Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Betrokkenheid het resultaat van leiderschap

05 april 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Als je intenties over dehoofden van je medewerkers heen communiceert hoef je geen betrokkenheid te verwachten.

Lijstjes
Kent u ze, die roosters aan de muur in openbare gebouwen die de schoonmaker moet invullen?
Ik kwam ze onlangs weer eens tegen. Erboven stond dat de organisatie, waaraan dit was uitbesteed, hygiëne heel belangrijk vindt en daarom iedere dag controleert. Er waren twee kolommen, en er werd er dagelijks maar een ingevuld. Een blik richting de vloer leverde mij de constatering op dat de voegen zwart zagen van de schimmel. Dat riep toch even een flink vraagteken bij mij op. Of het zo moest zijn weet ik niet, maar de medewerker van het facilitair bedrijf kwam net langs. En ik kon het natuurlijk niet laten om een praatje te maken nadat ik de persoon in kwestie even aan het werk had gezien.

Afweer
De eerste reactie was er een van schrik en defensie. Pas toen ik duidelijk maakte dat ik echt alleen maar nieuwsgierig was en niet van plan was kritiek te leveren kwam er ontspanning. Die reactie was tekenend, deze man was er aan gewend om kritiek te krijgen en dan vooral flink negatief. Op mijn vraag hoe hij dat nou zag, die tekst in combinatie met de vieze voegen bleek dat beiden hem eigenlijk nooit waren opgevallen.
De man deed gewoon wat hij moest doen: volgens voorschrift van zijn takenlijstje op vastgestelde plaatsen iets sproeien en vervolgens droogwrijven. Klaar. Volgende hok. De voegen stonden niet op zijn lijstje. Het werktempo was verbijsterend laag, het plezier in het werk zat op een schaal van 1 tot 10 ver in de min.

Wie is schuldig?
Ik kan me daar kwaad over maken. Niet op die medewerker, dat is wel de laatste die schuldig is. Maar die organisatie! Die slogans opschrijft die in tegenspraak zijn met wat in de praktijk zichtbaar wordt! Die dat niet hebben vertaald naar gedrag van medewerkers en tot overmaat van ramp de medewerkers niet betrekken. Op mijn vraag of er in zoiets als werkoverleg wel eens gepraat was over die uitspraak over het belang van hygiëne, was er tweeërlei verbazing. Nee, nooit over gesproken en nee, hoezo werkoverleg?

Kansen laten liggen
Hoeveel kansen kun je als organisatie laten liggen? Hier zo'n beetje alle die ik in twee seconden kan bedenken. Hoe geloofwaardig ben je als organisatie als uit slogans en gedrag van medewerkers niet blijkt dat je waarmaakt wat je zegt belangrijk te vinden? Wat mij betreft op die schaal van 1 tot 10 ook in de min.
De leidinggevenden in deze organisatie hebben wat mij betreft nog heel wat te leren.
 
Maar ook de leidinggevenden van de organisatie die het facilitair bedrijf hebben ingehuurd. Op mijn vraag aan de leidinggevende van de betreffende afdeling of hij dit zelf wel eens had gezien en wat hij daarmee had gedaan was het antwoord: Ja, was mij ook al vaak opgevallen, maar daarvoor moet je niet bij mij zijn. En zo blijft dus alles bij het oude.
En jij, hoe zit het met de betrokkenheid van jezelf en jouw medewerkers? Maak jij waar wat je zegt? Wat valt daar wellicht te verbeteren in het voordeel van de klant en van de medewerkers?

Wij willen daar wel een handje bij helpen, zonder een tevoren door ons bedacht takenlijstje.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063