Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Moed middel tegen stress

22 juli 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Het ontbreken van moed leidt tot het ophopen en groter worden van problemen. Leiders met moed vertonen gedrag waaraan 10 kenmerken opvallend zijn. Susan Tardanico, beschrijft ze in een artikel in Forbes.

Stress
In mijn blog van gisteren heb ik geschreven over moed, keuzes durven maken en stappen durven zetten waarmee je ook risico’s loopt. Waarbij er een kans is dat het fout zal gaan. Dat is de reden waarom we die keuzes heel vaak uitstellen. Tenminste, ik doe dat. Hoewel ik weet dat het onverstandig is stel ik het zetten van moeilijke stappen vaak zo lang mogelijk uit. Daarmee verlam ik mijzelf, want zo lang ik de stap niet gezet heb blijft het denken over de stap mijn gedachten beheersen en is het moeilijke om effectief met andere dingen bezig te zijn. De werkdruk neemt toe en veroorzaakt stress. Hier heeft moed iets te maken met discipline, met het jezelf in de positie brengen om een stap te zetten. Moed is dan de situatie onder ogen zien en erin handelen. Dat valt niet mee, het is verleidelijk om iets uit te stellen.

Stapelen of niet?
Veel organisaties worden beheerst door angst. Werkstress is in Nederland een belangrijke veroorzaker van ziekteverzuim. De schuld wordt daarbij vaak gegeven aan een te hoge werkdruk. Hoge werkdruk ontstaat gemakkelijk als de dingen zich opstapelen en je zaken voor je uitschuift. Moed helpt je om de stapel niet te groot te laten worden

Susan Tardanico, die zich als consultant bezig houdt met leiderschap, benoemt in Forbes van 15 januari 2013 10 kenmerken, die leiders met moed laten zien. Het zijn stuk voor stuk gewoontes waarin je je zelf kunt oefenen en waar je beter in kunt worden.

  1. Het begint allemaal met de werkelijkheid onder ogen zien. Verstop je niet voor de feiten maar zie wat er aan de hand is. Zorg dat je weet wat er aan de hand is, houdt jezelf op de hoogte.
  2. Dat houdt verband met de tweede gewoonte, en die is: zoek feedback en luister. Het is belangrijk daar actief mee bezig te zijn. Wees dankbaar als je kritiek krijgt, het is het signaal dat mensen nog iets tegen je durven te zeggen.
  3. Zeg wat gezegd moet worden, doe dat ook in situaties waar dat mogelijk spanning kan opleveren, oefen je daartoe in het aanspreken. Als je dat goed kan leidt het tot productieve dialoog, waardoor relaties kunnen verdiepen of nieuwe relaties kunnen ontstaan.
  4. Je hoeft als leider niet overal een antwoord op te hebben, luister naar tegenspraak, moedig mensen aan een eigen mening te hebben. Op die manier maak je ook het team om je heen sterker.
  5. Handel als er uitvoeringsproblemen zijn. Laat kleine dingen niet liggen. Wees niet bang dat je op alle slakken zout legt. Door snel te acteren voorkom je dat kleine kwesties grote problemen worden
  6. Communiceer open en met grote regelmaat, deel informatie, ga in gesprek ook als je het niet precies weet. Het gesprek helpt alle partijen om zaken beter waar te nemen. Praat niet om de zaken heen en voorkom het gebruik van “vuilnisbak” termen. Termen als coachen, dienend, Rijnlands en Angelsaksisch klinken bekend maar er wordt door ieder een eigen betekenis aan gegeven. Het lijkt dan of je elkaar begrijpt terwijl het in werkelijkheid niet het geval is. Maak dingen daarom specifiek.
  7. Ga voorop in veranderingen, in situaties waarin angst regeert is men druk met het verdedigen van de status quo. Het is beter om een helder toekomstbeeld te delen en je acties daarop te richten, dat kan wel chaos opleveren en je moet onderweg vast bijstellen maar dat is geen probleem als je het samen doet. (onze training Anders veranderen is bedoeld om op deze manier te leren werken)
  8. Neem beslissingen en zet stappen vooruit, dat is in situaties waarin angst regeert niet altijd gemakkelijk, het gevaar is dat je aan het analyseren blijft. Dat analyseren werkt verlammend. De problemen gaan er groter door lijken en je komt helemaal niet meer in beweging. Vooruit bewegen is altijd beter dan vast blijven zitten op je plaats.
  9. Geef anderen de eer, ga niet voor eigen eer, onderdruk de behoefte aan complimenten en zorg dat anderen die krijgen. Dat kan wel eens angstig voelen, er veel voor doen en anderen de credits laten krijgen kan je het gevoel geven dat mensen de rol die je speelt niet waarnemen. Wees je ervan bewust dat de leider altijd een meer dan redelijk deel van de schuld krijgt als het fout gaat en pas veel later de eer.
  10. Spreek mensen aan op hun verantwoordelijkheid en laat jezelf daar ook op aanspreken. Verwacht van mensen dat ze zich aan hun afspraken houden en heb de moed ze aan te spreken als ze dat niet doen. Zorg dat je die moed en discipline hebt. Als je mensen niet aanspreekt neem je ze ten diepste niet serieus. Aanspreken betekent dat je ze in hun waarde zet. Het is echter belangrijk om bij jezelf te beginnen. Geef het goede voorbeeld. Geef de mensen iets wat de moeite waard is om na te volgen.

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063