31 oktober 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma
Cultuurverandering wordt in veel sectoren en organisaties noodzakelijk geacht. We horen ook steeds hoe moeilijk het is. Het is vooral moeilijk omdat e anderen vragen het voor ons te doen. Als je wilt dat er iets veranderd moet je zelf aan de slag. Aan de slag met je jezelf, je team en je hele organisatie
Cultuur veranderen
Hoe vaak hebben we het al niet gehoord en gelezen. “De cultuur moet veranderen”. Dat is aan de orde als het om de banken gaat, die hebben een cultuur nodig waarin zelfverrijking en zelf in het middelpunt staan niet langer dominant zijn. Het geldt voor het onderwijs waar we passend onderwijs noodzakelijk vinden en dat is onderwijs afgestemd op het kind en niet het kind afgestemd op het onderwijs. Het geldt voor de zorg waar we willen dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid. Het geldt voor de belastingdienst, voor de regering en ga zo maar door. Gedrag verbeteren is van groot belang schreef de commissie om de corporatiesector in de toekomst te vrijwaren van nog meer incidenten. Bij zijn afscheidscollege als lector management van cultuurverandering aan de HvA 4 juli 2023 zegt Alex Straathof dat mensen onderschatten hoe cultuur doorwerkt in hun organisatie.
Makkelijk gezegd
Nu is het veranderen van gedrag en cultuur makkelijker gezegd dan gedaan. Dat blijkt onder andere uit het feit dat het zo moeilijk is om pestgedrag op scholen en in bedrijven aan te pakken. Er zijn wel pestprotocollen, er is een klokkenluiders regeling maar het pesten blijft. Dat zit dus steviger verankerd in de organisatie. Je ziet het ook bij fusies, waar bloedgroepen tot in lengte van dagen van elkaar te onderscheiden zijn. Zelf maakte ik het mee bij de privatisering van de PTT. De eigendomsverhoudingen veranderden wel. Maar het gedrag bleef hetzelfde. En, bureaucratie aangestuurd door mensen die denken dat marktconform hetzelfde is als met de vuist op rafel slaan, is nog erger dan bureaucratie aangestuurd door ambtenaren.
Hard werken
Als je wilt dat de cultuur verandert ben je er niet met posters aan de muur, mensen in een stadion toespreken of, protocollen. Nee je moet hard aan het werk en je moet zelf de handen uit de mouwen steken. Het is niet iets wat je aan een consultant kan overlaten. Je kunt wel hulp vragen van een consultant, maar je moet zelf aan de slag. Een mooi voorbeeld daarvan kwam ik tegen binnen de afdeling management development van KPN( toen nog post en telecom). Talent werd belangrijk gevonden voor de toekomst van KPN, managers zeiden dat ze het belangrijk vonden en er kwam een regel dat bij het assessment van jong talent altijd iemand uit de top van KPN als assessor optrad. Ook in de introductiecursus waren het de topmanagers die als trainer en docent optraden. Dat was een mooie afspraak maar de uitvoering ervan was vaak een hele strijd. Het was vaak een knokpartij om in de agenda van de top tijd te vinden om actief bij deze activiteiten betrokken te zijn. Het was aan het doorzettingsvermogen en de vasthoudendheid van het afdelingshoofd te danken dat het langere tijd werd volgehouden. Ja dat is cultuur. Als je iets belangrijk vind niet alleen zeggen dat je het belangrijk vind maar het ook laten zien in je gedrag. Pas dan krijgt het betekenis.
Begint eer ge bezint
Cultuur verandering is iets merkwaardigs. Aan de ene kant veranderd de cultuur voortdurend ( vroeger haalde je het niet in je hoofd geen bel op je fiets te hebben) maar als je de cultuur veranderd wil hebben krijg je het niet voor elkaar (fietsverlichting blijft een probleem). In zijn boek Managen zonder hiërarchie, schreef mijn vriend en collega Willem Verhoeven in 1991 uitgebreid over het veranderen van cultuur en hij geeft een aantal tips. Hij begint zijn hoofdstuk over dat onderwerp met een omschrijving van managen. Hij ziet het als bevorderen en faciliteren van op zich autonoom verlopende processen
Van recenter datum zijn de tips van Steve Denning, auteur van het boek, “The leadersguide to radical management”
En, zegt Denning wat je beslist niet moet doen is:
Het veranderen van de organisatiecultuur is een hele klus. Maar het is ook een klus die de moeite waard is. Als je het goed aanpakt, zal je hele mooie resultaten zien. Dat gebeurt niet als je de zaak maar op één aspect aanpakt en jezelf op afstand houdt.
Hoe betrek jij jezelf bij cultuurverandering in je organisatie?
Dit onderwerp komt ook aan de orde in onze trainingen Coachend Leiderschap en Excellent Leiderschap. Van beide trainingen begint binnenkort weer een nieuwe editie. Misschien ken je iemand voor wie deze trainingen interessant kunnen zijn. Voor meer informatie en aanvangsdata kun je terecht op onze website https://www.excellentleiderschap.nl/opleiding-en-training/
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063