Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Bob Sadino

20 januari 2015, gepubliceerd door Dirk Boersma

Gisteren overleed oom Bob op 75 jarige leeftijd in Jakarta, waar hij het grootse deel van zijn leven doorbracht. Oom Bob, Bob Sadino was een zeer succesvol zakenman. Hij was eigenaar van de mooiste supermarkt van Jakarta (Kemchicks). Bijna alle expatriates doen boodschappen in de supermarkt van oom Bob en dat is al jaren zo.

Ik leerde hem kennen toen in ik rond 1995 verantwoordelijk was voor Human Resources bij Telkomsel. Een Indonesische mobile Telecom Operator, toen net gestart en nu de op drie na grootste operator ter wereld. Vanaf de start was ik bij de opbouw betrokken omdat KPN één van de aandeelhouders was. Eén van mijn verantwoordelijkheden was het opleiden van de medewerkers. Met de ontwikkeling van het management bemoeide ik mijzelf. Er waren veel hoogopgeleide mensen, veelal opgeleid in de VS of in Europa, veel hadden een MBA op zak. Ze waren zorgvuldig geselecteerd door de andere aandeelhouders van Telkomsel, Indonesische staatsbedrijven. Ze stonden zich graag voor op hun status. En, dat maakte het lastig ze te ontwikkelen tot leidinggevenden, die in staat waren mensen te inspireren, te motiveren en aan het ondernemen te krijgen. Voor Telkomsel was dat echter erg belangrijk omdat Telkomsel geen staatsbedrijf was maar zich in concurrentie met andere mobiele operators moest ontwikkelen. Een hele uitdaging voor de leiding. Tijdens één van de gesprekken, die ik daar met mijn collega’s over had, stelde iemand voor om dan maar eens oom Bob uit te nodigen. En zo ontmoette ik op een avond oom Bob. Een klein mannetje, met een cowboyhoed op, een korte broek aan en een paar olijk en uitdagend twinkelende ogen. Hij viel inderdaad volledig uit de toon, want de managers, die die avond zijn gehoor zouden zijn zaten allemaal strak in het pak. Dat was de norm bij Telkomsel.  Na die eerste ontmoeting met oom Bob, zijn er nog vele gevolgd. En voordat ik in 2001 voor mijzelf begon heb ik eerste een bezoek aan oom Bob gebracht. Hij heeft me over de streep geholpen en dat is niet het enige wat ik van hem geleerd heb, in de jaren dat ik hem kende.

Oom Bob leerde mij en de managers van Telkomsel, dat je aan een MBA niet zoveel had, nee, zei oom Bob een MBA staat je zelfs in de weg als je resultaten wilt bereiken en succesvol wilt zijn. Hij hield zijn gehoor voor dat je op een MBA leert wat de duizend stappen naar succes zijn en dat je als je het diploma op zak hebt alleen nog maar stap 999 wilt zetten, voor de stappen daarvoor heb je geen aandacht meer. Bovendien vind je dat dat te lang duurt. Maar, zei oom Bob, je kunt stap 999 alleen zetten als je eerst stap 1 gezet hebt. En, als je stap 1 gezet hebt zijn er twee mogelijkheden, stap 1 is gelukt of niet gelukt. Als stap 1 gelukt is zet je stap 2 maar als stap 1 niet gelukt is zet je stap 1 nog een keer en zo ga je door tot de laatste stap.
Zelf vertelde hij dan hoe hij zijn eigen business was begonnen. Hij was begonnen als taxichauffeur maar toen hij zijn taxi total loss reed moest hij wat anders en hij ging de eieren van zijn eigen kippen verkopen, gewoon langs de deur aan de buitenlanders, die woonden in het deel van Jakarta waar hij ook woonde. En, omdat in Indonesië in die tijd het zout in brokken verkocht werd en de mensen aan hem vroegen of hij ook zout in potjes verkocht, maakte hij zout in potjes en verkocht dat ook, daarna kwam pepre en nu staat er in zijn winkel Calvé pindakaas en De Ruyter muisjes, maar ook Franse kazen, Duitse worsten en Japanse specialiteiten.

In de jaren 90 werd het populair om over bedrijfscultuur te praten. Moderne bedrijven hadden vaak iets over hun kernwaarden op papier staan, meestal geschreven door een consultant. Toen ik in die tijd eens met om Bob door zijn strakke en superschone supermarkt wandelde, vroeg ik hem of hij iets op papier had staan. Als antwoord liet hij me iets zien. Hij nam een propje papier uit z’n zak gooide het op de grond. Keek ernaar, raapte het weer op en gooide het ergens in een afvalbak. Kijk zei hij dit is onze cultuur. Als je iets ziet roep je er niet iemand bij om het voor je op te lossen maar je pakt het zelf op. Degene die het ziet, neemt verantwoordelijkheid en komt in actie. Ja, dat lukte bij oom Bob, terwijl hij zijn mensen zomaar van de straat plukte. Hij keek niet naar diploma’s of certificaten. Hij gaf mensen de gelegenheid om in zijn bedrijf te leren.

Toen ik hem vanuit Nederland opzocht om te spreken over mijn plannen om voor mezelf te beginnen zie hij; ”doe wat je leuk vind en waar je goed in bent” en “Doe dat met toewijding”. Als je dat doet gaat het lukken. Maar, zei hij ook: “kijk uit, ga niet voor geld. Als je voor geld gaat, lukt het niet, dan verlies je de goede focus”.
Ooit vroeg ik hem waarom hij geen keten had gemaakt, hoe het kwam dat hij maar één winkel had, en geen filialen in ander delen van Jakarta of in ander steden. Zijn antwoord was ook dar dat hij dan zijn aandacht teveel zou moeten verdelen. Dat wilde hij niet. Twee zaken zou hij niet goed kunnen doen. Dan zou de kwaliteit van de zaak in Jakarta eronder leiden.
Een ander verhaal wat hij mij vertelde was over zijn worstfabriek. Hij maakt worstjes en blikt die in. Zijn blikjes met worst zijn een succes. En er kwam een bevriende ondernemer vragen, wat het recept was van de wordt, die hij maakte. Hij nodigde de man uit in zijn fabriek te komen kijken. Toen zijn werknemers ontdekten dat hij de man liet afkijken, werden ze boos op oom Bob. Wat als die man nou ook dezelfde worstjes ging produceren en verkopen. Oom Bob zei dat hij daar niet bang voor was. De man kon wel het recept kopiëren. Maar de betrokkenheid van de medewerkers, de aandacht, die ze gaven aan het productieproces en hun liefde voor het werk wat ze deden zou hij niet kunnen kopiëren. En zo ging het ook. De worstjes van deze man kregen nooit de kwaliteit van de worstjes van oom Bob.

Het stemt me verdrietig dat oom Bob is overleden. Zijn lessen zal ik echter altijd onthouden, zo leeft hij voort in mijn gedachten.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063