04 januari 2012, gepubliceerd door Monty Trapman
Op LinkedIn zag ik een link naar een boeiend artikel. Alweer 8 jaar oud, maar nog steeds actueel.
Sydney Finkelstein, professor aan de Tuck School of Management van het Dartmouth College, heeft zeven bijzonder onsuccesvolle gewoontes van executives beschreven in een artikel.
Welke zijn die slechte gewoontes?
Ik ga er van uit dat executives meer dan gemiddeld slim zijn, kunnen ze dan toch zo dom doen? Ja dus. Finkelstein vertelt geen sprookjes maar baseert zijn conclusies op een stevig onderzoek. In mijn beleving beschrijft Finkelstein executives die het moeilijk vinden om te reflecteren en dus om te leren. Hun realiteitszin is verminderd. Ze vinden het moeilijk om echt met anderen samen te werken, kennis en ervaring van die anderen in te zetten, te luisteren naar de feedback die ze van hen zouden kunnen krijgen.
Het verhaal van Finkelstein gaat natuurlijk niet alleen op voor executives, het heeft betrekking op iedereen die leiding geeft. De vraag die ik je nu ga stellen ligt voor de hand: welke van deze gewoontes herken je enigermate bij jezelf? Het vraagt moed om eens echt goed in de spiegel te kijken. En het vraagt moed om daar conclusies bij te trekken en daar naar te gaan handelen. Een goede coach, een goede training of opengesprekken met je team kunnen je daar bij ondersteunen door die spiegel voor te houden, je te ondersteunen in het ontwikkelen van een nieuwe kijk op jezelf en je mogelijkheden en het daaruit voortvloeiende succesvolle gedrag.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063