Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Kleine interventies

06 juli 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Recent deed werkgevers voorzitter Hans de Boer een grote uitspraak over mensen, die van een uitkering moeten leven. het was zijn bedoeling om zaken te veranderen zei hij. Maar Teresea Amabile. laat in haar onderzoek zien dat prestaties vooral het gevolg zijn van kleine gebeurtenissen en interventies, die voor een goed gevoel zorgen. Hoe zit dat precies?

Labbekak
Het is nog maar enkele dagen geleden dat werkgevers voorzitter Hans de Boer zich bediende van de uitdrukking “Labbekak”. Met die uitdrukking riep hij een storm van kritiek over zich. In zijn toelichting stelt De Boer stelt dat er een groot taboe heerst op “heldere taal over uitkeringen”. Mensen die goed van lijf en leden zijn, moeten van hem aan de slag. Volgens De Boer kan driekwart van de mensen in de bijstand aan het werk, ook hoogopgeleiden. En vervolgt hij:    “Die kunnen toch ook gewoon asperges steken, in het zonnetje, met de radio aan? Wat is daar fout aan?” Later zegt hij nog dat hij alleen maar wilde wijzen op de fouten, die er zitten in het stelsel van uitkeringen en toeslagen. Hij biedt zijn excuses aan voor zijn woordkeuze. Die woordkeuze was ook wel bijzonder onzorgvuldig. Als je kritiek hebt op een stelsel dan helpt het niet om een de mensen, die er gebruik van maken, neer te zetten als mensen, die niet deugen.
De Boer heeft het over heldere taal en over een taboe en het komt nogal eens voor dat we op zoek zijn naar mensen, die heldere taal spreken, die zeggen waar het op staat en politiek redacteur van NRC Tom-Jan Meeus zegt dan ook dat de uitspraken van de Boer puur als tactiek bedoeld zijn. Het is een manier om al die mensen die pleiten voor een hardere aanpak, weer achter zich te krijgen. Dat zijn de mensen, die denken dat een hardere aanpak effectief is als het gaat om resultaten bereiken.

Goed voelen
Dat is een gedachte die niet in lijn is met de ontdekkingen van Teresa Amabile, hoogleraar aan Harvard. Zij heeft jaren onderzoek gedaan naar wat mensen motiveert, wat mensen in beweging brengt en wat mensen in beweging houdt. Ze publiceerde er een boeiend artikel over in de Harvard Business Review van mei 2011. Het artikel heeft als titel meegekregen ”The power of small wins” . de kracht van kleine oevrwinningen of de kracht van veel kleine interventies. Amabile heeft het niet over een grote interventie. Niet over in één klap alles regelen, nee ze heeft het over het effect van er elke dag op een goede manier mee bezig zijn. Zo is ze ook in haar onderzoek te werk gegaan. Ze liet mensen uit 26 project teams uit zeven organistaties een dagboek bijhouden, waarin ze niet alleen beschreven wat ze deden en dachten maar ook wat ze voelden. Zo kreeg ze een unieke en enorme hoeveel heid informatie (12000 dagen) over wat zij noemt het “innerwork live”van mensen in relatie tot de door hen geleverde prestaties. Uit de analyse van al die dagboeken kwam een duidelijk beeld naar voren schrijft Amabile. Op dagen dat mensen zich goed voelen leveren ze aanzienlijk betere prestaties. En op dagen dat mensen zich slecht voelen stagneren ze in het leveren van prestaties. Ze ontdekte ook dat op dagen dat mensen zich goed voelen zich twee zaken vaker voordoen. Er gebeuren dingen, die een directe bijdrage leveren aan het werk, zoals hulp van anderen of vanuit een groep. Daarnaast ziet ze dat er op die goede dagen meer signalen van respect van anderen en bemoedigende woorden van anderen worden ontvangen. Daar tegenover kom je helaas ook het tegenovergestelde tegen zoals voor de voeten lopen, van het werk afgehaald worden of gestoord worden en de druk om te multitasken En acties zoals die van De Boer, ontmoedigende opmerkingen, oordelen en andere acties, die de voortgang van het werk ondergraven. Die dagen wanneer mensen in een slechte stemming zijn of komen hebben een bijzonder negatief effect op de prestaties.

Managers
En dit zegt veel over het werk van managers en over de invloed die zij hebben.Het is invloed, die zit in kleine interventies en niet in grote structurele veranderingen. Het gaat niet om grote programma’s of turn-around projecten. Het gaat om al die kleine interacties, die er elke dag weer plaats vinden. Wat neem je waar als manager? Kijk je alleen op je dashbord, naar de cijfers in de spreadsheet op je laptop, of kijk je ook naar de mensen waar je mee werkt. Zie je hoe ze erbij zitten en zie je wat ze nodig hebben. Welke vragen stel je ze? Hoe goed luister je naar ze? En, hoe sluiten je reacties aan? Hoe onthoud je je van oordelen?
Het zijn die kleine dingen waarmee je het verschil kunt maken als leidinggevende. Het zijn ook interventies, die je volgens Amabile niet leert in een MBA.
Het viel mij trouwens op hoe mooi de ontdekkingen van Amabile aansluiten bij wat Inge Nuyten vond in haar onderzoek naar de effecten van dienend leiderschap. Het is ook niet moeilijk om een relatie te leggen met het werk van Fred Kiel, Rijk Binnenkamp schrijft daarover in MT van deze maand.Ik hoop dat Hans de Boer, de moete neemt het boek van Fred Kiel te lezen. Aan alle andere lezers de vraag:
Wat ga jij doen om ervoor te zorgen dat je daar beter in wordt?

 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063