niet. Het gaat erom te ontdekken welke redenen je in jezelf kunt vinden voor het maken van een keuze. Door bij jezelf te rade te gaan kom je achter wat je zelf belangrijk vindt, welke waarden centraal staan in jouw leven. In dat proces is een coachende benadering ondersteunend  Vragen helpen ook hierbij om de zaak scherper te krijgen Door op die manier keuzes te maken groei je als mens, je wordt je bewuster van wat belangrijk voor je is, waar je je goed bij voelt en wat je waarden zijn. In het onderwijs is dat een belangrijke doelstelling. Jonge mensen worden niet alleen opgeleid om goed Engels te kunnen spreken of goed te kunnen boekhouden. Uiteindelijk gaat  het erom dat je een volwaardig, zelfsturend lid van onze samenleving kunt zijn. Door jonge mensen, maar ook volwassenen op een coachende manier te leiden lever je daar een belangrijke bijdrage aan.
Ik ben benieuwd hoe aan het dichter bij het leerproces staan wordt vorm gegeven op de school van mijn dochter.

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063