02 december 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma
Kernwaarden zijn de moeite waard als ze leven in je bedrijf. Ze gaan niet leven door ze op posters te zetten, door ze in te lijsten, maar door erover in gesprek te zijn. Hoe kom je erover in gesprek?
Het Hawthorne effect
Bij psychologie-colleges, eind jaren 60 begin jaren 70 van de vorige eeuw, werd ik voor het eerst geconfronteerd met het Hawthorne effect. Een effect wat beschreven wordt naar aanleiding van de experimenten gedaan door Elton Mayo en anderen in de Hawthorne Works Electricity Equipment Factory in Illinois. Mayo en collega’s deden er gedurende langere tijd onderzoek naar de invloed van allerlei externe factoren op de productiviteit van de medewerkers in de fabriek. Zo onderzochten ze het effect van verlichting, pauzetijden, werktijden, hoogte van beloning en ga zo maar door. De experimenten werden uitgevoerd door twee groepen met elkaar te vergelijken. Een groep waar de omstandigheden werden gewijzigd, meer of minder licht en dergelijke en een groep waarbij niets veranderd werd. Tot grote verrassing van de onderzoekers nam de productiviteit in beide groepen toe, wat ze ook deden. Alleen toename van beloning leidde tot afname van de productiviteit.
Een vergissing?
Hoewel de onderzoeken nu bijna 100 jaar geleden werden uitgevoerd en er inmiddels heel verschillend over wordt gedacht blijft als een paal boven water staan dat de aandacht, die er was voor de medewerkers en voor de productiviteit, een belangrijke rol speelde in de toegenomen productiviteit. De parallellen met dat onderzoek dringen zich op als het gaat om de zaken, die door Jim Collins ontdekt werden: bedrijven met een duidelijke set aan waarden doen het beter dan bedrijven, die die set aan waarden missen. En hoewel ik er geen onderzoek naar ken heb ik ook zo mijn twijfels bij de uitspraak die ik recent hoorde dat bedrijven, die een antwoord hebben op de “Why” vraag van Simon Sinek aantoonbaar succesvoller zijn dan bedrijven die dat antwoord niet hebben.
In mijn blog van gisteren had ik het over de Enron casus, het bedrijf dat aan schandalen ten onder ging en in haar val de topconsultant Arthur Anderson meesleepte. Bij Enron was er sprake van een prachtige set aan waarden. Alleen, mijn vermoeden is dat ze uit de bron van een consultant kwamen en niet het resultaat waren van noeste arbeid in het bedrijf zelf. Lencioni beschrijft in zijn artikel in de Harvard Business Review hoe belangrijk het is om met medewerkers actief over die waarden in gesprek te zijn. Het gaat niet om de waarden, het gaat om het gesprek erover. Het gaat bij Sinek niet over het Why het gaat om het gesprek erover. Het Hawthorne experiment laat zien wat het effect van aandacht is. Het gaat er vooral om dat je met elkaar in gesprek bent. En dat betekent dat je als leidinggevende aan de bak moet.
10 lessen
In een artikel dat verscheen op LinkedIn mei 2013 beschrijft Tim Cadogan, de CEO van OpenX, wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat de kernwaarden gaan leven in een bedrijf, hoe ze betekenis krijgen. Hij beschrijft tien voor hem belangrijke lessen
Als je er zo mee bezig bent zul je het effect merken in je organisatie. Niet omdat je de allerbeste waarden hebt bedacht maar omdat je samen werkt aan en met die waarden en omdat je medewerkers en collega’s zich erin erkent voelen. Net als bij het Hawthorne effect is het niet belangrijk wat je als waarden definieert maar het is belangrijk om er met elkaar mee bezig te zijn.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063