Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Snijden met verstand

08 februari 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Wat doe je als je geconfronteerd wordt met tegenvallende omzetcijfers en een tegenvallend rendement. Als het bovendien in de hele markt minder goed gaat wordt je blik al snel gericht op de kosten. Het terugdringen daarvan lijkt het enige wat overblijft. Je gaat snijden en bezuinigen.

Stop op de uitgaven
In veel organisaties gaat dat bezuinigen volgens een vast stramien. Er komt een personeelstop, uitzendkrachten worden naar huis gestuurd en tijdelijke contracten worden niet verlengd.
Inkoop en inhuur worden moeilijker gemaakt en er kan alleen nog maar een stap gezet worden als de hoogste baas het er zelf mee eens is. Op die manier vertraagt als neveneffect de besluitvorming.

Meer gedoe
Dat leidt vervolgens tot verschillende soorten gedrag bij medewerkers. Zo komt het voor dat mensen stoppen met het nemen van initiatief. Men laat het er maar bij zitten want er komt toch geen toestemming en op die manier kan bijvoorbeeld tenslotte een stukje dienstverlening achterwege blijven. Of je hebt de handige mensen, die via allerlei trucs de toestemming van de baas omzeilen, bijvoorbeeld door van één groot verzoek veel kleine verzoekjes te maken, waarvoor de toestemming niet vereist is. Of wat ook gebeurt is kosten anders boeken zodat je toch je gang kunt gaan.
Kortom de aandacht licht niet langer bij de klant of de dienst en het product wat de klant verwacht maar bij de manier waarop we dingen door de organisatie heen krijgen.
Al deze initiatieven leiden tot verlaging van de kosten. Maar ze verlagen ook de slagvaardigheid van de organisatie. Ze maken de organisatie star en inflexibel.
Het grootste nadeel van deze aanpak is echter dat weeffouten in de organisatie, niet goed ingerichte processen, falend leiderschap (vaak een belangrijke factor in het ontstaan van slechte resultaten) niet worden opgeruimd. Ze blijven gewoon bestaan en worden vaak zelfs door de genomen maatregelen versterkt.
Juiste in tijden van crisis is er echter geld te verdienen als je goed naar je organisatie kijkt. Als je het leiderschap in je organisatie krachtig verbetert en als je de processen in je organisatie tegen het licht houdt en goed op orde brengt.

Gerichte aanpak
Als je dat doet kun je waarschijnlijk ook snijden in de kosten. Je kunt met minder maar wel competente leiders verder. Dat zelfde zou ook wel eens voor medewerkers kunnen gelden. Als je er dan bovendien in slaagt om coachend leiderschap in te voeren in je organisatie vergroot je juist de slagkracht en de flexibiliteit en je organisatie.
Uiteindelijk bereik je zo dat ondanks de crisis de dienstverlening aan je klanten op peil blijft en misschien wel beter wordt.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063