Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Leidinggeven en je best doen

01 oktober 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Je best doen is een goede eigenschap, het is alleen wel belangrijk dat je je best doet met de goede dingen. Waar richt een leidinggevende zich op als hij of zij zijn best doet. Een leidinggevende zorgt ervoor dat mensen in gesprek zijn over focus, dat ze zich bewustzijn zijn welke resultaten bereikt moeten worden en dat ze afstemmen met de andere activiteiten in de organisatie. Voor een leidinggevende betekent gewoon je best doen dat je je daar met al je aandacht op richt.

Koud kunstje?
“Gewoon je best doen” staat boven het artikel in Trouw over excellente school “De Straap” in Helmond. Directeur Marianne van Mierlo heeft het over een school zonder poespas. Als je dat leest denk je dat het heel makkelijk moet zijn om een excellente school te krijgen. Geen poespas en je best doen, dan kom je er wel. Een kind kan de was doen. Dat klinkt niet ingewikkeld. De vraag rijst echter ook onmiddellijk waarom dan niet iedere organisatie excellent is. Als het een kwestie is van je best doen zonder poespas, dan zou dat toch een koud kunstje moeten zijn.
En als je nu kijkt naar organisaties, die niet als excellent worden aangeduid, doen ze daar soms niet hun best? Ik ken heel wat leidinggevenden, die heel erg hun best doen. Die hebben nauwelijks tijd voor een fatsoenlijke boterham tussen de middag. Die komen vaak laat thuis en werken, na het avondeten uit de magnetron, nog even door. Zij doen heel erg hun best en toch worden ze niet als excellent aangemerkt. Voor poespas hebben ze trouwens al helemaal geen tijd en toch is er niemand, die zegt dat ze excellent zijn.

Focus
Als je excellent wilt zijn is er dus meer aan de hand. Je best doen is fantastisch, maar dan is het wel belangrijk om je best te doen met de goede dingen. Als je je best doet met dingen die niet bijdragen aan de afgesproken resultaten heb je er niet zoveel aan om je best te doen. Soms is je best doen zelfs gevaarlijk in zo’n situatie, want je denkt dat je goed bezig bent, hebt geen aandacht voor de dingen die echt belangrijk zijn, hebt daar ook geen tijd voor en voor je het weet ben je in een cirkel van drukte beland die niet leidt tot de resultaten die belangrijk waren. Zo ken ik een toegewijde manager die hard werkte. Hij deed z’n best en haalde bijna alle fouten uit de processchakels. Hij controleerde, hij wijzigde, hij herstelde en als hij tijd over had was hij boos op de mensen die zoveel rotzooi op z’n bureau deponeerden. Zoveel knoeiwerk, hij gruwde ervan. Ze moesten maar beter hun best doen. Die mensen mochten hem al lang niet meer. Ze vonden het een chagrijnige zeurpiet. Alleen de baas was wel blij met hem want hij haalde er toch elke keer veel fouten uit. Het is niet goed gegaan met het bedrijf waar hij werkte. Ondanks het feit dat hij zonder poespas zijn best deed rezen de kosten de pan uit en werden de cijfers tenslotte te rood. Als hij nou zijn best gedaan had om de mensen in de afdelingen waar de fouten werden gemaakt te helpen die fouten niet meer te maken, als hij ze gecoacht had in het verbeteren van hun werkprocessen, dan had het bedrijf misschien nog gewoon bestaan.

In gesprek
Wat betekent je best doen voor iemand die leiding geeft? Leiding geven betekent dat je met je mensen uitzoekt wat de goede dingen zijn, op welke zaken je je moet richten als je je best doet. Dat doe je door daarover met mensen in gesprek te zijn. Elke keer als je bij elkaar bent samen onderzoeken of de dingen die je doet nog bijdragen aan de te bereiken doelen. Regelmatig onderzoeken of de korte termijn doelen nog sporen met de lange termijn doelen en of de lange termijn doelen nog een antwoord zijn op vragen uit de markt. Ik zeg met nadruk in gesprek zijn, want in het gesprek worden mensen zich bewust. Als je als leidinggevende al deze dingen alleen vaststelt en controleert doe je wel je best maar niet met de goede dingen. Je best doen in een gesprek, de goede dingen vragen zodat bewustzijn ontstaat, je best doen om goede afspraken te maken en je best doen om aan te spreken als het niet goed gaat. Als je daar je best in doet ga je resultaten bereiken. Dan zorg je ervoor dat iedereen in de organisatie met de goede dingen bezig is en daar gewoon z’n best voor kan doen.

Vragen stellen
Het is de moeite waard om als leidinggevende te zorgen dat je de kunst van het vragenstellen goed onder de knie krijgt. Als je daar goed je best voor doet zul je een aantal opmerkelijke resultaten zien.

  • Je zult ontdekken dat vragen de aandacht richten en aan het denken zetten.
  • Je krijgt inzicht in de mate waarin de mensen om je heen de aspecten van hun taak, de doelen, de prioriteiten goed overzien
  • Je krijgt een beter inzicht in wat mensen doen en wat ze van plan zijn te gaan doen.

De directeur van “De Straap”, Marianne van Mierlo, heeft dat al lang ontdekt. “Gewoon je best doen”, is geweldig als je je best doet met de dingen die belangrijk zijn. Doe als leidinggevende je best om goede vragen te stellen en om goede gesprekken te voeren. Vragen en gesprekken in het licht van je visie, van wat je als organisatie wilt bereiken. Als je zo je best doet zullen de resultaten van je bedrijf of je afdeling zichtbaar verbeteren.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063