Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Oren en ogen open

14 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

In een snel veranderende dynamische omgeving heb je de oren en ogen van iedereen in je organisatie nodig

Verkeerde voorspellingen
Verkiezingen worden steeds moeilijke te voorspellen. Voor mij soms heel verrassend  en ook met een resultaat waar ik niet op gerekend had. Er komt iets anders uit dan ik had verwacht. De uitkomsten wijken ook sterk af van wat de peilers voorspelden. Die stellen weliswaar trouw hun voorspellingen bij, maar wat waren er veel bijstellingen nodig. Uiteindelijk blijken ze er nog veel zetels naast te zitten. Er wordt vanuit verschillende hoeken kritiek geleverd op de kwaliteit van die onderzoeken en ook op de hoeveelheid ervan. Maar als dingen zo snel veranderen zit je er altijd naast.

Kijken en niets zien
Laatst zat er een jonge ransuil in mijn schuur. Hij was ergens boven in de schuur gaan zitten aan één van de uiteinden. Ik haalde snel mijn camera om er een foto van te maken. Ik pakte er een trapje bij om nog wat dichterbij te zijn, richtte mijn camera maar door de lens zag ik alleen maar de nok van de schuur. Ik was perplex, hoe kon dat nou, net was hij er nog. Ik keek rond en.. Hij zat nu in de nok aan de westkant van de schuur. Hij was over mijn hoofd gevlogen en ik had er niets van gemerkt. Ik draaide snel het trapje om, hield de uil in de gaten. Klom op het trapje, richtte mijn camera en….. U raad het al geen uil Hij zat nu weer aan de oostkant in de nok. Als ik mijn camera richtte vloog hij over mijn hoofd en omdat je een uil niet hoort vliegen merk je daar niets van. Ik heb de camera maar opgeborgen en het trapje weer weggezet. En maakt u zich niet ongerust, er zitten genoeg gaten in de schuur. Toen het donker werd was de uil weer uit de schuur verdwenen.
Alles verandert
Kiezers lijken wel een beetje op uilen, die veranderen van positie voor je er erg in hebt. Klanten hebben die eigenschap ook, leveranciers ook, concurrenten ook. Ze veranderen snel en vaak. Ongemerkt beïnvloede ik met mijn gedrag het gedrag van die uil. De partijen en hun lijsttrekkers probeerden bewust het gedrag van de kiezers te beïnvloeden. Maar die beïnvloeden ook elkaar en ze worden beïnvloed door de peilingen, de debatten, de commentatoren en ga zo maar door. Je kunt dan roepen dat we maar wat minder van die beïnvloedende factoren moeten hebben, minder peilingen of betere peilingen, minder debatten, minder prikkels, dan krijg je betere verkiezingen. Maar afgezien van de vraag of je dat voor elkaar krijgt zonder trekjes van een dictatuur te gaan vertonen is het ook maar de vraag of dat werkt, daarvan getuigt de Arabische lente, en alle andere politieke omwentelingen.
Ogen en oren open
Je kunt maar één ding doen en dat is je er bewust van zijn dat de samenleving zo in elkaar zit. Als je leiding geeft is het van essentieel belang daar goed rekening mee te houden. Een van de beste manieren daarvoor is oren en ogen open en wat je waarneemt voortdurend toetsen aan wat je wilt bereiken. In organisaties hoef je dat niet alleen te doen, je hebt mensen om je heen. Die kunnen meekijken en mee luisteren. Met hun waarnemingen kun je heel veel doen. Het is wel heel belangrijk dat ze daartoe weten wat het bedrijf bereiken wil. Dat helpt om te kiezen tussen alle signalen die je waarneemt. Het is daarnaast belangrijk om met elkaar uit te wisselen zodat informatie gedeeld wordt en er alert op gereageerd kan worden. Je wordt als organisatie dan agile (lenig) zoals we dat tegenwoordig noemen.
Coachend leiderschap
Daar is coachend leiderschap voor nodig. Als je strak hiërarchisch stuurt. Ga je alleen op je eigen waarneming af. Je hebt dan de beschikking over beperkte informatie. Dat komt omdat je veel teveel informatie als niet relevant beschouwd. Je moet wel schiften. Zo komen grote organisaties in de problemen. Kijk maar eens naar alle grote ondernemingen, die in de problemen gekomen zijn. Vaak wordt dan gezegd dat mensen weerstand hebben tegen veranderingen. De verkiezingen laten juist zien dat mensen voortdurend veranderen.
Vaardigheden
Coachend leiding geven betekent een helder doel hebben, erover communiceren met je mensen en mensen vragen stellen over hoe ze die doelen gaan bereiken. Het betekent ook goed naar je mensen luisteren. Kijken door hun ogen en luisteren door hun oren. Je krijgt dan een veel grotere rijkdom aan bruikbare informatie dan wanneer je alleen door het fototoestel van de marktonderzoeken de MTO’s (nota bene 1x in de één of twee jaar) en de rapportages van je controller kijkt. Het is de moeite waard om je te trainen in de vaardigheden die daarvoor nodig zijn; over doelen communiceren, vragen stellen luisteren en ga zo maar door. Ook in de vaardigheden daar in een team goed mee om te gaan. Als je daarover meer wilt weten kijk dan eens op onze website of neem contact op

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063