Wij helpen je graag verder! +31 492386063

In welke wereld leeft de leider?

28 december 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Snel succes, de snelste groeier, de hoogste beurskoers, Het zijn verleidelijke zaken. Wat is de sleutel tot het bereiken ervan? Aandacht voor je omgeving en de mensen daarin, de bereidheid een helpende hand toe te steken, geduld en ijver brengen je sneller bij je doel.

Onze excuses
In de weblog op onze website met de titel “De donkere dagen rond kerstmis “, hebben wij verwezen naar het Chinese karakter voor crisis en vermeld dat het bewuste teken de betekenis “gevaar” maar ook de betekenis “kans” kan hebben. We wilden daarmee onderstrepen dat en crisis niet alleen maar negatieve gedachten hoeft op te roepen maar dat een periode van crisis ook mogelijkheden biedt. Met de verwijzing naar het Chinese karakter wordt de suggestie opgeroepen dat het hier gaat om een oude oosterse wijsheid. En in onze tijd zijn veel mensen in onze westerse wereld gevoelige voor wijsheden en wetenschappen die uit het Oosten komen. Een lezer maakte ons er echter op attent dat wij de zoveelste in een rij waren, die het bij het verkeerde eind hadden. Hij stuurde ons een artikel waarin dat omstandig wordt uitgelegd door professor Victor H.Mair van de University of Pennsylvania. In dat artikel neemt Mair stelling tegen het wijdverbreid gebruik van deze door hem genoemde pseudowijsheid. Mair heeft het over de wereld van “quick-buck business, pop psychology, and orientalist hocus-pocus”. Een wereld waarin deze uitleg van het karakter voor crisis gebruikt wordt om snel veel geld mee te verdienen. Wij bieden onze excuses aan voor het gebruik van dit Chinese karakter, zonder de uitleg eerst te controleren.

Kritiekloos volgen
We worden hiermee wel met de neus gedrukt op twee andere verschijnselen. Namelijk het verschijnsel van het kritiekloos volgen. En het verschijnsel dat veel concepten om tot beter organiseren en effectiever management te komen gelegitimeerd worden met dit soort verwijzingen naar vermeende oude wijsheden. De mensen, die de toegang suggereren te hebben tot deze wijsheden doen er goede zaken mee.
Het kritiekloos volgen is een gevaarlijk verschijnsel, zeker als het om leiderschap gaat. ook leiders hebben last van kritiekloos volgen en zijn gevoelig voor hypes.
Beinvloed worden
Cialdini laat in zijn theorie over beïnvloeden zien hoe beïnvloeden werkt en laat daarmee ook zien hoe beïnvloed worden werkt. Mensen nemen gemakkelijk iets over van andere mensen, doen gemakkelijk wat anderen doen en als iets veel volgers krijgt ontstaat er een idee dat het ook echt klopt. Zo volgen leiders ook de gedachte dat je als het moeilijk gaat moet stoppen met geld uitgeven. Je bezuinigt dan op je marketing of je opleidingsuitgaven om daarmee de situatie nog slechter te maken. Of als het om het bewuste Chinese karakter gaat. Dat brengt mensen ertoe om kritiekloos anticyclisch te gaan beleggen. Mair begint zijn artikel met een voorbeeld ervan. Hij vertelt over iemand die zijn beleggingsstrategie op een theorie gebouwd op de vermeende betekenis van dit karakter baseerde.

Vrouw Holle
Het doet me denken aan het sprookje van vrouw Holle. Het is het verhaal van een weduwe met twee dochters een lelijke luie een mooie ijverige dochter. De weduwe trekt de lelijke luie dochter voor en laat de ijverige mooie al het werk doen.
De ijverige steekt zich bij het spinnen in haar vinger en er komt bloed op de spoel. Omdat ze bang is gestraft te worden gaat ze de spoel afspoelen in een put. Ze valt in de put. onderin de put is een deur,daarachter ligt een tuin. Het meisje gaat de tuin in en plukt daar appels, die geplekt moten worden, haalt broden uit de over om te voorkomen dat ze verbranden en helpet een oud vrouwtje met heer huishouden. Als ze heimwee krijgt helpt het oude vrouwtje haar om weer teug te gaan. Bij het betreden van de gewone wereld valt er een regen van goudstukken op haar. Die neemt ze vervolgen mee neer huis. De lelijke luie zus is jaloers en wil weten hoe haar zus aan het goud komt. Als ze het verhaal gehoord heeft Prikt ze zichzelf in haar vinger en laat zich in de put vallen. Als ze door de deur gegaan is hoor ze de appels roepen meer ze heeft geen tijd om ze te plukken ook de broden laat ze verbranden en het oude vrouwtje helpen is teveel gevraagd. Het vrouwtje wil haar wel weer terughelpen naar  de gewone wereld, zodra ze die betreedt wordt ze met pek overgoten. De moraal

De moraal
De moraal van het verhaal is dat het niet gaat om de juiste formule of een rituele handeling maar dat het gaat om ijver, aandacht voor de omgeving en de bereidheid anderen te helpen. Als j denkt snel en handig veel resultaat te behalen kom je bedrogen uit.Eric Li, een Chinese venture kapitalist en politieke wetenschapper, schetst in zijn vergelijking van het Chinese systeem, de markteconomie en het communistische systeem hoe in het Chinese systeem ijver, toewijding en sociaal maatschappelijke prestaties centraal staan. De goede dingen zien en die met ijver aanpakken daar gaat het om. In tijden van crisis geld die regel ook. Niet wachten tot anderen je problemen oplossen. In de toelichting op de figuur van vrouw Holle bij Wikipedia, wordt geschreven dat ze in de oude Germaanse tradities gezien werd als een aanvoerster van de zogenaamde “Wilde jacht” een rondgang van de goden tussen 23 december en 5 januari om te kijken wie lui en wie ijverig was geweest. Dit verhaal wordt ook in verband gebracht met Sinterklaas; wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Hoewel het Chinese teken voor crisis dus niets zegt over de kansen in crisistijd, zijn er toch wel kansen in crisistijd. Het ijverige meisje uit het spookje van vrouw Holle laat zien waar die kansen te vinden zijn. Waar liggen ze voor jou?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063