Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Zo kan het ook

31 december 2018, gepubliceerd door Dirk Boersma

Treinreizen
Mijn treinreizen beginnen vaak met een overstap in Geldermalsen. Ik stap daar dan over van de sprinter in de richting Utrecht op een trein, die in de richting van Den Bosch of in de richting van Dordrecht gaat. De overstap op de trein in de richting Den Bosch is altijd spannend. Veel reizigers uit Tiel gaan al helemaal achterin de trein naar Utrecht zitten. Je hebt dan meer kans om de aansluitende trein naar Den Bosch te halen. Als het meezit hoef je dan alleen het perron maar over te steken om in de trein naar Den Bosch te stappen. Als je voorin de trein bent gaan zitten en als de trein dan ook nog eens ver doorrijdt op het station van Geldermalsen en helemaal aan de Noordzijde van het perron stil staat, moet je een stuk verder lopen om bij de trein naar Den Bosch te komen.

Spannend
Nou is de afstand normaal niet zo’n probleem. Het probleem is dat de overstaptijd erg beperkt is. Als de trein naar Den Bosch te laat is lukt het wel maar als de trein uit Tiel aan de late kant is gaat het vaak fout, zeker als je dan ook nog eens een eind moet lopen. Regelmatig zie je dan net de trein die je had moeten hebben, echt voor je neus wegrijden. Ik kan daar heel boos van worden. Boos op de NS die haar planning zo gemaakt heeft dat het erg moeilijk is om de aansluiting te halen en soms ook boos op het NS personeel, die soms een trein heel langzaam naar het perron rijden wat het verst van de aansluitende trein verwijderd is. Zo zat ik enkele dagen geleden ’s morgens in de trein, altijd wat gespannen als ik naar het zuiden moet, zou het lukken? Zou ik de aansluitende trein halen? Als er maar niets fout gaat op dit korte stukje (10 minuten).

Helaas
Maar helaas er ging wel iets fout vlak voor het station van Geldermalsen, kwam de trein tot stilstand. Er ontstond zoals gebruikelijk enige onrust om mij heen. Er waren kennelijk meer mensen, die de trein naar Den Bosch moesten hebben. Er werd iets omgeroepen wat ik niet kon verstaan en ik hoorde ook:  ‘uw vervoersbewijs alstublieft’. Er kwam een conducteur aan en ik voelde een gelegenheid om mijn boosheid kenbaar te maken bij een vertegenwoordiger van de NS. Ja , ik weet wel dat een conducteur er niets aan doen kan. Maar tot wie moet ik mij in mijn boosheid dan richten? IK dacht na over wat ik zou zeggen terwijl de conducteur dichter bij kwam. Niet de man maar wel de bal dat was belangrijk.

De conducteur
Daar stond de conducteur voor mij neus. Ik had mijn vervoersbewijs al opgezocht en wilde haar dat overhandigen. ‘Goedemorgen’zei ze. Nou ik vind het niet zo’n goede morgen was mij antwoord. Ze keek me vragend aan. Ik legde haar uit dat ik mijn aansluitende trein weer zou gaan missen omdat de trein waarin wij zaten nu te laat in Geldermalsen zou zijn. Dit overkwam mij veel te vaak zei ik. Ze zei dat ze dat goe begreep en suggereerde me om mee te rijd naar Utrecht zodat ik van Utrecht dan de intercity naar Den Bosch zou kunnen nemen. Dat zou me echter nog meer tijd kosten zei ik. Intussen reed onze trein weer en ze had een boekje tevoorschijn getoverd waarin kennelijk dienstregelingen te vinden waren.

Leiderschap
Ineens zei ze: ‘ik zal de conducteur van die andere trein een even bellen om te vragen of die trein nog even op onze trein kan wachten’. Ze pakte haar communicatie apparaat en riep de conducteur van de trein naar den Bosch op. Die kon onze trein al zien binnen rijden en antwoorde dat hij nog even zou wachten. Vervolgens vroeg ze of de machinist van onze trein had meegeluisterd. Dat bleek het geval te zijn. Ze vroeg hem of hij zo dicht mogelijk bij de trein naar den Bosch zou willen stoppen. Ook hij wilde meewerken. En zo stopten wij precies tegenover de trein naar Den Bosch, die nog stond te wachten. Een groot aantal passagiers stak snel het perron over .

Zo kan het ook
Dat deed ik ook maar niet na de conducteur van onze trein uitgebreid te bedanken voor de wijze waarop ze dit had opgelost. Zo kan het dus ook. Dit noem ik leiderschap. Mensen maken het verschil. Ik neem mij voor om in 2019 deze mevrouw als voorbeeld te nemen bij de dingen die ik ga doen.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063