Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Je kracht gebruiken

03 april 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

In veel organisaties wordt het talent van medewerkers verkeerd benut, door vragen te stellen gaat er een wereld open

Spectaculaire groei
In de zomer van 2011 bracht ik in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië een bezoek aan een oud collega, Hasnul Suhaimi. Dertien jaar geleden werkten we samen bij Telkomsel, de grootste mobiele telecom operator van Indonesië. Tegenwoordig heeft Telkomsel meer dan 100 miljoen klanten. Bij Telkomsel was Hasnul Suhaimi verantwoordelijk voor de Marketing en Sales en ik was verantwoordelijk voor Human Resources. Een jaar of zes geleden is Hasnul gehunt door XL, de op één na grootste mobiele operator in Indonesië. Zijn opdracht was het “schip weer vlot te trekken”. Het was leuk Hasnul weer te spreken en hij vertelde enthousiast over z’n bedrijf. Hij was ook trots want het ging weer uitstekend met XL. De winst was na een stagnatie van jaren spectaculair gegroeid.
Ik stelde hem al gauw de vraag hoe hij dit voor elkaar gekregen had.

De beste professionals
Uit mijn eigen betrokkenheid bij de telecom sector in Indonesië wist ik dat XL vanaf de start de beste jonge professionals had geworven. Ze waren ons (Telkomsel) vaak te snel af. Ze betaalden ook beter dan Telkomsel. We hielden wel eens ons hart vast als we ons realiseerden wat voor bollebozen er bij XL aan het werk waren. Toch bleef Telkomsel al die jaren XL voor in ontwikkeling. Maar nu Hasnul als CEO was aangesteld, was de groei bij XL spectaculair verbeterd.
Hasnul bevestigde de dat de mensen, bij XL inderdaad erg goed waren.  Ze waren echter vrijwel allemaal op eilandjes gaan werken. Suboptimalisatie was het gevolg geweest. Er was veel interne strijd tussen experts en afdelingen over wie het beter wist en waar de fouten gemaakt waren. Marketing campagnes waren prachtig, dat vond iedereen maar wat de klanten wilden wist niemand meer.

Eenvoud
Natuurlijk vroeg ik hem hoe hij dat veranderd had en het antwoord was van een verbluffende eenvoud. Hij was vragen gaan stellen en niet de vragen die leiden tot het vast stellen van wie er schuldig was maar de vragen die leiden tot het antwoord op de vraag hoe het beter kan. Toen Hasnul begon kwamen de managers hem vragen om instructies en aanwijzingen. Ze kwamen ook vertellen wie de fout gemaakt had. Hij reageerde anders dan ze gewend waren. Hij ging niet achter vermeende daders aan . Nee, zijn reactie was; “wat zou je zelf in deze situatie doen?”of ”wat vind je collega ervan?”of ”wie is hier nog meer bij betrokken?” Mensen ontdekten zo al gauw dat je beter eerst een kon gaan praten met die collega die je voorheen niet zag staan. Dat je alleen in gesprek kon raken met de CEO als je er zelf over nagedacht had en ook al overlegd had met anderen die er mee te maken hadden.  Op die manier ging Hasnul de kracht gebruiken, die al jaren onbenut  in XL opgeslagen lag. Hij stopte niet het beste van zichzelf in zijn medewerkers maar hij prikkelde ze om het beste uit zichzelf en hun collega’s te halen. En, ik ken hem goed, hij is daar uiterst consequent in.
Toen ik hem bij het afscheid een compliment maakt wees hij op de mensen, die in het bedrijfsrestaurant zaten. “Itu mereka” (It’s them) .

Gedrag van leidinggevenden
Helaas kom ik Nederland ook wel eens de situatie tegen, die Hasnul aantrof toen hij begon bij XL. Ook in Nederland zijn de ogen van medewerkers vaak vooral gericht op de baas, is men op zoek naar goedkeuring of bevestiging van de baas en is er op die manier geen aandacht voor wat collega’s denken en vinden. Laat staan voor wat de klant vindt. Een dag pottenbakken met elkaar brengt daar geen verandering in. Het gedrag van de leidinggevenden brengt daar verandering in. Coachend leiding geven betekent mensen prikkelen het beste uit zichzelf te halen en je prikkelt dat met vragen. Goede krachtige vragen over de dingen waar het echt om gaat. Dat is dus niet de vraag naar wie er schuldig is. Die vraag is de beste manier om destructieve processen in je organisatie op gang te krijgen.

Hoe is dat in jouw organisatie? Hoe zorg jij ervoor dat mensen het beste uit zichzelf halen? Welke vragen stel jij opdat mensen de dingen weer samen gaan doen?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063