Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Gezichtsverlies

13 januari 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma

Gezichtsverlies leidt gemakkelijk tot gedrag wat een negatieve impact heeft op de organisatie. Het is daarom belangrijk om effectief om te gaan met het “lijden”van gezichtsverlies, het toebrengen van gezichtsverlies en het leidinggeven in situaties waarin gezichtsverlies aan de orde kan zijn.

Niet serieus genomen
Het valt mij soms moeilijk te accepteren dat het idee van een ander wordt gevolgd. Daar heb ik het meeste last van als het gaat om iets wat ik zelf ook al bedacht had. Als ik al geprobeerd heb mijn idee aan de man te brengen en er niet naar geluisterd is. Als er dan een andere komt, aan wie meer autoriteit wordt toegekend en er wordt naar die ander wel geluisterd dan kost het mij moeite om nog positief en betrokken mee te doen. Dan ben ik te druk bezig met het feit dat er niet naar me geluisterd is, dan voel ik me niet serieus genomen, misschien wel een beetje vernederd. Dan heb ik het idee dat ik gezichtsverlies leidt. Zo had ik laatst een heel mooi trainingsprogramma ontworpen samen met een ervaren collega. De organisatie waarvoor we het programma hadden ontworpen legde de vraag tezelfdertijd ook neer bij een paar pas afgestudeerde Young professionals, die kwamen ook met een voorstel. Het voorstel wat zij gemaakt hadden bevatte voor een deel de elementen, die mijn collega en ik ook gebruikt hadden. Ze hadden weinig ervaring met de doelgroep en de organisatie voor wie het programma geschreven was en hadden waarschijnlijk om die reden enkele belangrijke aspecten in de aanpak over het hoofd gezien. Ze hadden wel nauwkeurige verwijzingen naar de theoretische concepten, die aan hun voorstel ten grondslag lagen en ze hadden de relaties met de wetenschappelijke wereld duidelijk gemaakt, welke hoogleraren ondersteuning zouden geven bij de uitvoering van het programma enz.

Verdwenen ideeën
U raadt het al, het programma wat ik en mijn collega schreven verdween zo maar. Niemand had het er meer over, het verdween geruisloos van tafel. Ik had er de pee in en mijn collega had er nog meer de pee in. Ik heb mezelf toegesproken dat ik niet kinderachtig moest zijn en heb het erbij gelaten en ook mijn collega had geen zin om de kat nog een keer de bel aan te binden. En nu als ik erop terugkijk vind ik het jammer, jammer dat er voor onze ideeën geen plekje kwam in het plan van de Young professionals.
IK vind dat moeilijke situaties, hoe houdt je de zaken die je belangrijk vindt, waarvan je denkt dat ze essentieel zijn boven water, zonder in de positie van drammer terecht te komen. Zonder het etiket te krijgen van iemand die niet tegen z’n verlies kan. Zonder verongelijkt in een hoekje te gaan zitten. OM daarmee ook te voorkomen dat je in een later stadium als er problemen zijn ontstaan komt met: “Had ik het niet gezegd”? De eerlijkheid gebied mij te bekennen dat die woorden wel eens uit mijn mond gekomen zijn.

Voorkomen
Het is van twee kanten belangrijk om dit soort situaties te voorkomen. Als je in de zojuist door mij beschreven positie zit is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iets waarvan je denkt dat het belangrijk is wel serieus aan de orde komt. Zorg er dus voor dat daar ruimte voor komt. Niet om anderen te dwingen het mee te nemen in hun plan maar wel om te zorgen dat er een bewuste afweging ten aan zien van dat punt gemaakt wordt.
Als je in de situatie zit waarbij je punten van anderen wilt laten liggen, niet mee wilt nemen in je plan of je programma, besteedt daar dan bewust aandacht aan, dan weet je zeker dat het geen kwaad kan dat je r niets mee doet en degene wiens ideeën je naast je neer legt voelt zich serieus genomen en gaat niet in de volgende fase van het project, stiekem saboteren.
Als je leiding geeft is het van groot belang aandacht te hebben voor deze processen. Zorg dat je de signalen oppikt van de partij, die zich niet serieus genomen voelt, besteedt er aandacht aan. Neem ook de momenten waar waarop het idee van iemand geruisloos verdwijnt en check even of men zich daarvan bewust is en wat er met dat idee gebeuren gaat. Als je op die manier werkt zorg je ervoor dat iedereen betrokken blijft en dat iedereen zich verbindt aan het realiseren van de afgesproken resultaten.

Inhoud en relatie
Het komt nog veel te veel voor dat zaken die niet met de inhoud maar alles met de relatie tussen mensen te maken hebben, grote invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Als mensen zich serieus genomen voelen zetten ze zich veel makkelijker in voor een goed bedrijfsresultaat dan wanneer mensen, zich gepasseerd voelen.
Lucy Kelleway schrijft in de Financial Times van 12 januari dat: “Men should stop losing sleep over their loss of face”. Zij beschrijft in haar artikel dat mannen zich in hun gedrag vaak laten leiden door de angst voor gezichtsverlies of dat ze gedrag vertonen in een reactie op vermeend gezichtsverlies.
Gezichtsverlies is inderdaad geen goed drijfveer voor gedrag.
Als leider kun je veel doen aan het voorkomen of hanteerbaar maken ervan.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063