Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Perspectief wisselen

30 juli 2013, gepubliceerd door Monty Trapman

Trying harder versus being smarter: doorgaan op de ingeslagen weg of een nieuw begin durven maken.

Winstkansen
Lang geleden ben ik, vakantie- en studentenbaantjes niet meegerekend, mijn loopbaan begonnen als beleggingsanalist bij een van de grote banken. Op een dag was ik aanwezig bij een gesprek tussen een vermogensbeheerder en een klant. Zij bespraken diens portefeuille, ongeveer als volgt. Post voor post werd doorgenomen.  Bij een van de aandelen zei de beheerder dat dit aandeel echt in portefeuille moest blijven, want het koersverloop was in het afgelopen jaar zeer winstgevend geweest. De klant keek op en vroeg: “Oh, maar als ik het niet had, zou u mij dan adviseren het te kopen?” Waarop de beheerder antwoordde: “Tja, het is wel een aandeel met een goede staat van dienst”. Waarop de klant nogmaals vroeg, nog iets directer: “Maar zou u het nu kopen? Ik wil winst maken op mijn beleggingen, wat zijn nu de winstkansen?” Uiteindelijk werd besloten dit aandeel en nog enkele andere te verkopen en het vrijgekomen geld te investeren in ander aandelen met een grotere winstkans.

Perspectief wisselen
Ik moest hieraan terugdenken toen ik zat na te denken over hoe organisaties kunnen omgaan met de huidige economische situatie. Voornoemde klant kende kennelijk het beginsel: If you do what you always did, you get what you always got. Een heel vanzelfsprekend beginsel. Toch lijkt het alsof niet iedereen dit beginsel kent. Ik zie nogal wat organisaties doorgaan met wat ze altijd gedaan hebben. De vraag is of dat dit effectief is. Een organisatie als Buurtzorg, die vanuit een ander perspectief op thuiszorg werkt, laat zien dat een geheel andere aanpak uiterst zinvol en succesvol kan zijn.

Trying harder
Dit vraagt om loslaten van oude ideeën en opvattingen, om loslaten van doen wat altijd gewerkt heeft maar nu misschien niet meer. Een manager uit de zorg zei laatst: “De afgelopen twee jaar moest ik steeds 5% bezuinigen, dat lukte wel. Maar nu is het 30%. Wat nu? Ik red het niet meer met de oude beproefde methode”. Hij is op zoek naar nieuwe perspectieven, naar een ander concept wat hem kan helpen zijn visie te realiseren. Trying harder werkt niet meer, op een gegeven moment is de rek eruit, met als gevolg dat de resultaten er onder lijden, en de medewerkers steeds verder hun commitment kwijt raken.

Being smarter
Deze tijd vraagt om being smarter. Als je opnieuw mocht beginnen, wat zou je dan doen? Stel, jouw organisatie bestaat niet meer, je begint van scratch af aan, hoe zou je het aanpakken? Wat van al hetgeen je geleerd hebt kun je gebruiken, welke ingesleten denkpatronen moet je loslaten? Het is de kunst om je eigen organisatie opnieuw uit te vinden. Om naar de markt te kijken in termen van nieuwe kansen. Om niet te denken in termen van “ja, maar…”. Het is de kunst om open te staan voor andersoortige mogelijkheden en oplossingen. Om de dialoog met de klant opnieuw aan te gaan, wat wil die nou echt? En om de dialoog met de medewerkers aan te gaan, zij kennen de klant als geen ander. Vragen stellen, niet zoeken naar bevestiging van hetgeen je al denkt te weten, maar echt luisteren naar wat anderen te vertellen hebben. En dan de moed hebben om het heel anders aan te pakken. De belegger uit het begin van deze blog had dat goed begrepen. De vermogensbeheerder is vanaf dat moment anders gaan nadenken over beleggingsstrategieën. En jij? En jouw organisatie? Heb je de moed om smart te zijn, sta je open voor een geheel andere en meer effectieve aanpak?
 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063