Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Waar is je hoofd als je werkt?

06 september 2022, gepubliceerd door Dirk Boersma

Een ontslagbrief
“Wil je een ontslagbrief voor me schrijven?” Opnieuw die vraag. Ja, ik kan wel aardig brieven schrijven, dat heb ik wel geleerd in mijn tijd bij de PTT en ik kan er nog wel eens iemand mee van dienst zijn. Behalve sollicitatiebrieven, brieven met klachten, bezwaarschriften schrijf ik ook ontslagbrieven voor mensen, die dat zelf lastig vinden bijvoorbeeld omdat ze onzeker zijn over hun Nederlands.

Leider in de laptop
Het bleek weer te gaan om iemand, die haar werk aanvankelijk wel leuk vond maar die het helemaal zat was om door haar collega’s gekoeioneerd te worden. De leidinggevende zat de hele dag met zijn hoofd in z’n laptop en besteedde weinig aandacht aan zijn medewerkers. Die aandacht beperkte zich tot opdrachten, tot de roosters. Ik had haar al eens aangemoedigd  om er met hem over te praten maar dat wilde ze niet en dus nu een ontslagaanvraag. Daarin mocht ik ook niets opnemen over haar ervaringen. Steeds weer hoorde ik ook dat ze mensen tekort kwamen en hoe moeilijk het was nieuwe mensen te vinden.

Zelfsturende teams
Deze week hoorde ik nog een verhaal, over een gemeente waar met zelfsturende teams gewerkt wordt. Ook daar is de sfeer onplezierig en gaan collega’s onvriendelijk met elkaar om en kleineren ze elkaar. Ook daar bemoeit de leidinggevende zich er niet mee. Ze zijn een zelfsturend team dus ze moeten het zelf maar oplossen.

Mentaal en fysiek afhaken
Maar er wordt niet opgelost, mensen verlaten de organisatie of richten hun ongenoegen op collega’s en de omgeving waarin ze werken. En ook privé wordt er nog van alles afgereageerd. Ook worden kleine lichamelijke klachten beter gevoeld  met als gevolg ziekmeldingen  en meer doktersbezoek.

Quiet Quitting
Dit zijn ook de situaties die leiden tot wat tegenwoordig Quiet Quitting genoemd worden, stilletjes vertrekken. Het schijnt op Tik Tok een trend te zijn. Het gaat dan over fysiek wel op het werk zijn maar met je gedachten niet. In de Belgische zakenkrant  ‘De Tijd’ schreef professor Frederik Anseel er vorige week een column over. Hij roept managers op  er aandacht voor te hebben. Het leidt tot lagere productie en een mindere kwaliteit en bovendien kunnen mensen zomaar verdwijnen en in deze tijd met een krappe arbeidsmarkt is dat een groot probleem. Ook professor Ans de Vos van de Antwerp school of Management schrijft erover. Ze legt een relatie naar betrokkenheid  en dan vooral het gebrek daaraan. En, daar ligt nu net de verantwoordelijkheid van de leidinggevende. In mijn tijd als Consumer Experience coach heb ik gezien hoe waar dat is.

Verhalen
In een recente blog ( 8- augustus 2022) van Stanford  coach  Ed Batista vestigt deze in een blog er de aandacht op dat het de verantwoordelijkheid van de leider is om betekenis te geven aan wat er gedaan  wordt in een organisatie. Hij maakt duidelijk dat de werkelijkheid een sociaal construct is.  En dat je om zo’n construct te maken een verhaal nodig hebt. Daarom moet een leider verhalen kunnen vertellen. Met die verhalen wordt betekenis gegeven aan de dingen die gedaan worden in een organisatie. Door mensen mee te nemen in dat betekenis geven ontstaat er betrokkenheid bij mensen. Het wordt ook hun verhaal. Dat lukt je niet vanachter je laptop als je alleen voor de planning zorgt. Of als je je beperkt tot disciplinaire gesprekken.
Het is daarbij van essentieel belang je te realiseren dat je je verhaal niet alleen met woorden verteld maar vooral met je gedrag  en met je attributen. Daar moet je heel zorgvuldig in zijn. In alle kritiek op ons huidige kabinet zie je hoe dat werkt (bijvoorbeeld niet aanwezig zijn bij een debat), hoe scherp mensen zijn op dingen die niet kloppen, daarmee verdwijnt de geloofwaardigheid.

Twee soorten vaardigheden
Professor Connson Locke van de London School of Economics schrijft daar ook over, onder andere in een artikel over ambidextrous leadership. In dat artikel laat ze zien over welke twee soorten vaardigheden  een leider moet beschikken. Een leider moet kunnen beïnvloeden  maar ook faciliteren.

Beïnvloeden
Beïnvloeden is vooral het voortouw nemen, vertellen, toelichten, uitleggen en anderen overtuigen van een verhaal. Maar je moet ook anderen kunnen betrekken en uitnodigen tot meedoen, dat is faciliteren. Dat beïnvloeden, zegt Locke, leren we vaak wel daar is op de basis school al aandacht voor in spreekbeurten, presentaties en pitches.

Faciliteren
Faciliteren komt veel minder aan bod, het is erg belangrijk maar tegelijkertijd ook moeilijk. Het kost tijd en moeite om het onder de knie te krijgen. Het is belangrijk om het te kunnen oefenen in een veilige omgeving. Je moet goed leren waarnemen, luisteren, vragen stellen en aanvoelen wat een goed moment is om te interveniëren. Je moet een gesprek in een spoor kunnen houden maar daar ook de input van anderen in mee kunnen nemen en in een gesprek moet je vanuit evenwaardigheid met anderen om kunnen gaan. Bij dat faciliteren moet ik denken aan wat Petrieglieri over leiderschap als kunst schrijft. Ik had het daarover in mijn vorige blog. Het is belangrijk je in zowel het beïnvloeden als het faciliteren te oefenen. Een coach of een training Coachend Leiderschap  kunnen daarin behulpzaam zijn.
Als je daar goed in bent als leidinggevende is het niet meer nodig je zorgen te maken over quiet quitting en hoef ik geen ontslag brieven meer te schrijven. En dan kan een zelfsturend team ook gaan functioneren. Dan kun je beginnen met het beste uit je mensen halen.

Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/”

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063