Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Je moet altijd trappen

01 juni 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma

Soms lijkt het of mensen het wondermiddel hebben uitgevonden om je organisatie tot topprestaties te brengen. Dat zijn misschien prachtige methoden en aanpakken. Maar als je geen aandacht hebt voor kleine dingen, als je niet goed waarneemt en geen gesprekken voert, kom je nergens.

Cracking
In een gesprek met de directeur van een mobiele telecomoperator werd mij heel duidelijk hoe gevoelig de wereld van organisaties en consultants op het gebied van management en organisatie voor trends is. Toen ik hem vertelde dat ik mij met leiderschap bezig hield, reageerde hij met de uitspraak ”Leiderschap is uit, cracking is in”. En hij drukte me een boek in handen van professor Rhenald Kasali met de titel “Cracking Zone”. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat in de inleiding mijn gesprekspartner als genoemd werd als het voorbeeld van iemand, die voor die “cracking” had gezorgd. Volgens de schrijver van het boek had mijn gesprekspartner de telecommunicatie-industrie in Indonesië opnieuw op de kaart gezet, een heel nieuw gezicht gegeven.

Disruptie
En hij maakt in zijn boek de vergelijking met Starbucks en Harley Davidson. Cracking is te vergelijken met een andere populaire trend in de wereld van de adviesbureaus, namelijk met disruptie. In de radioreclame hoor je tegenwoordig hoe een consultant jou met je organisatie kan helpen in een disruptieproces om daarmee de concurrentie het nakijken te geven. En ja, mijn gesprekspartner waar ik dit stukje mee begon had gelijk. Iets is “in” of iets is “uit”. En naast disruptie is op dit moment “The Golden Circle” van Simon Sinek heel erg in. Je hoort, leest en ziet de filmpjes van Sinek overal en het beeld ontstaat  gemakkelijk dat je er de sleutel tot succes mee in handen hebt.

Welke fiets?
Het doet mij nog het meest denken aan de tijd dat ik mijn eerste echte racefiets kocht, ergens rond 1978. Ik had er lang voor gespaard en toen was het zover. Ik las folders, ik keek in etalages, ik sprak er met vrienden en mijn vrouw over en tenslotte ging ik naar de lokale fietsenmaker. Inmiddels was ik behoorlijk op de hoogte. Ik wist over versnellingen, over gewicht, over materiaal waarvan de fiets gemaakt kon zijn. Ik begon er een gesprek over met de fietsenmaker. Honderd gram minder of toch die wat goedkopere, maar wel iets zwaardere fiets. De fietsenmaker adviseerde mij de goedkopere maar iets zwaardere fiets en hij had een bijzonder ontnuchterend argument.

Trappen
Op elke fiets moet je trappen, zei hij. En, voegde hij er aan toe, vaak laten mensen die zo’n extra lichte fiets kopen er een tweede bidonrekje op monteren, ze kunnen dan twee flesjes drinken meenemen en zijn dus weer 500 gram zwaarder. Het was echter vooral dat trapargument, wat mij deed besluiten om de iets goedkopere fiets te nemen. En ik heb er nooit spijt van gehad. Ik merkte nooit dat ik erdoor achterbleef. Iets wat ik soms wel zag bij andere fietsers, die een lichtere fiets en een mooiere uitrusting hadden. Daarmee zijn die lichte fietsen niet slechter, maar je ontkomt niet aan het trappen. En ik denk dat het met al die trends in de advieswereld hetzelfde is. Disruptie, de Golden Circle of NLP zijn niet slecht, je kunt er best wat mee. Maar uiteindelijk komt het er toch aan op hoe je samen met anderen iets aan de gang krijgt of aan de gang houdt. Wat mij betreft wordt dat nog het mooist geïllustreerd met het onderzoek van Egon Zehnder en McKinsey.

Drie zaken
Zij probeerden uit te vinden welke eigenschappen een leider succesvol maken. En globaal komen ze op drie zaken  uit.

  1. Je maakt onderscheid door leiders te hebben die ergens echt in uitblinken. Het maakt niet uit in wat, als er maar iets is. Gewoon goed is niet genoeg, ze moeten er echt in uitblinken. En dan zijn er nog twee zaken belangrijk.
  2. Ze moeten goed zijn in het georiënteerd zijn op de markt en de klanten.
  3. En ze moeten goed zijn in het betrekken van hun medewerkers.

Het zijn zaken die maar zelden in één persoon verenigd zijn. Uit het onderzoek van Zehnder en McKinsey blijkt ook dat mensen maar zelden overal goed in zijn. De consequentie is dat je leidinggeven samen moet doen. Daar wordt ook wel de term gedeeld leiderschap voor gebruikt. En uiteindelijk komt het er op neer dat je goed moet waarnemen en steeds weer in gesprek moet zijn.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063