Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Samen

27 augustus 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Soms kom je in organisaties waar hard gewerkt wordt. Er wordt veel overgewerkt maar de resultaten zijn er niet naar, het lijkt of 1 + 1 slechts 1,5 is in plaats van 3 zoals we dat altijd graag zien. Hoe zorg je ervoor dat 1+ 1 tot 3 als resultaat leidt?

De laatste stap
Gesprekken bij een klant laten me niet los. In mijn hoofd ben ik er steeds mee bezig. Ik denk over wat ik anders had kunnen doen, over wat ik over het hoofd zag. Over welke vragen ik nog meer had kunnen stellen. Ik heb het met deze klant te doen. De managers werken hard. Ze lopen zich het vuur uit de sloffen. De medewerkers willen denk ik ook wel hard werken, maar wat mij opvalt is dat ze aandacht voor de goede dingen missen. Ze doen hun werk, ja dat is zeker. Maar net dat laatste stapje zet niet iedereen. Het lijkt net of ze dat niet zien. En op die manier worden er in een moeilijke markt steeds kansen gemist. Tenminste, dat is wat ik denk, dat is een conclusie die ik trek. Elke keer als ik bij deze klant langs kom zie ik weer dat de showroom van buiten onzichtbaar is door de auto’s van medewerkers, die op de stoep voor de etalageruiten geparkeerd zijn. Als ik de showroom binnenkom is er niemand die op mij afkomt om me aan te spreken. Nee, ik moet iemand opzoeken om aan te kondigen dat ik er ben. Of ik moet zelf mijn weg door het pand gaan zoeken. Daar ben ik niet te beroerd voor, maar volgens mij klopt het niet en ik vind het ook onbeleefd als ik zo maar door het gebouw ga zwerven.

Druk
En, zoals ik al zei, de managers hebben het druk, erg druk. Dat is trouwens ook geen wonder want het water staat ze aan de lippen. De afgelopen jaren is er al ingrijpend in de kosten gesneden. Alles wat overbodig lijkt is weggesneden uit de organisatie, er worden minder vierkante meters gehuurd en het aantal medewerkers is inmiddels ook sterk afgenomen.
Elke keer als ik langs kom wordt er geklaagd over gebrek aan tijd, over de slechte markt en ook over collega’s. Er wordt geklaagd over het uitblijven van beslissingen. Regelmatig hoor ik iemand zeggen dat hij iets heeft voorgesteld en dat de reactie van de anderen mager is. Ik zal er over nadenken, of ik kom er op terug en dan blijkt er verder niet zoveel te gebeuren.
Het lijkt of iedereen zo zijn eigen ideeën heeft over wat er zou moeten gebeuren.

NIet samen
Maar daar praten ze niet met elkaar over. De managers komen niet terecht in de modus van wat gaan we nou doen. Geopperde ideeën worden niet samen besproken. De managers hebben daar last van maar ze maken er geen punt van als ze bij elkaar zitten. En dus blijft het zo.
Het is dus belangrijk dat ze met elkaar in gesprek gaan en dan bedoel ik echt in gesprek. Gesprekken waarin er echt naar elkaar geluisterd wordt, waarin iedereen aan bod kan komen en waarin alle aanwezigen proberen door te dringen tot de kern van wat de ander te vertellen heeft. En daar moet het niet bij blijven. Het is daarna ook belangrijk om op concrete punten samen keuzes te maken. Wat kunnen we hier aan doen? Wie heeft welk idee? En ten slotte welke afspraken worden hierover gemaakt? Concrete afspraken. Dat is wat anders dan de toezegging “ik kom er op terug”. Het moet duidelijk zijn wie waarvoor welke verantwoordelijkheid neemt. En iedereen is verantwoordelijk voor het aanspreken van de ander als blijkt dat iemand zijn afspraken niet nakomt.
Als de managers samen deze verandering kunnen doorvoeren gaat er iets veranderen, dan gaat er iets veranderen in de hele organisatie.

Belemmering
Er is helaas één belemmerende factor. Er komen bij dit bedrijf nogal wat adviseurs en experts over de vloer. De managers verwachten oplossingen van deze experts en ze gaan zitten wachten op die oplossingen. De experts en de adviseurs houden de managers in een afwachtende rol en ze zorgen er ongewild voor dat verantwoordelijkheid ergens los in de organisatie blijft zweven. De experts en de adviseurs zetten de managers niet in hun kracht, ze halen ze uit hun kracht. Ze hebben zo een verlammende werking op de organisatie.

UItdaging
Aan mij de uitdaging de managers zover te krijgen dat ze het zelfvertrouwen en de moed vinden om het roer weer in handen te nemen. En daarbij is het essentieel dat ze het met elkaar gaan doen. Alleen als ze het samen oppakken ontstaat er verandering.
Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063