Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Succes te koop

01 maart 2017, gepubliceerd door Dirk Boersma

Volgens de schrijver  Markt Twain is de gemiddelde mens vooral op zoek naar wat zijn of haar buurman vindt. In het bedrijfsleven en in de politiek maken mensen daar geen uitzondering op.

Engelfriet
In de NRC van zaterdag 25 februari veegt Richard Engelfriet de vloer aan met management adviezen, die instant succes beloven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door een goede kennis over dit artikel over Engelfriet geïnformeerd werd. Hij deed dat door mij te vertellen dat Engelfriet de theorie van Simon Sinek onderuit haalt en ook niet veel heel laat van alles wat Malcolm Gladwell schrijft. Dat was voor mij aanleiding om het interview met Engelfriet in de NRC  eens goed te lezen.

Succesclaims
Ik lees in het artikel dat Engelfriet bezwaar heeft tegen de claims van managementgoeroes dat het toepassen van de modellen van mensen als Simon Sinek een garantie zijn tot succes. Succestheorieën zijn heel populair. Er worden bestsellers over geschreven, er worden congressen over georganiseerd. Maar kun je claimen dat je met zo’n methode ook echt succesvol wordt? Het is die claim waar Engelfriet vooral bezwaar tegen heeft. Hij klaagt de industrie aan waar mensen geld verdienen met het succesvol uitventen van die succesclaims.

Succeszoekers
Toch ben ik van mening dat Engelfriet daarmee het belangrijkste probleem over het hoofd ziet. Het probleem is niet die claim, die claim kom je overal tegen. Niet alleen waar het gaat om succesverhalen op het gebied van management, maar ook als het gaat om de wonderbare werking van rode wijn, joggen en alle andere zaken waar reclame voor wordt gemaakt. En natuurlijk kun je de reclamemakers, de marketingdeskundigen en de producenten beschuldigen. Maar wat denk je van de mensen, die er elke keer weer intrappen, die er zelfs actief naar op zoek zijn? Die van best practices willen leren?

Navolgen
Mark Twain zei: “De gemiddelde mens heeft geen last van een onafhankelijke mening. Hij is niet  geïnteresseerd in het ontwikkelen en bedenken van een eigen opinie, door studie en reflectie, maar vooral naarstig op zoek is naar wat z’n buurman vindt om dat vervolgens slaafs na te volgen.

Imitatie-eeuw
Eric Bonabeau gebruikt dit citaat van Twain als de introductie van het artikel wat hij in 2004 schreef in de Harvard Business Review over de gevaren van de imitatie-eeuw. Imiteren is een normale menselijke kwaliteit, in sommige situaties heel erg handig maar in andere situaties vol risico’s en in onze tijd waarin de mogelijkheden om te imiteren sterk toegenomen zijn, neemt men er steeds makkelijker zijn of haar toevlucht toe met alle risico’s van dien.

De blinde leidt de blinde
En zo ontstaan overal situaties waarin de blinde de blinde leidt, zegt Bonabeau, zelf expert in besluitvorming in complexe systemen. Hij noemt in zijn artikel een hele serie voorbeelden van situaties waarin mensen elkaar nadeden. Zo kennen we de tulpengekte (1637), maar we kennen ook internetbubbels en vastgoedbubbels, allemaal veroorzaakt doordat mensen achter elkaar imiteerden op een route waarvan ze dachten dat ze er rijk van zouden worden.

Vier redenen
Bonabeau noemt vier belangrijke redenen waarom mensen elkaar nadoen.

  • De eerste is veiligheid, door een veilige route te kiezen voorkom je dat je in de val loopt of de prooi wordt van onbekende gevaren.
  • De tweede is je conformeren, zorgen dat je niet opvalt, je wordt daardoor gemakkelijker geaccepteerd in een groep.
  • De derde reden is dat we denken dat anderen het vast en zeker beter weten. Met name mensen, die succesvol zijn en we trachten na te doen wat wij denken dat zij deden of doen. Steven Jobs is daar een prachtig voorbeeld van.
  •  En de vierde reden dat we anderen imiteren is hebzucht, de angst dat we de boot zullen missen.

Wondertools
In mijn vorige blog schreef ik over  de grote businessschools, die volgens professor Mathijssen van de Antwerp School of Management “wondertools” aanbieden. Henri Mintzberg maakt zich zorgen, uit zijn onderzoek blijkt dat aan Harvard afgestudeerde toppers minder succesvol zijn dan gesuggereerd. Freek Vermeulen van de London Business School laat onder andere in zijn boek Business Exposed zien dat mensen aan de top van bedrijven zich ook op imitatie verlaten.

Kopers van succes
Het kan geen kwaad dat Richard Engelfriet waarschuwt tegen management goeroes die succes verkopen. Het is echter veel belangrijker dat de kopers van succes en best practices, zich bewust worden van hun eigen gedrag, dat ze voorzichtig worden met nadoen en ervoor zorgen dat ze zelf onderzoeken en reflecteren op hun eigen handelen.
Voor mensen die deze producten of theorieën en diensten leveren heeft Bonabeau het volgende advies: zorg voor kwaliteit en zorg ervoor dat je diensten en producten niet tijdgebonden zijn. Je klanten lopen dan misschien wel weg maar komen uiteindelijk ook weer bij je terug. Voor leiderschap betekent het dat simpele succesformules niet bestaan. Maar dat het belangrijk is jezelf goed te kennen en dat geldt ook voor de mensen met wie je werkt. Ken je klanten, ken je omgeving, deel kennis en inzichten met elkaar. Dat is de beste manier om te leren in deze eeuw van imitatie

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063