Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Complimenten.

27 februari 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Complimenten zijn belangrijk en met gerichte complimenten krijg je mensen in beweging en ontwikkel je zelfsturing en verbinding.

Waardering

“Pap, ik vind het fijn als de juf trots op mij is” vertrouwde mijn dochter van 9 mij in de auto op weg naar school toe. Ik merkte hoe belangrijk dat voor haar is en vroeg mij vervolgens af hoe dat nu eigenlijk bij mij zit. Ben ik ook blij als er iemand trots op mij is?
Ik ben trots als uit een talententest of een psychologisch onderzoek naar voren komt dat ik niet zo afhankelijk ben van de waardering van anderen, ik kan het wel zelf.
Maar diep in mij hart, als ik eerlijk ben, ben ik toch eigenlijk wel heel gelukkig als anderen vinden dat ik iets goed doe. Het komt zeker voor dat ik dan met verdubbelde energie aan de slag ga. Ik krijg er wel eens vleugels van.

 Let op wat goed gaat

Mijn vermoeden is dat het bij veel mensen zo is. Die zijn ook blij te horen dat er iets goed gaat, dat hun collega’s en leidinggevende blij zijn met de bijdrage die zij hebben in de organisatie. Daarom probeer ik er in mijn werk ook alert op te zijn om te zien wat er goed gaat en daar ook iets van of over te zeggen. Hoewel ik er geen wetenschappelijk onderzoek naar heb gedaan durf ik wel te zeggen dat die manier van werken mij tot nu toe altijd veel heeft opgeleverd.

Ontwikkeling

Wat dit heeft opgeleverd?
Mensen die geen zelfvertrouwen meer hebben omdat er dingen fout gegaan zijn op die manier weer zelfvertrouwen laten ontwikkelen.
Ontdekken dat mensen dingen gaan doen waarvan ze ooit zeiden dat absoluut niet te kunnen of te durven.
Een afdeling veranderen van mensen die structureel te laat komen en te vroeg weg gaan in een afdeling waar mensen overwerken zonder daar een vergoeding voor te willen ontvangen.

 Meer dan plannen

Om dat te kunnen doen is het belangrijk dat je als leidinggevende niet alleen gericht bent op de richtlijnen van boven, de ambitieuze jaarplannen en de te realiseren budgetten. Richt je niet alleen op wat je medewerkers en collega’s fout doen. Laat je niet leiden door je ergernissen en je irritaties maar let vooral ook op de dingen die goed gaan en waar je tevreden over bent.

 Schouderklopjes

We lezen en horen vaak dat schouderklopjes belangrijk zijn. Wees er echter alert op dat je die schouderklopjes gericht geeft. Niet in algemene zin en in algemene bewoordingen. “Dat hebben jullie goed gedaan mensen” kan geen kwaad maar het kan veel krachtiger door specifiek te benoemen wat er dan goed gedaan is. Hoe specifieker hoe krachtiger. Als je weet te benoemen om welk gedrag het gaat of welke resultaten nu precies zo op prijs gesteld worden geef je mensen de kans daar zelfstandig sterker op te sturen.

 Verbinding

Een algemeen compliment geeft wel een prettig gevoel maar leidt niet tot het versterken van gewenst gedrag. Een algemeen compliment maakt de ontvanger emotioneel afhankelijk van de gever. Een specifiek gemaakt compliment, positieve feed-back, geeft mensen zelf meer grip op dat gedrag en daarmee bevordert het de zelfsturing. Maar aan de andere kant bevordert het ook de verbinding tussen mensen. In een omgeving waar positieve feed-back gegeven wordt doen mensen graag iets voor elkaar. Je komt dan ook collectief tot hogere prestaties.

Ja en dan de onvermijdelijke vraag. Hoe doe jij dat? Wanneer heb jij je laatste compliment gegeven. Wat heb jij nog nodig om complimenten te gaan geven?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063