Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Indruk maken

19 mei 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

In zijn boek “reizen zonder John”, de opkomst van het indruk maken in de Verenigde Staten.Ook in leiderschap is indruk maken steeds belangrijker geworden. Hoe zorg je ervoor dat je goed overkomt, dat je het juiste beeld neerzet, hoe zorg je ervoor dat mensen naar je luisteren.alle tijd die je aan die vraagstukken besteedt kun je beter besteden aan een verbinding aangaan met de mensen met wie je samenwerkt. dat doe je door in gesprek te gaan, door te luisteren, door te vragen en proberen te begrijpen.

Amerika
In zijn boek “Reizen zonder John” beschrijft Geert Mak zijn reis door de Verenigde Staten. Hij maakt die reis in de voetsporen van de beroemde schrijver John Steinbeck, die de reis in de herfst van 1960 maakte. Steinbeck maakte de reis, aan het einde van zijn schrijversloopbaan, om het echte Amerika terug te vinden. Het Amerika wat hij kende uit zijn jeugd en wat zo enorm veranderd was. Mak volgt in zijn reis de reis van Steinbeck met naast zich het boek “Reizen met Charley”, het boek dat John Steinbeck over zijn reis schreef.

Buitenkant
Mak vertelt in zijn boek over het belangrijk worden van de buitenkant. Over de indruk die je wilt maken op mensen. Dat komt naar voren in de verschillen, die hij beschrijft tussen de autofabrikanten Ford en General Motors. Ford die gedreven werd door het ideaal de mensheid machines te geven, die de mogelijkheden van die mens zouden vergroten(Wubbo Ockels schrijft over de gevolgen daarvan, die ook niet als onverdeeeld positief zijn te omschrijven, in zijn laatste brief, gepubliceerd in het AD van vandaag) en General Motors, die begon met steeds groter, steeds glimmender, steeds luxer, steeds extravaganter. Een auto waarmee je je kon onderscheiden van anderen. De machine van Ford was er om de wereld effectiever te gebruiken, de auto van General Motors was er om indruk te maken op anderen. Mak zegt dat het indruk maken ten koste ging van de inhoud. Door het indruk maken raakte General Motors in de problemen. Ralph Nader toonde aan dat de auto’s van General Motors niet deugden, zelfs gevaarlijk waren. De auto’s van General Motors werden verdrongen door Europese en Japanse auto’s en enkele jaren gelden was GM op sterven na dood. Dankzij een enorme reddingsoperatie van de Amerikaanse overheid werd het bedrijf gered. Mak vertelt ook het verhaal over de strijd tussen de presidentskandidaten Kennedy en Nixon in 1960. Hij verteld over het televisie debat tussen de beide kandidaten. Nixon zag er slecht uit. Hij was moe, Kennedy zag er goed uit. Op de TV zie je een vermoeide man met een doorschemerende zwarte baard, tegenover een frisse jongensachtige Kennedy. Dat TV debat bepaalde uiteindelijk de verkiezingsuitslag. Mak vertelt dat TV kijkers massaal de voorkeur gaven aan Kennedy maar dat radioluisteraars daarentegen de voorkeur gaven aan Nixon. Radioluisteraars waren verbaasd over de opmerkelijke overwinning van Kennedy. Steinbeck is in zijn boek over beide kandidaten niet zo enthousiast, volgens hem hadden ze geen van beiden een antwoord op de problemen en uitdagingen waar de VS 50 jaar geleden voor stonden. Ook de historicus Maarten van Rossum noemt de campagne van 1960 een misleidende campagne. Hij komt tot de conclusie dat “onze held” Kennedy er niet veel van terecht gebracht heeft.

Authenticiteit
Authenticiteit ontbrak volledig in de campagne van 1960. De authenticiteit, die we tegenwoordig zo belangrijk vinden. Een authentiek leider schept vertrouwen. Authentiek zijn is belangrijk in leiderschap. Wie ben je echt. Wat vind je echt belangrijk. Om authenticiteit te ontdekken moet je de lagen van de schijn eraf pellen. Je moet, zoals Ralph Nader bij General motors deed, onder de motorkap kijken. En, als je als leider authentiek wilt zijn moet je mensen onder de motorkap laten kijken. Authenticiteit kun je ontdekken in dialoog. Door echt met mensen in gesprek te gaan kun je ontdekken wie iemand is. Dat geld voor bazen, die met medewerkers in gesprek gaan maar ook voor medewerkers die met bazen in gesprek gaan. Wie zit er naast je of wie zit er tegenover je. Als je dat ontdekt kun je samen verder. Het helpt niet om je anders voor te doen dan je bent. Mensen kunnen iets voor je doen omdat ze ontzag voor je hebben. Mensen kunnen ook iets doen omdat ze inzien dat samen optrekken jou en hen ergens brengt. Toen mijn nieuwe baas met een Cadillac het parkeer terrein van het bedrijf op kwam rijden, maakten mijn collega’s en ook ik zelf een inschatting van onze kansen. Veel kozen ervoor om zich onmiddellijk dienend, afhankelijk en zelfs als slijmbal op te stellen. Het leidde niet tot een open dialoog. Wel tot een hoop geroddel.

Verbinding
Niet alleen in de Amerikaanse politiek ook in de Nederlandse wordt hard gewerkt aan de uitstraling van een leider. In het bedrijfsleven worden toespraken geoefend en deskundigen kijken of je jas en je das goed zitten. Bureaus bieden programma’s aan als “uitstraling in 30 dagen. Het is allemaal werken aan de buitenkant. Als je echter samen met anderen echt dingen tot stand wilt brengen dan is verbinding noodzakelijk. Dan moet er contact zijn tussen jou en de mensen met wie je werkt. Daarvoor moet je de mensen kennen en moeten mensen jou kennen. De tijd, die je besteedt aan werken aan de buitenkant kun je beter besteden aan het luisteren naar mensen met wie je werkt. Ontdek wie zij zijn en laat hen ontdekken wie jij bent. Ga in dialoog over visie en ontdek wat je samen wilt realiseren. De kracht van je leiderschap zit niet in een zorgvuldig onderhouden imago maar in de verbinding die je weet te maken met de mensen om je heen. Authenticiteit maakt verbinden gemakkelijk. Als de buitenkant en de binnenkant met elkaar overeenkomen wordt het gemakkelijker je te vertrouwen. Om van buiten te laten zien wie je van binnen bent heb je zelfvertrouwen nodig, geen spierballen. Hoe ga jij de verbinding aan?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063