Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Disfunctioneren

08 februari 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Deze week was het weer zover. In de directievergadering, die ik als adviseur bijwoonde kwam het gesprek op dat vervelende CWI.

CWI als dwarsligger
De crisis dwingt tot personeelreductie. De managers  willen graag de slechte mensen kwijt en nu gaat het CWI dwarsliggen, die willen last in first out en het afspiegelingscriterium moet worden toegepast. De aanwezigen in de directievergadering  vonden de houding van het CWI natuurlijk onbegrijpelijk.

Geen sturing op gedrag
Zelf vind ik die houding van het CWI helemaal niet zo onbegrijpelijk. Ik schrik als ik managers zo hoor praten. Niet omdat ik zo sociaal ben maar omdat het zo akelig zichtbaar maakt dat die managers niet gemanaged hebben. Ze hebben geen dossier, alleen beoordelingen goed en een functioneringsgesprek heeft nooit plaatsgevonden. Op het gedrag van mensen, op hun competenties en de ontwikkeling daarvan is nog nooit gestuurd. Geen wonder dat je als bedrijf in de problemen komt.

Mensen maken het verschil
Als je van mening bent dat je met mensen het verschil maakt moet je sturen op de ontwikkeling van het gedrag van je mensen. Dat betekent gesprekken voeren met mensen over hoe ze functioneren, hoe dat beter kan en hoe ontwikkeling vorm krijgt. Mensen hebben ontwikkelplannen, praten met jou over hun bijdrage aan het werk en ze weten hoe jij tegen hen aankijkt. Disfunctioneren ontstaat niet zomaar. Dat kun je zien aankomen. Er is iets in de privésfeer of in de omgang met collega’s. Een competentie wordt niet ontwikkeld of jij doet als manager het verkeerde appèl.
Stel je zelf dan ook de op tijd vraag: “Heb ik als manager alles gedaan om te voorkomen dat we deze stap moeten gaan nemen?”

Goed draaien
Dat betekent ook; op tijd tot de conclusie komen dat het niet meer goed gaat, dat andere wegen moeten worden ingeslagen. Iemand krijgt dan op tijd de kans andere wegen in te slaan in plaats  van jarenlang disfunctioneren zonder er erg in te hebben.  Op die manier worden situaties van lang disfunctioneren voorkomen. Je afdeling draait dan goed en je zit in dat ene noodgeval niet meer met  een leeg dossier. En je kunt het in de directievergadering hebben over zaken die er echt toe doen, zoals de ontwikkeling van je medewerkers.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063