Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Passie en inzet

31 juli 2013, gepubliceerd door Monty Trapman

We zijn vaak zo bezig met resultaten dat we soms de mensen vergeten die dat moeten realiseren.

Waardering voor inzet
Eind vorige week zat ik op tv naar Masterchef Australië te kijken, een wedstrijd voor amateurkoks. Nu mag ik mezelf graag wijsmaken dat ik behoorlijk goed kan koken. Maar wat die deelnemers presteren is op een niveau waar ik alleen maar van kan dromen. De organisatie heeft het goed voor elkaar. Ze haalt echt alles uit de kast om een afwisselend en spannend programma te maken. Topkoks uit de hele wereld maken hun opwachting, en ze reizen met de deelnemers naar verre oorden om daar bijna extreme uitdagingen aan te gaan. Eind vorige week hadden ze tot mijn verbazing de Dalai Lama en zijn gezelschap weten te strikken. De deelnemers moesten voor hen koken, en het gezelschap zou beoordelen wie de beste gerechten had klaargemaakt.

Werken met passie, vanuit je hart
Na afloop van de maaltijd sprak de Dalai Lama met de deelnemers. Een uitspraak van hem was ongeveer: ik accepteer en ben tevreden met wat ik krijg. En de volgende: Jullie hebben allemaal je uiterste best gedaan, het is niet aan mij om over het resultaat te oordelen, het gaat om jullie inzet, om koken met passie vanuit je hart.
Een met mij bevriende boeddhistische monnik, Varamitra, heeft mij vaak voorgehouden: als je iets wilt, hou op het te willen. Daarmee zegt hij niet dat ik niets moet doen, dat ik aan de zijlijn moet gaan zitten afwachten tot iets “vanzelf” tot stand komt. Hij zegt wel dat ik met passie en volle aandacht bezig moet zijn, in mezelf moet kijken wat mijn kwaliteiten en mogelijkheden zijn.

Aandacht voor medewerkers
Zowel de Dalai Lama als Varamitra leggen voor mij hiermee de vinger precies op de zere plek. Wij zijn zo vaak bezig met doelen en resultaten dat wij soms vergeten dat er mensen voor nodig zijn om die te realiseren. Dat er passie en inzet nodig is om tot echt resultaat te komen. En dat leiderschap zich op mensen heeft te richten.
Dat past heel goed in ons westers denken. En het past zeker in coachend leiderschap. Dat is immers gericht op het mensen de kans geven te excelleren. Niet door ze strak en stijf via regels te sturen op een gewenst doel. Maar door ze ruime te geven binnen de kaders van de organisatie om het beste uit zichzelf te halen. Een gevoel van ruimte, van gehoord en erkend worden, gewaardeerd worden om je inzet maken het gemakkelijker om gepassioneerd aan de slag te gaan.

Laten excelleren
Dit betekent voor de leidinggevende: waardering uitspreken, oog hebben voor waar iemand goed in is en plezier aan beleeft, wat iemand aan verdere mogelijkheden in zich heeft. Hier is visie bij nodig die je deelt. En dus vragen stellen, afspraken maken, aanspreken. Hiermee creëer je de verbinding, ontstaat wederzijds commitment.
Hoeveel echte aandacht heb jij voor je medewerkers? Hoeveel waardering voor hun inzet laat jij merken? En in welk mate stimuleer jij hen echt om te excelleren?
 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063