16 september 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma
Als je iets belangrijk vindt in je organisatie is het noodzakelijk de systemen in je bedrijf en je leidinggeven daarop te richten. Vaak loop je dan aan tegen zaken die al jaren ingesleten zijn. Wat doe je daarmee? Wat is het gevolg als je ze ongemoeid laat? In de Forbes van september 2014 laat Micah Solomon zien welke aanpak tot resultaten leidt.
Een gestrande poging
Eens was ik betrokken was bij de opzet van een competentie gericht systeem voor functiewaardering. Het was de bedoeling dat in de functiewaardering zichtbaar zou worden wat de belangrijke competenties voor de organisatie waren. Het leek zo logisch om functies, waarin voor de organisatie essentiële competenties waren opgenomen, meer waarde te geven dan functies waarin andere ook belangrijke maar net iets minder essentiële competenties gevraagd werden.
Met een groep managers ging ik aan de slag. De groep was samengesteld uit managers, die een sleutelpositie in het bedrijf hadden. Ze hadden er allemaal zin in en vonden het een leuke uitdaging om zo samen te werken aan een heel nieuw systeem om functies te waarderen. We namen de visie en de missie van het bedrijf als uitgangspunt. Dienstverlening stond daarin centraal. De competenties, die daar kritisch voor waren moesten de hoogste waarde krijgen.
Na een tijdje werd er zichtbaar dat het vooral de competenties waren, die een belangrijke rol speelden in het contact met klanten. En die competenties kwam je tegen bij de mensen die verkochten en de mensen die de diensten praktisch leverden. Die zorgden dat operaties draaiden. Maar het werd ook duidelijk dat het met name ook ging om de klant begrijpen, om er achter te komen wat de klant graag wilde, om te ontdekken wat belangrijk was voor de klant. Toen we het daarover hadden kwam onontkoombaar de notie naar voren, hoe belangrijk customer service en het callcenter waren en daar begonnen de moeilijkheden. De managers, waarmee ik om de tafel zat, waren technisch opgeleid. Ze waren afgestudeerd aan een Technische Hogeschool of iets dergelijks en ze voelden zich door hun opleiding belangrijker dan andere mensen in het bedrijf. Ze vonden dat technische kennis of financieel economische kennis hoger gewaardeerd moesten worden dan andere kennis, Dat iemand bij customer service of het callcenter een functie had met competenties, die een hogere waardering kregen dan iemand met een technische opleiding op hbo of academisch niveau, dat ging er bij hen niet in. Zo strandde mijn poging. En ook nu, ruim 20 jaar later, zijn functies waarvoor een opleiding tot ingenieur of financieel genie een functie-eis is, nog steeds de functies die de hoogste waarde hebben. En nog steeds is het met de kwaliteit van de customer service in het bedrijf maar matig gesteld. Customer service is trouwens geoutsourced tegenwoordig. Dat maakt het misschien ook wel makkelijker om er klachten over te krijgen, die kan je dan één op één doorgeven aan de dienstverlener, die je dan in de volgende contractbesprekingen nog wat verder kan afknijpen.
Een andere aanpak
Deze aanpak staat haaks op wat Micah Solomon schrijft in de Forbes van september 2014. Solomon schrijft in het artikel over de manier waarop leiderschap de bedrijfscultuur kan beïnvloeden.
Het is één van de stappen, die Solomon noemt, om precies te zijn: stap 7
Hoe zit het bij jou?
De ingenieurs en doctorandussen waarover ik in het begin van deze blog schreef, konden de stap niet zetten van de kernwaarde van het bedrijf naar de inrichting en de waardering van functies. Ze voelden dat die stap hun eigen posities zou aantasten en staken daarom al in een vroeg stadium een stok in de spaken van het wiel dat ik op gang probeerde te brengen. Hoe gaat dat in jouw organisatie? In hoeverre krijgen mensen echt de kans hun eigen werk vorm te geven? En waar zitten door anderen ontworpen structuren, protocollen het echt verantwoordelijkheid nemen in de weg?
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063