Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Karakters

05 juni 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Door medewerkers zelf verantwoordlijkheid te laten nemen blijven ze betrokken en vitaal

Het geduld is op
Je kent dat wel. Gesprekken in een management team of met een directeur. Onderwerp is een medewerker, met wie ze het niet meer zien zitten. Een medewerker, die het niet wil begrijpen. Het is al zoveel keer uitgelegd en deze medewerker weigert te begrijpen dat we nu toch echt moeten veranderen. Zo was er die verkoopmedewerker, die terwijl we naar omzet smachten, een klant de deur wijst omdat de showroom die middag gebruikt moet worden voor een afscheidsreceptie. Of die afdelingsmanager, die ondanks alle acties om klantgerichter te gaan werken, nog steeds een enorme stapel terugbelbriefjes op z’n bureau heeft liggen. Of die medewerker die, toch weer in de drukke periode, z’n stuwmeer vrije dagen op moet maken, zodat er een uitzendkracht moet worden ingehuurd, terwijl de kosten al de pan uitreizen.
Ze begrijpen het niet of ze willen het niet begrijpen. Ons geduld met deze medewerker is nu op. We gaan afscheid nemen, een dossier is er niet dus we gaan maar naar de kantonrechter. Het zal wel wat gaan kosten maar het is nu afgelopen.
Toch zijn al deze medewerkers ooit goede medewerkers geweest. Ze zijn geselecteerd en aangenomen, hebben goede beoordelingen gehad en hebben soms zelfs een behoorlijke carrière achter de rug.

Karakter
Waar is het dan toch fout gegaan. Tja, een karakter kun je niet veranderen, hoor ik dan. Maar hoe kan het nou, dat het karakter vroeger goed was en nu niet meer? Dan is het toch veranderd?
Eén ding is duidelijk, deze medewerkers hebben vaak hun werk gedaan op basis van instructies. Ze hebben uitgevoerd op basis van de opdrachten en richtlijnen die ze kregen. Ze deden na wat anderen deden en imiteerden, vaak onbewust het gedrag van hun baas. Ze voerden wel uit maar waren geen “eigenaar” van hun stuk werk en vooral van hun eigen werkresultaat. Ze waren “eigenaar” van een stukje territorium in de organisatie. Ze leerden hoe je efficiënt met de opdrachten en instructies om moest gaan. Soms heel efficiënt en intelligent, zo ken ik een organisatie waar de medewerkers structureel vrijnamen als ze op zaterdag waren ingeroosterd, hun collega’s deden dat werk dan, op de voor hun vrije dag, in overwerk. De week daarop deden ze het omgekeerd. Dat leverde flink extra salaris op, onregelmatigheidstoeslag en overwerkvergoeding. Pas toen het rendement in dat bedrijf onder druk kwam werd het aangepakt. En je raadt het al, het karakter van deze medewerkers deugde niet.

Remedie
Er is één heel goede remedie tegen deze verkeerde karakters en die heet leidinggeven. Leidinggeven op een manier, die medewerkers verantwoordelijkheid laat nemen. Vanaf het allereerste begin maak je medewerkers verantwoordelijk voor hun eigen resultaten. Je laat ze die resultaten met jou afspreken en je laat hen ook voor de rapportage zorg dragen. Dat mag op een vriendelijke maar wel besliste manier. Ik ken nog veel leidinggevenden, die zwoegen op werkinstructies, op Smart doelen en ga zo maar door. Het is echter doeltreffender dit door de medewerker te laten doen. Het werkt karaktervormend.
Het zal duidelijk zijn dat het zin heeft er zo snel mogelijk mee te beginnen. Als je het moeilijk vindt kan een training coachend leidinggeven je er goed bij helpen.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063