Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Kiek van der Wall: De bescheiden leider

28 oktober 2011, gepubliceerd door Dirk Boersma

Oog voor de details van de uitvoering maar bewust van het feit dat anderen die uitvoering tot een succes maken. Dat is de boodschap die we meekregen van Kiek van der Wall op 19 mei jl., bij ons Centrum in Aarle Rixtel.

Kiek liet zien hoe de veranderingen in de omgeving,bij klanten en in productaanbod het noodzakelijk maakten de organisatie steeds weer te veranderen. In de jaren 70 reden alleen artsen en architecten in een grote Volvo en onderwijzers in een kleine Volvo. Nu moderne jonge mensen, ondernemers managers. In de jaren 70 wist Volvo precies wie er in een Volvo reden en Volvo wist alles van die mensen, zelfs dat de eigenaar van de kleine Volvo bovengemiddeld vaak een witte onderbroek droeg. Er werd gewerkt vanuit die kennis. Nu gaat het erom dat de klant het goede gevoel heeft Volvo te rijden. Dat gevoel heeft de klant met de merkwaarden van Volvo: Veilig, kwaliteit, betrouwbaarheid, design, rijplezier, zorg voor het milieu en duurzaamheid.

Kiek zag het als zijn taak als algemeen directeur om er voor te zorgen dat die kernwaarden overal in de organisatie herkenbaar en voelbaar waren. Betrouwbaar betekent ook een betrouwbare receptionist en rijplezier betekent dat je niet noodgedwongen stilstaat ook al is het alleen maar door een kapotte brandstofpomp. In een Volvo sta je niet stil en als het dan toch een keer gebeurt ben je zo snel mogelijk weer onderweg. Kiek las alle brieven van klanten persoonlijk en soms belde hij 's avonds nog een klant, die een vervelende ervaring had gehad en terplekke regelde hij dan een prettige verassing voor die klant. Kiek maakte zichtbaar hoe dat goede gevoel bij de klant het resultaat is van het werk van veel mensen die of na elkaar of naast elkaar ervoor zorgen dat product en dienst volgens afspraak geleverd worden.

Doordat de klant verandert veranderen rollen en posities binnen de organisatie ook voortdurend. Je moet steeds en op tijd op die veranderingen inspelen en daar duidelijk in zijn. Zodra je weet dat je gaat stoppen met een dealer dan ga je dat zelf aan die dealer vertellen en je spreekt dan met elkaar af hoe je daar vorm aan gaat geven Leiderschap is volgens Kiek:

  • Goede communicatie over toekomstige ontwikkelingen
  • Passie voor het merk uitstralen (merkfilosofie)
  • Duidelijk visie tonen
  • Mee laten denken
  • Luisteren naar ideeën uit de organisatie
  • Ieder mens is anders
  • Training en opleiding aanbieden
  • En… eerlijk zeggen wat het voor hem of haar inhoud.
     

Kiek is de verpersoonlijking van zijn eigen verhaal. Aan het eind van de avond dacht ik: Ik wil een Volvo. Die verpersoonlijking is zo vreemd nog niet op de vraag 'wiens foto zou je boven je bureau hangen als je grote voorbeeld', verzonk Kiek even in een diep denkproces en toen antwoorde hij M'n moeder. Hij vertelde daar iets over, een vrouw met visie, een vrouw met moed, een vrouw die keuzes maakte en stappen zette en daarbij altijd integer en goudeerlijk bleef. Ik moet gelijk denken aan wat Willem zegt over zijn moeder bij de introductie van z'n laatste boek Dingen van mensen gedaan krijgen: Ik hoop dat meer moeders deze invloed op het leiderschap in onze organisaties hebben.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063