Wij helpen je graag verder! +31 492386063

De zin van ieder schakeltje

10 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Een aantal jaren fietste ik dagelijks heen en weer tussen Geldermalsen en Zaltbommel. ƒ??s Morgens heen en ƒ??s avonds terug, naar Geldermalsen. Die weg naar huis zorgde altijd voor een stroom gedachten door mijn hoofd. EǸn beeld staat me nog duidelijk voor ogen.

Dat waren de vrachtauto’s, die over de oude brug kwamen en in de richting van ons overslagcentrum reden. Ze waren gevuld met pakjes, die de volgende dag ergens in een distributie route moesten zitten. Vandaag besteld, morgen voor de avond bezorgd, overal in Nederland, België en Luxemburg, een operatie om trots op te zijn. Toch dacht ik ook vaak aan wat er zou gebeuren als zo’n vrachtauto van de brug in de rivier de Waal zou rijden. Wat zou er dan verkeerd gaan de volgende dag. Ja, de chauffeur natuurlijk, die moest wel gered worden maar de pakjes. Daar zaten lycra truitjes, herensokken, plastic halssnoeren of een handig apparaat om je buikspieren te trainen in. Wie zou daar nu wat aan missen en waarom maakten we ons daar in vredesnaam zo druk over. Waarom elke keer die haast. Wat maakte het nou uit als we daar een paar dagen langer over zouden doen. Een gevoel van zinloosheid bekroop me op zulke momenten.

Zinvol
Gelukkig heb ik inmiddels wel bedacht wat er de zin van was. De zin was dat we mensen blij maakten. Dat we de leverancier hielpen om zich aan zijn afspraken te houden. Het was belangrijk voor mij om die link te leggen, de link naar het uiteindelijke doel van het totale proces waarvan wij maar een schakeltje waren. Als ik mij daar bewust van kan zijn en als ik mij een voorstelling maak van mensen, die echt blij zijn als er een pakje wordt bezorgd, dan doe ik met plezier en enthousiasme mijn werk.

Stom
Het is hartstikke stom dat ik er zo lang over deed, die zin te ontdekken maar het is nog veel stommer dat er in de meeste bedrijven niet eens over gepraat wordt. Er wordt gepraat over sneller, beter en goedkoper en dus besluiten we bejaarden van een doe het zelf installatiepakket voor de telefoon te voorzien. Ze willen namelijk niet betalen voor een monteur. Dat denken we en dat zeggen we maar we praten niet met de bejaarde en met de monteur over hoe we het ze beter naar de zin kunnen maken en we brengen ze zeker niet met elkaar in gesprek. Of we laten de bus wegrijden als er nog een passagier aan komt rennen of we vergeten reizigers te informeren als de trein vertraging heeft en in het gemeentehuis beperken we de openstelling zodat de burgers ons niet van het werk houden. Als je niet weet waarvoor je het doet als je niet beseft waar het echt om gaat in je organisatie en met welk product of met welke dienst de samenleving wordt gediend dan ga je vanzelf de verkeerde dingen doen. Het is dus van het allergrootste belang het daar met medewerkers over te hebben.

TROA
Simon Sinek* schreef in 2009, “Start with Why”. Begin met je af te vragen waarom je het doet, waarom je organisatie het doet en als je dat weet kun je zin geven aan je handelen. In kleine organisaties is dat soms al lastig maar in grote organisaties is het zeker belangrijk er voortdurend aandacht aan te besteden. Ooit vroeg ik aan een deelnemer van een leiderschapstraining wat hij in de training wilde leren. Hij verwees naar zijn baas. Ik heb hem daar vervolgens ook heen gestuurd en gezegd dat hij terug mocht komen als hij het antwoord wist. Het was een spannende actie voor mij als beginnend trainer. Gelukkig kwam de manager in spé terug en het is goed gekomen. Ik heb nog jaren contact met hem gehad.
In onze trainingen coachend leiderschap werken wij met het TROA model. T staat voor toekomstbeeld. Waar wil je naar toe, waar doe je het voor. Daarna komen de R, de toetsing aan je realiteit, de O de opties die je hebt en A de Acties, die dan mogelijk zijn. Als je die T goed geformuleerd hebt zijn de volgende stappen een stuk makkelijker en effectiever te zetten.
Het vinden van een antwoord op die T blijkt vaak moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het is hard werken soms om dat helder te krijgen. Het beeld helder hebben betekent bijna altijd een vesnelling, een in de flow komen en daarmee is het zeer de moeite waard.

Coachend leidinggeven voor iedereen
Mijn toekomstbeeld is dat alle leidinggevenden in Nederland en nog een paar daarbuiten op een coachende manier gaan leiding geven (dienend, authentiek, transitioneel mag ook) omdat op die manier het werken in organisaties zoveel prettiger wordt, we er de goede dingen doen en van Nederland ondanks een crisis weer een succes maken

* Er staan ook leuke filmpjes van Simon Sinek op YouTube.
 

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063