Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Nieuw gedrag

15 maart 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Als je doet wat je altijd hebt gedaan, bereik je wat je altijd hebt bereikt.

Een gesprek met een afdelingshoofd. Het derde. Hij staat nu op een keerpunt. Tot voor kort werd zijn agenda bepaald door de vragen van anderen. En als medewerkers iets niet lukte nam hij het met liefde over. Gevolg? De agenda te vol en de dagen te kort. Avonden, weekeinden en gezin leden eronder. Oplossing? Nog harder werken. Nu dus gelukkig niet meer. Dat schept wel meteen een nieuw vraagstuk. “Als ik niet bepaal wat ik doe, hoe en wanneer, wie dan wel?” Het werd een zoektocht, die de persoon in kwestie zelf al begonnen was, naar een antwoord op de vraag: “Wat wil ik?” Dat viel nog niet mee. Eigenlijk wilde hij het liefste de hele organisatie veranderen. En “en passant” ook af van wat lastige medewerkers en collega's. Dan zou alles vanzelf goed komen. Hij liep vast in zijn teleurstelling omdat hij zo graag zoveel wilde wat echt goed voor de organisatie zou zijn, maar wat hij natuurlijk nooit voor elkaar kon krijgen. Veel grote verwachtingen leiden onvermijdelijk naar veel grote teleurstellingen. “Maar hoe moet ik dat dan loslaten?” was de vraag die bij hem opkwam. Toen we de cirkels van betrokkenheid en van invloed erbij haalden kwam er meer helderheid. Gewoon tevredenheid halen uit wat wel haalbaar is, je richten op hetgeen je wel kunt bewerkstelligen. “En dus mijzelf afvragen wat ik echt wil”, was zijn conclusie.

Dat leidde ook weer tot een vraagstuk, namelijk de balans vinden tussen wat je zelf wilt en wat anderen willen. Toen zaten we wat mij betreft bij een kern: als leidinggevende doelen stellen, richting geven, kaders geven en anderen betrekken, mee laten denken, eigen oplossingen laten bedenken. Als leidinggevende de ander, medewerker en collega, bewust maken van wat jij als leidinggevende wilt en de ander de ruimte geven om zijn eigen verantwoordelijkheid daarin op te pakken. Deze leidinggevende ging weg met een duidelijk beeld voor ogen welk nieuw gedrag nodig was om niet in zijn oude valkuilen te blijven terechtkomen. En ander gedrag leidt tot ander resultaat: het zal zijn medewerkers niet meevallen om het oude complementaire gedrag te blijven vertonen. Het moet wel heel gek gaan wil deze leidinggevende daar niet heel tevreden van worden.

En jij, van welk nieuw gedrag kan jij heel tevreden worden?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063