Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Winstmaken?

16 juni 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Richt je als ondernemer niet in de eerste plaats op het maken van winst als je coachend wil leiding geven.

Marktconform
Het ontbreken van leiderschap en het misbruiken van leiderschap komen steeds vaker aan de orde in het nieuws. We worden opgeschrikt door berichten over mensen aan de top van organisaties, die een forse beloning ontvangen. Ze ontvangen die beloning ondanks het feit dat ze aan het roer staan van een bedrijf, waarvan de prestaties ernstig tegenvallen.
Dat hoge salaris komt hen op kritiek te staan en ze verdedigen zich dan meestal met het woord”marktconform”. Anderen, die zulke zware functies vervullen verdienen ook zoveel, dus is het logisch dat zij dezelfde bedragen op hun rekening gestort krijgen. Ook de raden van commissarissen en de raden van toezicht beroepen zich daar vaak op. Voor minder geld kun je geen goede CEO krijgen.

Iets neerzetten
Verklaringen als deze verbazen mij al jaren en eigenlijk ergeren ze mij ook. Ik ken een aantal geslaagde ondernemers en het valt mij elke keer weer op, hoe intrinsiek, “waardegedreven”hun instelling is. Ze willen iets neerzetten, ze gaan ervoor. Daar zetten ze niet alleen hun denkkracht en werkkracht voor in. Maar vaak ook nog hun eigen financieel vermogen. Mijn eerste baas, later zeer succesvol, wilde geen vreemd vermogen in z’n bedrijf. De accountant versleet hem voor gek, maar hij weigerde consequent. Hij betaalde alles zelf.  Hij had wel een ideaal en dat wilde hij verwezenlijken. Hij wilde altijd samenwerken, hield van z’n bedrijf, en knokte voor z’n klanten en z’n medewerkers. Bij een grote klant, die hem onder druk zette om de prijzen te verlagen, beëindigde hij de samenwerking. Het jaar daarop kwam die klant weer terug voor de oude tarieven. De nieuwe vervoerder, deed niet wat hij beloofde.

Ga niet voor het geld
Het maken van winst is niet de belangrijkste drijfveer van deze ondernemers. Zij kunnen zich krachtig voorstellen hoe hun product of dienst iets betekent voor een klantengroep. Ze hebben er plezier in dat product te verbeteren. Een IT ondernemer, die ik ken investeert daarom vrijwel z’n gehele winst in het bouwen van nieuwe software, waarmee problemen bij klanten kunnen worden opgelost.
Toen ik wilde starten met ondernemen sprak ik met een man, die als ondernemer zeer succesvol is. Hij heeft de mooiste supermarkt van Indonesië. Nederlanders gaan er heen voor Calvé pindakaas en zuurkool met worst. Japanner, Koreanen, Indiërs, Amerikanen allen kunnen er terecht voor de producten, die voor hen belangrijk zijn. Zijn prachtige zaak is schoon, groot en ziet eruit om door een ringetje te halen. Hij zei: “Dirk, doe waar je goed in bent en waar je plezier in hebt. Richt daar al je aandacht op en het zal je gaan lukken”en “Denk erom, ga niet voor het geld, want dan komt er niets van terecht”

Ondernemer spelen
Ik ben bang dat het daar vaak fout gaat. Aan de top van de bedrijven worden knappe koppen benoemd. Ze hebben echter vooral iets met cijfers. Ze lijken wel een beetje op accountants. Ze gaan echter doen alsof ze ondernemer zijn. Ze voeren een soort toneelstuk op. Voor hen horen bij de rol van CEO of de rol van ondernemer, een mooie auto, een mooi huis, een veel te mooi salaris en andere attributen, waardoor anderen kunnen zien dat ze CEO of ondernemer zijn.
Het valt mij bij sommige leidinggevenden op dat ze maar moeilijk handen en voeten kunnen aan de visie van de organisatie waaraan ze leiding geven. Er is er zelfs één, die zegt dat de visie “winstmaken” is. In zijn bedrijf gaat het ook niet goed. Het bedrijf mist cohesie, ieder gaat z’n eigen gang en de financiële resultaten zijn slecht.

Visie
In onze trainingen voor leidinggevenden is het kunnen ontwikkelen van een visie een essentiële bouwsteen om coachend te kunnen leiding geven. Het is mooi om te zien hoe leidinggevenden er krachtiger van worden, dat voelen ze ook zelf. Het wordt tijd dat mensen, die voor ondernemer spelen, zich ook in hun visie gaan verdiepen, er handen en voeten aan geven en niet rusten voordat ze de mensen in hun bedrijf ermee geïnspireerd hebben. De toezichthouders en de commissarissen zouden daar ook beter naar kunnen kijken. Er ontstaat dan ruimte voor coachend leidinggeven.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063